На сьогодні в системі:

ЗАПИТАННЯ ТА ВІДПОВІДІ

Коли з’являться та як працюватимуть е-каталоги в ProZorro?

Запуск в пілотному режимі електронних каталогів — одна із наймасштабніших розробок в 2019 році. Це буде новий інструмент в системі ProZorro, який дозволятиме закуповувати типові товари в декілька кліків, як у звичайному інтернет-магазині. 

Державним установам потрібно буде тільки обрати із запропонованого переліку товар та дочекатися замовлення. Бізнесу електронні каталоги допоможуть заощадити ресурси на організації участі у тендерах: достатньо буде пройти кваліфікацію, потрапити в каталог та чекати на замовлення. 

Працюватимуть електронні каталоги в сфері допорогових закупівель (тендери до 200 тисяч гривень). Вже підготовлена нова редакція закону "Про публічні закупівлі", яка передбачає зниження “порогу” до 50 тис. гривень. Після її затвердження закупівлі товарів, робіт і послуг на суму від 50 до 200 тис. грн будуть обов'язково здійснюватися через ProZorro, за спрощеною процедурою або із застосуванням е-каталогів.

Підготовка до запуску е-каталогів вже триває. У пілотному режимі проект має стартувати в 2 кварталі 2019 року (орієнтовно квітень). Це буде тестування для пілотного кола майданчиків і постачальників з обмеженою географією (на початку регіон поставок буде обмежуватись Києвом). Пілот потрібен, аби перед масштабуванням проекту на всю країну виявити моменти, які потрібно доопрацювати. Це може стосуватися особливостей логістики, вигляду каталогу,  підходів до формування та зміни цін, тощо. 

Пілотний проект розпочнеться з розміщення в системі каталогів на товари в таких категоріях: папір, друкуюче і комп’ютерне обладнання, фармацевтична продукція. Далі перелік розширюватиметься. За фармнапрямок відповідатиме нещодавно створене державне підприємство “Медичні закупівлі України”, яке підпорядковане Міністерству охорони здоров'я. Рештою закупівель опікуватиметься державна установа “Професійні закупівлі”, підпорядкована Міністерству економічного розвитку і торгівлі. 

“Медичні закупівлі України” та “Професійні закупівлі” кожен у своєму напрямку є адміністраторами електронного каталогу, визначають товарну номенклатуру та структуру е-каталогу, створюють профілі, проводять кваліфікацію постачальників та аналізують на відповідність їх пропозиції через систему управління е-каталогом. Відповідні положення закріплені в Меморандумі щодо реалізації пілотного проекту. Його 1 березня підписали ДП “ПРОЗОРРО”, адміністратори каталогу та 4 електронні майданчики, які вирішили взяти участь у проекті. На першому етапі е-каталоги будуть доступні для замовників та постачальників лише через ці майданчики. 

Участь у пілоті для постачальників є безкоштовною, але надалі буде введена плата, яка спрямовуватиметься на розвиток системи. 

Запрошуємо постачальників відповідних категорій товарів взяти участь у проекті, або долучитися до обговорення. Цінні поради будуть враховані. До того ж, учасники пілоту зможуть першими навчитися працювати з е-каталогами, що надасть перевагу перед запуском проекту на всій території України. 

Деталі участі в пілотному проекті на сайті в розділі “Е-каталоги.Пілот”  (тут ви знайдете вимоги до кваліфікації, перелік необхідних документів)


Консультації щодо участі:

ДУ “Професійні закупівлі”

м.Київ, вул.Бульварно-Кудрявська, 22

cpb.org.ua@gmail.com

тел: +38 (063) 578-04-80


ДП “Медичні закупівлі України”

м.Київ, вул.Грушевського,7 

catalogue@medpro.health 

тел: +380672201711 



Протягом якого періоду замовник розглядає вимогу про усунення порушення у процесі проведення закупівлі?

Замовник протягом 3 днів розглядає вимогу, приймає і оприлюднює рішення щодо неї. За цей період замовник повинен опублікувати відповідь на вимогу і (у випадку задоволення вимоги) внести відповідні зміни до умов закупівлі. Після обрання статусу рішення щодо вимоги “Задоволено”, “Відхилено” або “Не задоволено” замовник в обов’язковому порядку оприлюднює обґрунтування щодо свого рішення. Після розміщення відповіді щодо вимоги замовником вимога набуває статусу “розглянуто Замовником”, та ініціатор вимоги протягом 2 днів оцінює відповідь “Задовільно”/“Незадовільно”.

Що саме робити учаснику, якщо він помітив порушення з боку замовника?

У випадку виявлення порушення учасник може звернутися до замовника із Вимогою про усунення порушення у процесі проведення закупівлі через відповідну електронну форму на своєму майданчику. Окрім цього учасник може залишити свій  відгук про цю закупівлю на моніторинговому порталі https://dozorro.org/ В разі, якщо Учасник побачив порушення під час проведення понадпорогової закупівлі, то він може подати скаргу в АМКУ відповідно до статті 18 Закону України “Про публічні закупівлі”.

Чи може учасник редагувати/видаляти свою пропозицію?

Учасник має право вносити зміни та уточнення до поданої ним пропозиції до закінчення періоду прийому пропозицій, визначених замовником. Уся історія змін, внесених у цей період, зберігається і стає доступною для перегляду всім користувачам Системи після закінчення аукціону. Учасник може анулювати свою пропозицію лише в період прийому пропозицій.

Коли вважається закупівля завершеною?

Закупівля вважається завершеною, якщо підписано та опубліковано в системі договір або відмінено процедуру.

Які подальші дії замовника після того, як він визнає переможця?

Якщо пропозиція учасника відповідає умовам закупівлі, замовник визначає такого учасника переможцем та публікує в Системі скан-копію документа з відповідним рішенням, після чого підписує договір.

Якщо Учасник, який запропонував найменшу ціну, вважає його дискваліфікацію недостатньо аргументованою, що робити такому учаснику, куди йому звертатися?

Якщо учасник, який запропонував найменшу ціну, вважає свою дискваліфікацію недостатньо аргументованою, то він може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову інформацію про причини невідповідності його пропозиції умовам закупівлі, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь із такою інформацією не пізніше ніж через 3 робочих дні з дня надходження такої вимоги при проведенні допорогової закупівлі та не пізніше ніж за 5 днів в разі проведення відкритих торгів та відкритих торгів з публікацією англійською мовою.

Чи можна вважати закупівлю такою, що відбулася, якщо на закупівлю подано лише одну пропозицію?

Якщо закупівля відбувається за процедурою - відкриті торги і на етапі подачі пропозицій було подано лише одну пропозицію, то після закінчення строку подачі пропозицій система автоматично переводить процедуру в статус - відмінена. Якщо закупівля відбувається за процедурою - допорогова закупівля і на закупівлю зареєструвався лише один учасник, то Система автоматично переходить до процесу “Оцінка”, а закупівлі присвоює статус “Кваліфікація”.

Чи бачить замовник, хто з учасників задав йому запитання в період уточнень?

Питання Учасників є анонімними. З метою збереження анонімності Система не надає можливості приєднання файлів до питання. Питання має бути сформульовано лише в текстовому вигляді. Замовник відповідає на питання, за потреби завантажує додаткові файли в такому ж порядку, як у випадку розміщення/зміни оголошення Закупівлі.

Просимо надати роз’яснення щодо необхідності створення тендерного комітету і одночасного призначення відповідальних осіб за допорогові закупівлі. Чи повинно містити Положення про тендерний комітет одночасно порядок закупівель допорогових та вище порогів закупівель?

Це замовник вирішує самостійно. Проведення допорогових закупівель може бути покладено як на тендерний комітет чи уповноважену особу, так і може бути призначена окрема відповідальна особа.

При проведенні допорогових електронних закупівель яку інформацію і в які строки оприлюднювати на веб-порталі Уповноваженого органу?

Проведення процедури допорогових закупівель регламентується Порядком здійснення допорогових закупівель (далі - Порядок). Строки всіх періодів зазначені в Порядку. Також про строки проведення допорогових закупівель Ви можете прочитати за посиланнями тут та тут.

Який алгоритм проведення допорогових закупівель?

Деталі щодо проведення допорогових закупівель можна знайти на інформаційному ресурсі infobox (інфобокс). 

Чи бачить постачальник повну інформацію закупівлі по кожному лоту (обсяг закупівлі, кількість необхідних одиниць товару) після оформлення заявки на здійснення допорогової закупівлі на придбання товару?

Так, звісно. Вся інформація про закупівлю відображено в оголошенні про проведення закупівлі та в документації замовника.

Яка відповідальність в уповноважених осіб при здійсненні допорогових закупівель у системі Prozorro?

При проведенні допорогових закупівель відповідальність осіб, що проводять допорогові закупівлі може визначатись у внутрішньому положенні про здійснення допорогових закупівель.

Чи може замовник вимагати забезпечення пропозиції по допорогових закупівлях?

Замовник може додатково вимагати забезпечення Пропозиції, у вигляді гарантії виконання зобов’язань Учасника перед Замовником. Розмір забезпечення Пропозиції у грошовому виразі не може перевищувати 0,5 % від очікуваної вартості закупівлі у разі проведення торгів на закупівлю робіт та 3 % – у разі проведення торгів на закупівлю товарів чи послуг на умовах, визначених Документацією.

Крім звичайних закупівель, в яких переможець обирається лише за ціною, Замовник  може оголосити закупівлю, в якій беруться до уваги й інші фактори. Для таких закупівель визначаються додаткові (нецінові) критерії оцінки пропозиції. Питома вага нецінових критеріїв не може перевищувати 30%. Детальніше про використання нецінових критеріїв оцінки Ви можете прочитати на інформаційному ресурсі infobox (інфобокс).


Який правильно вирахувати крок аукціону та хто його визначає?

В оголошенні про проведення процедури закупівель замовником обов'язково зазначаються відомості про розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у грошових одиницях або у відсотках. до очікуваної вартості закупівлі. При проведенні понадпорогової закупівлі крок аукціону не регламентується Законом, тобто може встановлюватись в будь-якому розмірі за бажанням замовника. При проведенні допорогових закупівель згідно Порядку здійснення допорогових закупівель, рекомендований крок аукціону - від 0,5% до 3% від очікуваної вартості закупівлі.

Скільки днів може тривати період подання пропозицій при проведенні допорогової закупівлі?

Тривалість періоду подання пропозицій при проведенні допорогових закупівель може становити не менше 1-го робочого дня, якщо очікувана вартість закупівлі становить від 3 000 гривень до 50 000 гривень, та не менше 2-х робочих днів, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує 50 000 гривень. Детальніше про строки проведення допорогової закупівлі Ви можете прочитати за посиланням: http://infobox.prozorro.org/knowledge-base/view/621?q=

Скільки днів може тривати період уточнень при проведенні допорогової закупівлі?

Тривалість періоду уточнень може становити не менше 1-го робочого дня, якщо очікувана вартість закупівлі становить від 3 000 гривень до 50 000 гривень, та не менше 3-х робочих днів, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує 50 000 гривень. Детальніше про строки проведення допорогової закупівлі Ви можете прочитати за посиланням: http://infobox.prozorro.org/knowledge-base/view/621?q=


Чи існує найменший поріг для проведення закупівлі в системі?

Моніторинг процесу закупівель показує, що закупівлі ефективні від 5000 грн. На сьогодні в системі встановлено обмеження, тому через систему можливо подавати закупівлі, очікувана вартість яких не менша за 3 000 гривень.

Чи правильно робить замовник, коли не вказує в предметі закупівлі, зазначаючи конкретні торговельні марки товарів, еквівалент. Чи є це порушенням?

При проведенні допорогових закупівель в вимогах до предмета Закупівлі, що містять посилання на певну торговельну марку (знак для товарів і послуг) або виробника, Замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти прийматимуться у пропозиціях Учасників.

При проведенні понадпорогових закупівель, технічна специфікація не повинна містити посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим, а специфікація повинна містити вираз "або еквівалент".

Якого формату має бути прикріплена тендерна документацію, а також пропозиції учасників?

Закон чітких вимог до формату файлів не встановлює. При проведенні допорогових закупівель, то згідно Порядку злдійснення допорогових закупівель усі файли, що прикріплені під час оголошення Закупівлі, а також до пропозицій Учасників повинні мати розширення .doc, .docx, .ppt, .pptx, .pdf, .jpeg, .png та/або розширення програм, що здійснюють архівацію даних.

Забороняється обмежувати перегляд цих файлів шляхом встановлення на них паролів або у будь-який інший спосіб. Забороняється додавати документи, що безпосередньо не стосуються Закупівлі.

Які етапи передбачає Закупівля?

Закупівля передбачає такі етапи: оголошення Закупівлі, період уточнень, подання пропозицій, аукціон, кваліфікація (розкриття та розгляд), визначення переможця та завершення Закупівлі. Детальніше з тим, як проходить допорогова закупівля Ви можете прочитати на інформаційному ресурсі infobox (інфобокс). Як проходять та які етапи мають відкриті торги прочитайте на інформаційному ресурсі infobox.

Яким документом регламентуються “допорогові” закувлі?

“Допорогові” закупівлі регламентуються Порядком здійснення допорогових закупівель, затвердженим Наказом ДП “Зовнішторгвидав України” від 13.04.2016 № 35. Він застосовується, якщо у разі проведення замовником відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт із використанням електронної системи закупівель під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах 2 та 3 частини 1 статті 2 Закону.

Чи може замовник бачити пропозиції учасників торгів до закінчення аукціону?

Ні, всі пропозиції в системі приховані до завершення аукціону. До початку проведення електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично розкривається інформація про ціну та перелік усіх цін пропозицій, розміщений у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників.

Що робити якщо замовник тривалий час не розглядає пропозиції?

У відкритих торгах строк розгляду тендерних пропозицій чітко регулюється Законом. Тож замовник зобов’язаний притримуватись цих строків. Про те, як проходять відкриті торги та які строки проходження кожного з періодів торгів Ви можете прочитати на інформаційному ресурсі infobox (інфобокс)

При проведенні допорогової закупівлі Замовник самостійно визначає строки кваліфікації учасників. Перший крок – це отримати інформацію про причини і по можливості посприяти просуванню процесу за допомогою наявних засобів, телефоном, e-mail тощо. Контактна інформація про замовника є в оголошенні Закупівлі.

Другий варіант - написати відгук на цю закупівлю на порталі https://dozorro.org/, вказавши інформацію про те, що замовник затягує розгляд пропозицій. Нагадаємо, що згідно порядку здійснення допорогових закупівель замовник має завершити процедуру за 30 днів (строк рахується від кінцевої дати подання пропозицій до прикріплення в систему договору про закупівлю).

Як потрапити в систему в ролі постачальника?

Вам потрібно зареєструватися на будь-якому з майданчиків, що підключені в систему. Перелік майданчиків для постачальників наведений на сторінці: https://prozorro.gov.ua/business Далі знайти ту закупівлю, в якій ви бажаєте взяти участь (Ви можете скористатись пошуком на сайті prozorro.gov.ua, підпискою на актуальні закупівлі на майданчику тощо)  і тоді подавати свою цінову пропозицію.

Як задати запитання по закупівлях?

Якщо Ваше питання стосується предмету або умов закупівлі, Ви можете його задати замовнику через будь-який авторизований Майданчик системи Prozorro, на якому Ви зареєстровані.

Зауважте, що

  • запитання потрібно задавати стосовно саме того тендеру чи лоту, якого запитання стосується
  • задавати такі питання Ви можете лише в певні строки:

- під час проведення допорогових закупівель - протягом всього періоду уточнень;

- під час проведення відкритих торгів протягом періоду подання пропозицій, окрім останніх 10 днів до завершення строку подання пропозицій.

  • допомогти задати запитання вам може служба підтримки обраного Вами Майданчика
  • якщо Ваше питання стосується техніки подачі пропозицій, роботи Майданчиків тощо, Ви можете звернутись до служби підтримки Вашого Майданчика


Чи може хтось з інших учасників бачити інформацію про нас та ціну до завершення аукціону?

Будь-яка інформація про Учасників та їх пропозиції є закритою до закінчення Аукціону, крім початкових цінових пропозицій, які є закриті тільки до початку аукціону. Перед  початком проведення електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично розкривається інформація про ціну та перелік усіх цін пропозицій, розміщений у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників.Вся інформації про найменування учасників та документи, що вони подали в складі своїх цінових пропозицій розкривається після завершення аукціону.

Чи обов’язково реєструватися в системі для того, щоб взяти участь в аукціоні?

У Аукціоні можуть брати участь тільки зареєстровані Учасники/Кандидати Аукціону. Всі інші Користувачі Системи, в т.ч. Замовник певної закупівлі, мають можливість on-line спостерігати за ходом Аукціону.

Чи потрібно розміщувати документацію закупівель? Якщо так, то яку і коли? Чи можна вносити зміни в документацію і коли?

Якщо мова йде про відкриті торги чи конкурентний діалог, то розміщення тендерної документації є обов’язковим. Тендерна документація прикріпляється під час створення оголошення про закупівлю.

Зміни до тендерної документації можна вносити протягом всього періоду подачі пропозицій. При внесенні змін термін подачі пропозицій має бути продовжений так, щоб до закінчення строку подання пропозицій залишалось не менше 7 днів. 

Якщо мова йде про допорогові закупівлі, то замовник може прикріпити тендерну документацію (в разі наявності) при створенні оголошення про закупівлю. Зміни в документацію можуть вноситись лише під час періоду уточнень (обговорення).

Як ми можемо протестувати електронну систему закупівель?

На початку роботи Ви можете активувати режим навчання (тестовий режим)  і потренуватися оголошувати закупівлі чи подавати свої пропозиції в тестовому режимі. Якщо Ви не знаєте як підключити тестовий режим - зверніться до служби підтримки обраного Вами майданчика.

Чи потрібно нашій організації реєструватись на всіх Майданчиках?

Ні. Ви можете зареєструватись як на одному, так і на кількох акредитованих майданчиках або ж і дійсно на всіх (за Вашим бажанням). Всі акредитовані майданчики відповідають технічному завданню, яке затверджене Мінекономрозвитку та мають необхідний функціонал для роботи з замовниками/учасниками (в залежності від їхнього  рівня акредитації). Майданчики можуть відрізнятись лише інтерфейсом і додатковими сервісами, які надають своїм користувачам.

Що таке електронний аукціон?

Електронний аукціон полягає в повторювальному процесі пониження цін, що проводиться у три етапи в інтерактивному режимі реального часу. Під час проведення закупівлі відбувається аукціон на пониження (редукціон), який складається з 3 раундів і протягом кожного раунду кожен учасник має право понизити ціну своєї пропозиції на суму на власний розсуд, але не менше ніж на крок аукціону.

Для чого потрібна електронна система закупівель?

Електронна система потрібна для того, щоб зменшити корупцію в сфері публічних закупівель, збільшити конкуренцію на ринку публічних закупівель та зробити інформацію про закупівлі загальнодоступною. Вся інформація про будь-які проведені в електронній системі торги зберігається в центральній базі даних і доступна на сайті http://prozorro.gov.ua/, тож будь-хто може зайти і проаналізувати будь-яку закупівлю та зрозуміти чи було порушення.

Чи може брати учать в тендері учасник, який не є платником ПДВ?

Так, може.

Чому робота в системі реалізується через приватні комерційні майданчики? Чи не буде корупції та зловживань саме там?

У системі реалізовано крос-доступ – не важливо, з якого саме акредитованого майданчика увійшов у систему постачальник, або де саме замовник оголосив тендер. Усі дані передаються в центральну базу даних, і їх видно на будь-якому з акредитованих майданчиків. Стосовно модуля аукціону, то він також єдиний – в онлайні можуть торгуватися постачальники з будь-якого із електронних торгівельних майданчиків. Багато майданчиків, підключених до системи – це наша гарантія того, що ніхто з них не стане неефективним і дорогим монополістом. Ще одним плюсом наявності майданчиків є якісний сервіс. Бізнес надає якісний сервіс, адже зацікавлений в збільшенні своїх прибутків, тому й майданчики зацікавлені в тому, щоб і учасникам і замовникам було зручно працювати в системі.

Чи впровадження системи ProZorro матиме вплив на економіку країни загалом?

Впровадження системи відкритих конкурентних держзакупівель має дати потужний поштовх розвитку української економіки. Адже досі більшість тендерів розігрувалися “між своїми”, а “прибуток”, як ми знаємо, виводився з країни. Тепер доступ до державних закупівель отримають тисячі українських підприємств, що представляють середній і малий бізнес – становий хребет будь-якої економіки.

За рахунок додаткових замовлень вони зможуть розвиватися, збільшувати обороти, відкривати нові робочі місця і сплачувати більше податків.

Таким чином, розвиваючи прозорі закупівлі, ми розвиваємо економіку країни.

Чому ціна закупівлі зменшується на електронних торгах?

У цій системі, як і в реальному житті, ніхто не знає: скільки учасників і з якими цінами прийде на конкретний тендер. Тому, якщо постачальник поставив ціну понад ринкову, сподіваючись, що більше претендентів не буде – немає необхідності скасовувати тендер. Потрібно дати йому можливість поторгуватися і опустити ціну. Це завдання вирішує редукціон – трьохетапний аукціон на пониження, який є частиною системи.

Як можна проводити важливі закупівлі, наприклад, для Міністерства оборони, спираючись лише на ціну? Чи нам неважливо якої якості буде продукція для армії?

Детальний опис продукції, яку необхідно придбати – це питання кваліфікації замовника. Якщо замовник добре пропише технічні вимоги до предмету закупівлі, тоді в разі невідповідності товару, що пропонує учасник, який подав найдешевшу пропозицію, замовник зможе без проблем відхилити таку пропозицію. Паралельно з використанням електронної системи повинні розроблятися єдині стандарти, ТУ і ДСТУ, а також реалізовуватися програма навчання закупівельників. У такому випадку будь-який державний орган зможе отримати за мінімальною ціною саме той товар, продукцію або послугу, яку потребує. Усе це є частинами єдиної реформи держзакупівель, яку ми вже почали реалізовувати.

Чому не передбачено преференцій українським виробникам?

Ринок має бути відкритим для всіх та саморегульованим. Будь-які преференції – це шлях до завищення цін та зниження якості. Дуже показовим у цьому плані є автомобільний ринок України, який “захищений” від конкуренції. Відсутність преференцій також передбачена договором про державні закупівлі СОТ.

Чи потрібно реєструватись у системі для того, щоб аналізувати тендери?

На деяких майданчиках є можливість реєстрації з функцією “Спостерігач”. Однак ви можете без жодної реєстрації відслідковувати всю інформацію на bi.prozorro.org, а також на http://prozorro.gov.ua.

Чому платна участь для постачальників?

Систему необхідно фінансувати, вона не може функціонувати та розвиватись без фінансової підтримки. Фінансування із державного бюджету може стати важелем впливу на адміністратора системи. При цьому це все-одно буде фінансування за рахунок платників податків. Тож більш логічним і справедливим є справляння плати з безпосередніх користувачів системи, які за її допомогою можуть отримати прибуток, вигравши державні торги. При цьому для державних замовників система є та залишиться безкоштовною!

Чому ви відбираєте преможців саме за найнижчою ціною? Чи не виявиться так, що перемагати у більшості тендерів будуть китайські виробники, бо в них дешевше?

Такого не може статись, якщо закупівельник правильно встановлює вимоги до якості товару, детально описує його технічні характеристики тощо. Якщо товар, який є найдешевшим за підсумками аукціону не відповідає технічним вимогам, які встановлював замовник, то замовник має відхилити пропозицію учасника і перейти до розгляду наступної пропозиції. Окрім цього,  реалізована можливість оцінювати пропозицію не лише за ціною, Замовник може використовувати нецінові критерії оцінки. Детальніше про використання нецінових критеріїв оцінки Ви можете прочитати на інформаційному ресурсі infobox (інфобокс).