На сьогодні в системі:

Захист учасників

Бізнесу

Ми чудово розуміємо, що зробити систему публічних закупівель  прозорою  це ще не тотальна перемога. Наразі ми бачимо дві проблеми в держтендерах – корупція і неефективність. Просто побачити непрозорий тендер мало. Потрібно відстоювати свої права всіми можливими засобами. Ми підготували набір інструментів, які допоможуть добитися справедливості та вкажуть нерадивим замовникам, що вже немає у них можливості тихцем провертати свої брудні оборудки. Ті інструменти, які діють на одного замовника, можуть буди недієвими для іншого, тому радимо використати їх усі.

1. Вимагайте від замовника уточнень та коригування тендерної документації

Коли це слід робити

  • Не вистачає технічної або будь-якої іншої інформації для формування пропозиції
  • Замовник виписав умови та характеристики так, що обмежив конкуренцію
  • Розумієте, що поставити товар, роботу або послугу за такою ціною неможливо, через те, що вона нижче ринкової
  • У вас виникли будь-які інші запитання під час підготовки пропозиції

Як це зробити:

Під час періоду уточнень у вас є можливість в онлайн-режимі звернутись до замовника за роз’ясненнями (якщо у вас є потреба уточники тендерну документацію) або звернутися з вимогою (якщо ви бачите, що замовник порушує Закон “Про публічні закупівлі”) через свій кабінет на майданчику. На надпорогових закупівлях замовник у триденний термін зобов’язаний дати відповідь на ваше звернення також в онлайн-режимі. Не треба дзвонити замовнику і намагатись отримати відповідь у телефонному режимі. Телефонні консультації не мають жодної ваги в подальшому вирішенні спірних питань. Система електронна, тож ведіть всі перемовини із замовником онлайн.

2. Оскаржуйте умови тендера або рішення замовника

Коли це слід робити

  • Замовник виписав умови та характеристики так, що обмежив конкуренцію, і не усунув це самостійно після вимоги
  • Вас дискваліфікували безпідставно
  • Підозрюєте, що переможця кваліфікували необґрунтовано (або через некомпетентність замовника, або можлива змова)

Як це зробити

Допорогова закупівля

Процес оскарження на допорогових закупівлях визначається відповідно до Порядку здійснення допорогових закупівель. Оскаржити закупівлю можуть зареєстровані користувачі через один з авторизованих майданчиків. Оскарження допорогових закупівель є безкоштовним. 

Етапи:

  • Користувач створює “Вимогу”, яка направляється Замовнику на розгляд. Замовник протягом 3-х днів розглядає Вимогу та оприлюднює своє рішення в системі.
  • Якщо протягом зазначеного строку Замовник не оприлюднює рішення або ініціатор скарги не задоволений результатом її розгляду, система автоматично формує “Звернення” до Комісії з розгляду звернень. “Звернення” розглядаються протягом 14 днів, рішення Комісії з розгляду звернень оприлюднюються, як відповідь на “Вимогу/Звернення”. Рішення Комісії мають рекомендаційний характер, але у 35% випадків замовники все ж таки беруть до уваги ці рішення і коригують свої дії.

Слід знати, що для деяких замовників затверджено порядок проведення допорогових закупівель на локальному рівні. Наприклад,  комунальні підриємства м. Дніпро проводять свої допорогові закупівлі відповідно до положення  Дніпровської міськради.  

Якщо вже укладено договір, все ще є можливість подати звернення до прокуратури, вона у свою чергу може подати позов до суду про розірвання договору, якщо він суперечить інтересам держави.

Надпорогова закупівля

Процес оскарження на надпорогових закупівлях визначається ст. 18 Закону “Про публічні закупівлі”. Оскаржити закупівлю можна через онлайн-кабінет на майданчику. Скарги розглядаються Антимонопольним Комітетом України протягом 15 робочих днів. За подання скарги до органу оскарження (АМКУ) справляється плата, розмір якої визначається Кабінетом Міністрів України. До аукціону оскаржити можна умови закупівлі, після акцепутування можна оскаржити рішення замовника про дискваліфікацію/кваліфікацію.

Також можна подати заяву до Держаної аудиторської служби про проведення моніторингу по дотриманню законодавства про публічні закупівлі .

Якщо тендер проводиться за кошти державного бюджету, то можна подати заяву про проведення аудиту до Рахункової палати.

3. Донесіть проблему до керівництва, міністерства або іншої структури, якій підпорядковується замовник

Коли це слід робити

Завжди, паралельно з вимогою та офіційною скаргою. Ми часто бачимо ситуації, коли міністерство обома руками “за” прозорі закупівлі, але через брак ресурсів не може проконтролювати всі закупівлі підпорядкованих підприємств. Практика показує, що дуже дієвим інструментом тиску на недоброчесних замовників є звернення саме до керівництва. Напишіть лист-вимогу про усунення порушень і поставте в копію замовника.

Як це зробити

Підготуйте офіційного листа на адресу установи, якій підпорядковується замовник з копією замовнику. Офіційні листи реєструються і отримувач має надати на такий лист відповідь. Надішліть лист листом із повідомленням. Скан листа можна відправити на офіційну пошту установи.

4. Зробіть замовника “відомим” на всю країну

Коли це слід робити

Завжди, паралельно з вимогою, офіційною скаргою та листом на керівництво.

Держзамовники бояться публічного розголосу їхніх неправомірних дій. Багато з них планують політичну кар’єру, у всіх є керівництво, сусіди, друзі, і взагалі хабарницькі оборудки зазвичай проводяться тишком-нишком.

Як це зроби

  • Розмістити відгук про закупівлю та поставити рейтинг замовнику на dozorro.org.
  • Напишіть нам і ми включимо інформацію про “зрадливий” тендер в нашу щотижневу рубрику #зрадоперемога. Рубрика виходить, щопонеділка протягом року і ми бачимо, що це дуже дієвий важіль повернути замовника в прозору реальнисть. Майже 40% тендерів, що потрапили в цю рубрику як #зрада, було відмінено та переоголошено з більш адекватними умовами.
  • Зверніться в регіональні громадські організації та ЗМІ. Вони проведуть незалежне розслідування та зроблять замовника відомим на всю область. Також дієвим інструментом може стати лист-вимога про усунення порушень від громадських організацій, для того щоб замовник побачив, що існує громадський контроль за його закупівлями.

Відповідальність замовників у разі порушення Закону “Про публічні закупівлі” та нормативних актів, розроблених для його реалізації

За порушення вимог, встановленних Законом, члени тендерного комітету несуть персональну адміністративну відповідальність. Штраф накладається на членів тендерного комітету в розмірі від 700 до 1000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян. Ті самі дії вчинені повторно протягом року після штрафу від 1000 до 1500 неоподаткованих мінімумів. У першому випадку це 11900-17000 грн, у другому – 17000-25000 грн.

СЛІД ПАМ’ЯТАТИ, ЩО УСНІ ДОМОВЛЕНОСТІ ІЗ ЗАМОВНИКОМ НЕ МАЮТЬ ЖОДНОЇ ЮРИДИЧНОЇ СИЛИ – ЦЕ ВАШЕ СЛОВО ПРОТИ СЛОВА ЗАМОВНИКА.

Шаблони документів*

Форма для звернень до Держаудитслужби, Рахункової палати України, для замовників та органів, до управління яких вони віднесені, громадських формувань, прокуратури (у разі подання звернення з проханням подати позов до суду для захисту прав держави) та органів АМКУ щодо змов учасників (у разі якщо права заявника не порушені).

Дія цієї форми не поширюється на порядок розгляду заяв і скарг громадян, встановлений кримінальним процесуальним кодексом, законодавством про захист економічної конкуренції, Кодексом адміністративного судочинства України, законом України «Про запобігання корупції» та законом України «Про публічні закупівлі».

При направленні письмових звернень бажано використовувати Укрпошту та відправляти листи з описом вкладання та повідомленням. Так ви зможете мати докази, що саме це звернення було направлене, та будете поінформовані про час прийняття вашого звернення.

Шаблон заяви до АМКУ для використання особами, чиї права порушені змовою учасників на тендері.

Шаблон скарги до АМКУ для ситуації, коли пропозиція учасника була неправомірно відхилена або коли пропозиція була відхилена, після чого замовником визначено переможця іншого учасника. 

Шаблон скарги до АМКУ для ситуації, коли вимоги замовника у тендерній документації є дискримінаційними або незаконними.

 

*матеріали та шаблони скарг підготовлені за сприянням ЮК “Правое Дело”