Захист учасників

Ми чудово розуміємо, що зробити систему публічних закупівель прозорою – це ще не тотальна перемога. Наразі бачимо в держтендерах дві основні проблеми – корупція і неефективність. Тому учаснику варто відстоювати свої права усіма можливими способами. Ми підготували набір інструментів, які допоможуть добитися справедливості та вивести на чисту воду недоброчесних замовників. Зважте, що ті способи, які діють на одного замовника, можуть виявитись недієвими для іншого, тому радимо по можливості використовувати їх усі.

1. Вимагайте від замовника уточнень та коригування тендерної документації

Коли це слід робити

  • Не вистачає технічної або будь-якої іншої інформації для підготовки пропозиції
  • Замовник виписав умови та характеристики так, що обмежив конкуренцію
  • Розумієте, що поставити товар, роботу або послугу за такою ціною неможливо через те, що вона нижче ринкової
  • У вас виникли будь-які інші запитання під час підготовки пропозиції

Як це зробити:

Під час періоду уточнень у вас є можливість в онлайн-режимі звернутись до замовника за роз’ясненнями (якщо у вас є потреба уточнити вимоги тендерної документації) або звернутися з вимогою (якщо ви бачите, що замовник порушує Закон “Про публічні закупівлі”) через свій кабінет на майданчику. На надпорогових закупівлях замовник у триденний термін зобов’язаний дати відповідь на ваше звернення також в онлайн-режимі. Не треба дзвонити замовнику і намагатись отримати відповідь. Телефонні консультації не мають жодної ваги в подальшому вирішенні спірних питань. Система електронна, тож ведіть всі перемовини із замовником онлайн.

2. Оскаржуйте умови тендера або рішення замовника

Коли це слід робити

  • Замовник виписав умови та характеристики так, що обмежив конкуренцію, і не усунув це порушення самостійно у разі подання вимоги
  • Вас безпідставно дискваліфікували або не допустили до участі
  • Підозрюєте, що переможця кваліфікували необґрунтовано (або через некомпетентність замовника, або можлива змова) чи неправомірно допустили конкурента до участі.
  • Тендер незаконно відмінено 

Як це зробити

Допорогова закупівля

Необхідно звернутися до замовника через функціонал майданчика, або письмово звернутися до керівного органу замовника, також ви маєте право подати позов до суду.

Крім зазначеного, якщо користувач помітив порушення в допорогових закупівлях, залишити відгук чи подати звернення про порушення можна скориставшись посиланням https://dozorro.org/complaints/below

Залишити свій відгук на порталі DOZORRO (https://dozorro.org/) може будь-який громадянин, який бачить порушення з боку замовника/учасника, незалежно від того учасник він торгів чи ні.

Надпорогова закупівля

Процес оскарження на надпорогових закупівлях визначається ст. 18 Закону “Про публічні закупівлі”. Оскаржити закупівлю можна через онлайн-кабінет на майданчику. За подання скарги до органу оскарження (АМКУ) справляється плата, розмір якої визначається Кабінетом Міністрів України. Розрахунок суми оплати відбувається автоматично в системі; сплатити скаргу також можна онлайн. До аукціону можна оскаржити, наприклад, умови закупівлі, а після розгляду пропозицій - рішення замовника про дискваліфікацію/кваліфікацію, допуск/не допуск до аукціону про відміну закупівлі. Строк розгляду скарги в АМКУ становить 10 робочих днів з дати початку розгляду скарги, але може бути аргументовано продовжено до 20 робочих днів. 

Також можна повідомити про порушення законодавства про публічні закупівлі Державну аудиторську службу. Така функція доступна на сторінці закупівлі на порталі уповноваженого органу. Або можна звернутись до аудиторів звичайним листом із заявою, в якій слід вказати, яких саме порушень припустився замовник в певній закупівлі. 

Якщо тендер проводиться за кошти державного бюджету, то можна подати заяву про проведення аудиту до Рахункової палати.


3. Донесіть проблему до керівництва, міністерства або іншої структури, якій підпорядковується замовник

Коли це слід робити

Завжди, паралельно з вимогою та офіційною скаргою. Ми часто бачимо ситуації, коли міністерство обома руками “за” прозорі закупівлі, але через брак ресурсів не може проконтролювати всі закупівлі підпорядкованих підприємств. Практика показує, що дуже дієвим інструментом тиску на недоброчесних замовників є звернення саме до керівництва. Напишіть лист-вимогу про усунення порушень і поставте в копію замовника.

Як це зробити

Підготуйте офіційного листа на адресу установи, якій підпорядковується замовник з копією замовнику. Офіційні листи реєструються, тож отримувач має надати на такий лист відповідь. Скан листа можна відправити на офіційну електронну пошту установи.

4. Зробіть замовника “відомим” на всю країну

Коли це слід робити

Завжди, паралельно з вимогою, офіційною скаргою та листом на керівництво.

Держзамовники бояться розголосу про їхні неправомірні дії. Багато з них планують політичну кар’єру, у всіх є керівництво, сусіди, друзі тощо.

Як це зробити

Розмістити відгук про закупівлю та поставити рейтинг замовнику на dozorro.org.

Звернутись до регіональних громадських організацій та ЗМІ. Вони проведуть незалежне розслідування та зроблять замовника відомим на всю область. Також дієвим інструментом може стати лист-вимога про усунення порушень від громадських організацій, для того щоб замовник побачив, що існує громадський контроль за його закупівлями.

Відповідальність замовників у разі порушення Закону “Про публічні закупівлі” та нормативних актів, розроблених для його реалізації

За порушення вимог, встановлених Законом, уповноважені особи та  члени тендерного комітету несуть персональну адміністративну відповідальність. Штраф накладається на членів тендерного комітету, а в деяких випадках і особисто на керівника установи, в розмірі від 100 до 10 000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (тобто від 1700 грн. до 170 000 грн).

СЛІД ПАМ’ЯТАТИ, ЩО УСНІ ДОМОВЛЕНОСТІ ІЗ ЗАМОВНИКОМ НЕ МАЮТЬ ЖОДНОЇ ЮРИДИЧНОЇ СИЛИ – ЦЕ ВАШЕ СЛОВО ПРОТИ СЛОВА ЗАМОВНИКА.

Шаблони документів*

Форма для звернень до Держаудитслужби, Рахункової палати України, до замовників та органів, до управління яких вони віднесені, громадських формувань тощо.

Дія цієї форми не поширюється на порядок розгляду заяв і скарг громадян, встановлений кримінальним процесуальним кодексом, законодавством про захист економічної конкуренції, Кодексом адміністративного судочинства України, законом України «Про запобігання корупції» та законом України «Про публічні закупівлі».

Шаблон заяви до АМКУ для використання особами, чиї права порушені змовою учасників на тендері.

Шаблон скарги до АМКУ для ситуації, коли пропозиція учасника була неправомірно відхилена або коли пропозиція була відхилена, після чого замовником визначено переможця іншого учасника. 

Шаблон скарги до АМКУ для ситуації, коли вимоги замовника у тендерній документації є дискримінаційними або незаконними. 

*матеріали та шаблони скарг підготовлені за сприянням ЮК “Правое Дело”