На офіційному сайті Держзакупівлі.онлайн (https://zakupki.prom.ua/gov/tenders/UA-2021-01-13-001583-c) 13.01.2021 року було опубліковано оголошення про проведення процедури закупівлі «молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру)» (ДК 021:2015: 15510000-6 Молоко та вершки), зі строком поставки – до 31.12.2021 р. на очікувану вартість 12 500 000,00 грн. з ПДВ. Замовником процедури закупівлі є Управління освіти і науки Полтавської міської ради (код ЄДРПОУ 02145725).
До оголошення про заявлену процедуру закупівлі було додано в електронному вигляді Тендерну документацію щодо проведення відкритих торгів на закупівлю товарів «Молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру)» код Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015:15510000-6 Молоко та вершки, далі «Тендерна документація» із додатками.
Товариство з обмеженою відповідальністю «МІЛК РІВЕР» (далі - Скаржник) виявило бажання взяти участь у Закупівлі. Однак, ознайомившись з тендерною документацією, затвердженою Протокольним рішенням тендерного комітету Замовника від 13.01.2021 № 15, Скаржником були виявлені вимоги, які не відповідають чинному законодавству України та обмежують конкуренцію та є дискримінаційними відносно нашого Товариства. У зв’язку з цим, з метою недопущення дискримінації учасників, а також недопущення порушень чинного законодавства України, вважаємо за необхідне зазначити наступне.
1. Щодо надання забезпечення виконання договору про закупівлю
Підпункт 6.1. пункту 6 розділу VІ Тендерної документації Замовником встановлено, що зaбeзпeчeння виконання договору про закупівлю нaдaється учaсникoм у виглядi: eлeктpoннoї банківської гарантії відповідно до положень стaттi 27 Зaкoну
Частиною 1 статті 27 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що Замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
Цим же пунктом Тендерної документації Замовником визначено, що зaбeзпeчeння виконання договору про закупівлю є банківська гарантія, умови якої не можуть бути змінені і вона не може бути припиненою Банком- гарантом згідно із заявою Принципала без згоди та погодження з Бенефеціаром, та за якою банк-гарант у разі порушення Принципалом свого зобов'язання, забезпеченого гарантією, сплачує кошти Бенефіціару за першою його вимогою без подання будь-яких інших документів.
Пунктом 9 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» регламентовано, що забезпеченням виконання договору про закупівлю є надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником за договором про закупівлю.
Положення статті 546 Цивільного кодексу України визначають такі види забезпечення зобов’язань як неустойка, порука, гарантія, застава, притримання, завдаток. При цьому ця стаття допускає, що договором або законом можуть бути встановлені інші види забезпечення виконання зобов’язання.
Згідно з частиною 1 статті 200 Господарського кодексу України, гарантія є специфічним засобом забезпечення виконання господарських зобов'язань шляхом письмового підтвердження (гарантійного листа) банком, іншою кредитною установою, страховою організацією (банківська гарантія) про задоволення вимог управненої сторони у розмірі повної грошової суми, зазначеної у письмовому підтвердженні, якщо третя особа (зобов'язана сторона) не виконає вказане у ньому певне зобов'язання, або настануть інші умови, передбачені у відповідному підтвердженні.
Статтею 560 ЦК України визначено, що за гарантією банк, інша фінансова установа, страхова організація (гарант) гарантує перед кредитором (бенефіціаром) виконання боржником (принципалом) свого обов’язку.
Гарант відповідає перед кредитором за порушення зобов’язання боржником. Зобов’язання гаранта перед кредитором не залежить від основного зобов’язання (його припинення або недійсності), зокрема і тоді, коли в гарантії міститься посилання на основне зобов’язання (стаття 562 ЦК України).
Центр знань «Prozorro інфобокс» (https://infobox.prozorro.org/articles/tenderne-zabezpechennya) повідомляє, що Замовник не може зазначати у вимогах до гарантії, яка конкретно установа її має надати.
Слід зауважити, що страхова гарантія, як і банківська гарантія, в повному обсязі захищає права та інтереси замовника і виконує свою основну функцію – виплату забезпечення у разі порушення учасником своїх зобов’язань.
Закон України «Про публічні закупівлі» не передбачає необхідності встановлення у тендерній пропозиції вимоги щодо документів, які підтверджують забезпечення (банківської) гарантії. Отриманням гарантії, як-то страхової, фінансової чи банківської, Замовник в повному обсязі захищає себе від недобросовісних учасників.
Виходячи із вище викладеного слід дійти висновку, що видати гарантію, як вид забезпечення виконання договору, може не лише банк, але й фінансова установа чи страхова організація.
Разом з тим, Замовником обмежено можливість вибору Учасником гаранта, визначивши в Тендерній документації лише отримання електронної банківської гарантії.
Крім того, пунктом 6 розділу VI Тендерної документації Замовником визначено, що форма та зміст електронної банківської гарантії повинні відповідати вимогам Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах, затвердженого Постановою Правління НБУ “Про затвердження Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах” від 15.12.2004 № 639, далі «Полодення» та постанови Правління Національного банку України №78 від 14.08.2017р. «Про затвердження Положення про застосування електронного підпису в банківській системі України».
А сама гарантія, відповідно до п. 6 розділу VI Тендерної документації, повинна бути безвідкличною та безумовною, про що зазначається у її тексті.
Разом з тим, у Положенні в редакції від 16.07.2020 року відсутні поняття «безумовна» гарантія та «безвідклична» гарантія. На законодавчому рівні немає визначення понять «безумовної» та «безвідкличної» гарантії, а тому, відповідно, й надати таку гарантію є неможливим. Підтвердити рішення щодо неприйняття тієї чи іншої банківської гарантії Замовником з причин її «умовності» не буде можливим, адже на законодавчому рівні дане питання не врегульовано.
Крім того, Замовником у п. 7.5. Проекту договору, взагалі передбачені умови забезпечення виконання договору, які взагалі не відповідають умовам, які визначені у Тендерній документації. А саме Замовник у п. 7.5. Проекту договору передбачив, «Відповідно до умов пункту ___ розділу ___ тендерної документації процедури закупівлі відкритих торгів по предмету закупівлі 15110000-2 - М’ясо (яловичина охолоджена напівфабрикат тазостегнової частини) згідно оголошення про проведення процедури закупівлі №____________________, оприлюдненого на веб-порталі Уповноваженого органу «__» ________ 20__ року, Постачальник зобов'язується надати Покупцю не пізніше дати укладення цього Договору в забезпечення виконання Договору безвідкличну безумовну банківську гарантію на суму _______, __ грн. (_________________________ гривень ____ коп.), що становить 4% відсотків ціни цього Договору.».
Так, згідно частини 1 статті 41 вказаного Закону України «Про публічні закупівлі», договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Разом з тим, проект договору, що є додатком до Тендерної документації не містить умов щодо припинення, повернення гарантії, в свою чергу п. 7.5 проекту договору не регулює належним чином правовідносини між сторонами та не визначає таких умов.
Зокрема, згідно з частиною 1 статті 568 Цивільного кодексу України, зобов'язання гаранта перед кредитором припиняється у разі: 1) сплати кредиторові суми, на яку видано гарантію; 2) закінчення строку дії гарантії; 3) відмови кредитора від своїх прав за гарантією шляхом повернення її гарантові або шляхом подання гаранту письмової заяви про звільнення його від обов'язків за гарантією.
Враховуючи той факт, що у відповідності до вимог ЗУ «Про публічні закупівлі» істотні умови Договору про закупівлю можуть змінюватися після його укладання тільки у випадках, передбачених ст. 41 Закону, вимагаємо виключити п. 6.1. Розділу VІ Тендерної документації та п. 7.5. у Проекті договору або внести зміни у Тендерну документацію, а саме: в п. 6.1. Розділу VІ Тендерної документації та п. 7.5. проекту Договору та викласти в новій редакції відповідно вимог чинного законодавства та предмета цієї закупівлі.
2. Щодо підтвердження технічних, кількісних та якісних характеристик предмета закупівлі
Умовами тендерної документації (пункт 6 розділу ІІІ) визначено, що вимоги щодо технічних, якісних та кількісних характеристик до предмета закупівлі, у тому числі до відповідної технічної специфікації, а також до маркування, протоколів випробувань або сертифікатів викладено у ДОДАТКУ 1 та/ або ДОДАТКУ 2 до тендерної документації.
Також цим же пунктом тендерної документації зазначено, що Замовник зазначає вимоги до предмета закупівлі відповідно з Законом України «Про публічні закупівлі» та згідно Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».
Так, Додатком 2 до Тендерної документації визначено, зокрема, перелік документів, який Учасник надає обов’язково у складі тендерної пропозиції. Разом з тим, вимоги щодо таких документів суперечать вимогам чинного законодавства та є такими, що створюють дискримінаційні умови для ТОВ «МІЛК РІВЕР» та не забезпечують належних умов для участі товариства у цій публічній закупівлі. Вказане підтверджується нижченаведеним.
Пунктом 6 «Переліку документів, який учасник надає обов’язково у складі тендерної пропозиції» Додатку 2 до Тендерної документації визначено, що учасник має подати, зокрема, сканований оригінал експлуатаційного дозволу на зберігання харчових продуктів тваринного походження (у випадку, якщо предмет закупівлі є товаром тваринного походження) або сканований оригінал рішення про реєстрацію потужності за видом діяльності зберігання (у випадку, якщо предмет закупівлі є товаром рослинного походження). Документ повинен бути виданий управлінням Держпродспоживслужби на ім’я та потужності учасника.
Відповідно до ДСТУ 2661:2010, молоко коров’яче питне, що є предметом закупівлі, виробляють із молока-сировини коров’ячого, яке підлягало нормалізації, температурному обробленню, пакуванню до або після оброблення, охолодження до заданих режимів та призначене для безпосереднього вживання в їжу.
На підставі пункту 5.3.1. ДСТУ 2661:2010, для виробництва молока коров’ячого використовують, зокрема, молоко-сировину коров’яче; молоко коров’яче знежирене; вершки-сировину тощо.
Згідно пункту 95 частини 1 статті 1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» молоко та похідні продукти є харчовими продуктами тваринного походження. Таким чином, з вказаного вбачається, що молоко коров’яче питне є харчовим продуктом, який у свою чергу виготовляється з продуктів тваринного походження, а тому, відповідно до визначених Замовником умов (п. 6 Додатку 2 до Тендерної документації) в складі тендерної документації Учасник має надати сканований оригінал експлуатаційного дозволу на зберігання харчових продуктів тваринного походження (оскільки предмет закупівлі є товаром тваринного походження). При цьому, такий документ повинен бути виданий управлінням Держпродспоживслужби на ім’я та потужності учасника.
Вказані вимоги Тендерної документації є дискримінаційними по відношенню до ТОВ «МІЛК РІВЕР», оскільки товариство не має можливості надати в складі своєї тендерної пропозиції експлуатаційний дозвіл на зберігання харчових продуктів тваринного походження, виданого на ім’я та потужності товариства.
Відповідно до частини 1 статті 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» експлуатаційний дозвіл отримують оператори ринку, що провадять діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження.
При цьому, частиною 2 цієї ж статті Закону визначено виключення, за яких відсутній обов’язок отримання експлуатаційного дозволу оператором ринку. Зокрема, до такого виключення належить: транспортування харчових продуктів тваринного походження, у тому числі тих, які потребують дотримання температурного режиму та не можуть зберігатися при температурі вище 10 °C, залишаючись придатними для споживання людиною; виробництво та/або зберігання харчових продуктів, інгредієнтами яких є виключно продукти рослинного походження та/або перероблені продукти тваринного походження.
Тобто, відповідно до вимог Закону, оператору ринку експлуатаційний дозвіл необхідно отримувати в тому випадку, якщо ДІЯЛЬНІСТЬ безпосередньо пов’язана з виробництвом харчових продуктів тваринного походження, інгредієнтами яких є неперероблені продукти тваринного походження (п. 95 ч.1 ст. 1 Закону № 771/97-ВР – молоко, м’ясо, риба, яйця, мед, їх похідні тощо), а також із зберіганням таких продуктів.
Разом з тим, ТОВ «МІЛК РІВЕР» не є безпосереднім виробником молока коров’ячого питного, а відповідно й не має експлуатаційного дозволу на виробництво та зберігання такого продукту. Діяльність товариства підпадає під регулювання частини 2 статті 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» яка, відповідно, виключає обов’язок оператора ринку отримувати експлуатаційний дозвіл на виробництво та зберігання харчових продуктів тваринного походження.
ТОВ «МІЛК РІВЕР» має можливість надати сканований експлуатаційний дозвіл безпосереднього виробника продукції «молоко коров’яче питне» ТОВ “Адонай 2016”, що є предметом цієї закупівлі, у якого товариство планує придбати товар для реалізації її умов.
Однак, визначення пунктом 6 Додатку 2 до Тендерної документації тієї умови, що експлуатаційний дозвіл повинен бути виданий на ім’я та потужність учасника, робить неможливим участь у публічній закупівлі ТОВ «МІЛК РІВЕР» та обмежує коло потенційних учасників.
При цьому, ТОВ «МІЛК РІВЕР», як оператором ринку, дотримано нормативні вимоги щодо здійснення своєї господарської діяльності у сфері обігу харчових продуктів та у відповідності до законодавства отримано Рішення про державну реєстрацію потужності від 10.04.2020 року №r-UA-04-30-637 (копія додається).
Так, суб’єкти господарювання, що провадять діяльність з виробництва, реалізації та/або обігу харчових продуктів відповідно до пункту 55 частини 1 статті 1 та частини 1 статті 25 Закону України «Про основні принципи та вимоги безпечності та якості харчових продуктів» є операторами ринку та мають зареєструвати потужність оператора ринку в Державному реєстрі потужностей операторів ринку.
Частиною 8 статті 20 Закону України «Про основні принципи та вимоги безпечності та якості харчових продуктів» передбачено, що операторам ринку забороняється здійснювати обіг харчових продуктів, отриманих з потужностей, що не пройшли державної реєстрації або не отримали експлуатаційного дозволу відповідно до цього Закону, та/або використовувати такі харчові продукти у виробництві інших харчових продуктів.
Таким чином, з вказаного вбачається, що об’єкт, на якому здійснюється діяльність з обігу харчових продуктів є потужністю та має бути зареєстрованим оператором ринку в Державному реєстрі потужностей операторів ринку.
Зазначені вимоги законодавства ТОВ «МІЛК РІВЕР» дотримано, однак відповідно до положень Тендерної документації такий документ як Рішення про державну реєстрацію потужності може бути надано учасником у випадку якщо предмет закупівлі є товаром рослинного походження, що в свою чергу робить неможливим подання такого документу, оскільки предмет закупівлі «молоко коров’яче питне» є товаром тваринного походження.
Тому, вимоги Замовника, що визначені п. 6 Додатку 2 до Тендерної документації є для ТОВ «МІЛК РІВЕР» дискримінаційними та порушують його право взяти участь у публічних закупівлях за ідентифікатором UA-2021-01-13-001583-c, у зв’язку з встановленням додаткових вимог, які суперечать чинному законодавству, зокрема Закону України «Про основні принципи та вимоги безпечності та якості харчових продуктів», а тому є необхідність внести зміни до п. 6 Додатку 2 до Тендерної документації, а саме п. 6. викласти в наступній редакції: «Сканований оригінал експлуатаційного дозволу на зберігання харчових продуктів або сканований оригінал рішення про реєстрацію потужності за видом діяльності зберігання. Документ повинен бути виданий управлінням Держпродспоживслужби на ім’я та потужності учасника».
3. Щодо підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям
Згідно з пунктом 5 «Кваліфікаційні критерії до учасників та вимоги, установлені статтею 17 Закону» Розділу ІІІ Тендерної документації, Замовником визначено, що кваліфікаційні критерії, встановлені у відповідності до статті 16 Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників встановленим вимогам згідно із законодавством, викладено у Додатку 4 до тендерної документації.
Положеннями частини 1 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. За змістом положень частини 2 зазначеної статті, Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Згідно пункту 1 Додатку 4 до Тендерної документації, Замовником визначено перелік інформації та документів, що підтверджують відповідність Учасника встановленим кваліфікаційним критеріям. Зокрема, підпунктом 1.1. зазначеного пункту встановлено, що наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів по предмету закупівлі підтверджується учасником шляхом надання:
- Скан - копії довідки від учасника в довільній формі про виконання аналогічного договору (ів) із зазначенням назви, адреси, коду ЄДРПОУ або реєстраційного номеру облікової картки платника податків (для фізичних осіб) контрагента та інформації про договір (предмет закупівлі, номер, дата).
- Лист(и) – позитивний (і) відгук (и) про виконання аналогічного (их) договору (ів) по предмету закупівлі (із зазначенням номеру, дати, предмету закупівлі договору, що вказаний у довідці про виконання аналогічного договору (ів) наданій в складі тендерної пропозиції).
При цьому, Замовником надано визначення «аналогічного договору», котре він застосовує до цього поняття та за врахуванням якого розглядатиме тендерні пропозиції учасників. Так, Замовником вказано, що аналогічним вважається договір по предмету закупівлі - молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру).
Вказане дає підстав дійти висновку, що Замовником штучно обмежено коло потенційних учасників, котрі могли б взяти участь у цій публічній закупівлі, оскільки предмет закупівлі є безпідставно деталізованим зі сторони Замовника, що в свою чергу значно обмежує можливість підтвердити наявність досвіду за виконанням аналогічних договорів.
Так, ТОВ «МІЛК РІВЕР» як потенційний учасник, котрий має намір взяти участь у цій закупівлі може надати наступні документи на підтвердження у нього наявності досвіду з виконання аналогічних договорів:
1) Скан - копію довідки від учасника в довільній формі про виконання аналогічного договору від 04.02.2021 року, в якому зазначено про наявність досвіду виконання договорів за предметом закупівлі – молоко коров’яче питне пастеризоване;
2) Лист – позитивний відгук про виконання аналогічного договору по предмету закупівлі молоко коров’яче питне пастеризоване - вих. № 37 від 03.02.2021 року виданого КНП “Міська дитяча клінічна лікарня № 5” ДМР про виконання договору № 03 від 08.01.2020 року;
Так, як вбачається з вказаних документів, ТОВ «МІЛК РІВЕР» має досвід виконання договорів з поставки товарів за кодом ДК 021:2015: 15510000-6 Молоко та вершки, зокрема й здійснення поставки такого товару як молоко питне пастеризоване. Разом з тим, надати документи щодо підтвердження досвіду з виконання договорів за предметом закупівлі молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру) з боку ТОВ «МІЛК РІВЕР» є неможливим, оскільки попередніми (іншими) замовниками не змінювався законодавчо визначений опис предмету закупівлі, що регламентований Державним класифікатором ДК 021:2015, на відмінну від поточного Замовника (Управління освіти і науки Полтавської міської ради).
Відповідно до положень статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах. Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до підпункту 2 пункту 53 «Встановлення вимог у частині кваліфікаційних критеріїв» Розділу «АНАЛІЗ ОСКАРЖУВАНИХ ВИМОГ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ» Рекомендацій Антимонопольного комітету України «Про здійснення заходів, спрямований на розвиток конкуренції, запобіганням порушенням законодавства про захист економічної конкуренції» від 31 березня 2020 року №13-рк передбачено, що кваліфікаційний критерій «наявність досвіду виконання аналогічного договору», як і інші, є опціональним, встановлюється за рішенням замовника. Однак для замовника важливо переконатись у тому, що учасник має досвід поставки аналогічного товару, тобто має об’єктивну можливість виконати договір. Разом із тим встановлення вимоги щодо наявності досвіду виконання договорів за конкретний період або в кількості більше двох, або вимога, що аналогічним вважається договір на поставку саме конкретного продукту харчування, що є предметом закупівлі, може вважатись надлишковим.
Згідно з частиною 1 статті 26 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Відповідно до «Тендерної документації» із додатками та інформації, яка знаходиться у відкритому доступі на сайті Prozorro.gov.ua, Замовником визначено, що предметом закупівлі, згідно з Державним класифікатором ДК 021:2015, є товар молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру) за кодом 15510000-6 Молоко та вершки.
Відповідно до частини 5 статті 259 Господарського кодексу України, складовою частиною національної системи класифікації є національні класифікатори. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного розвитку, затверджує, вносить зміни та скасовує національні класифікатори.
Так, Державний класифікатор ДК 021:2015 затверджено Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі від 23.12.2015 № 1749. Згідно з затвердженою класифікацією, до класу з номером «15500000-3» та назвою «Молочні продукти» входить підклас «15511000-3 Молоко», а у свою чергу до цього підкласу відносяться наступні критерії:
15511100-4
Пастеризоване молоко
15511200-5
Стерилізоване молоко
15511210-8
Ультрапастеризоване молоко
15511300-6
Знежирене молоко
15511400-7
Частково знежирене молоко
15511500-8
Незбиране молоко
15511600-9
Згущене молоко
15511700-0
Сухе молоко
Тобто, предметом закупівлі за ідентифікатором UA-2021-01-13-001583-c є саме товар «15511100-4 Пастеризоване молоко». Такий підклас - «Молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру)», взагалі відсутній у даних Державного класифікатору ДК 021:2015. Вимагаючи від учасників, зокрема й від ТОВ «МІЛК РІВЕР» як потенційного учасника, підтвердження наявності досвіду виконання за аналогічними договорами за предметом закупівлі «молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру)», Замовник - Управління освіти і науки Полтавської міської ради, допустив дискримінаційні дії відносно ТОВ «МІЛК РІВЕР», який хоч і має досвід виконання договорів за предметом закупівлі за кодом ДК 021:2015: 15510000-6 Молоко та вершки», однак не має можливості підтвердити виконання договорів за предметом «молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру)».
Замовником неправомірно встановлені умови підтвердження відповідності учасника встановленому кваліфікаційному критерію, як «наявність досвіду виконання аналогічних договорів», а саме умова щодо наявності в учасника досвіду виконання аналогічних договорів по предмету закупівлі - Молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру), що є дискримінаційною і такою, що не відповідає вимогам Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки Законом визначене право Замовника встановити кваліфікаційні критерії і встановити спосіб документального підтвердження відповідності таким критеріям, але Закон не містить положень, що дозволяють Замовнику встановлювати додаткові умови підтвердження відповідності учасників встановленим кваліфікаційним критеріям. Такі положення Тендерної документації обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, оскільки досвід у виконанні аналогічних договорів або є, або він відсутній.
Так, стаття 16 Закону України «Про публічні закупівлі» містить положення, що дозволяє Замовнику встановити кваліфікаційний критерій - «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів», а також зобов’язує Замовника передбачити у тендерній документації перелік документів, що підтверджують інформацію учасників про відповідність їх таким критеріям, тобто в тендерній документації конкурсних торгів має бути відображена інформація про спосіб документального підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям.
Слід звернути увагу, що визначальною вимогою Закону, у разі, якщо Замовник бажає перевірити досвід учасника у виконанні аналогічних договорів, є саме наявність досвіду учасників у виконанні аналогічних договорів, при цьому Законом не передбачена можливість обмежувати такий досвід роботи будь-якими часовими рамками, обсягом поставленого товару, технічними або фізичними властивостями предмета закупівлі, оскільки це є інструментом, яким буде звужуватись економічна конкуренція потенційних учасників процедур закупівель.
ТОВ «МІЛК РІВЕР» має досвід виконання аналогічних договорів за кодом «ДК 021:2015: 15510000-6 Молоко та вершки», однак визначений Замовником предмет закупівлі «молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру)» не дає можливості Скаржнику підтвердити досвід виконання аналогічних договорів саме за вказаним предметом закупівлі, оскільки зазначений предмет закупівлі визначає безпосередні фізичні показники, що не відповідає Державному класифікатору ДК 021:2015.
Разом з тим, хоч ТОВ «МІЛК РІВЕР» й не може підтвердити постачання за аналогічними договорами саме товару «молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру)», а не «молоко пастеризоване», як визначено за ДК 021:2015, проте ТОВ «МІЛК РІВЕР» має можливість виконати умови договору на закупівлю «молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру)» та поставити на адресу Замовника якісний товар в установлені строки. Вказане підтверджується Листом-пропозицією виробника ТОВ “Адонай 2016” від 01.02.2021 року. Так, зазначеним листом-пропозицією ТОВ “Адонай 2016” (Експлуатаційний дозвіл від 23.02.2018 року № 16-15-08) серед іншого асортименту власної продукції пропонує ТОВ «МІЛК РІВЕР», зокрема, й «молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру)», що є предметом закупівлі за індентифікатором UA-2021-01-13-001583-c. Разом з тим, вимога тендерної документації щодо наявності в учасника досвіду виконання аналогічних договорів по предмету - молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру), робить участь ТОВ «МІЛК РІВЕР» у даній процедурі закупівлі неможливою.
Необхідно у Додатку 4 до Тендерної документації визначити поняття аналогічного договору, як «*аналогічним вважається договір по предмету закупівлі - молоко пастеризоване».
4. Щодо графіку постачання
Замовником у Тендерній документації встановлено вимогу щодо Графіку постачання продукції. Зокрема, це має місце у Додатку 1 «Форма цінової пропозиції» Тендерної документації. Так, стовбець «Графік постачання» містить два показники «місяць» та «періодичність». У стовбці показника «місяць» зазначено показники «І-XII». Тобто постачання повинно здійснюватися протягом січня-грудня 2021 року.
В той же час, станом на дату подання цієї скарги постачання ще не почалося, а враховуючи тривалий час розгляду скарги та строки, встановлені для укладання договору, переможець фактично не буде мати змоги виконати цю умову Замовника. Таким чином, доцільно змінити цей показник, встановивши його іншим чином, наприклад «щомісяця до 31 грудня 2021 року».
Відповідно до статті 252 Цивільного кодексу України, строк визначається роками, місяцями, тижнями, днями або годинами. Тому, вважаємо за доцільне внести зміни до Додатку 1 «Форма цінової пропозиції» Тендерної документації.
5. Щодо поняття «суми договору»
Замовник у Тендерній документації у п. 4 розділу 6 встановив, що істотними умовами договору є умовами договору є предмет, ціна, строк дії договору та інші умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду.
Істотні умови договору включаються до договору про закупівлю, визначено у проекті договору, що є додатком до цієї тендерної документації.
Але, згідно з положеннями частини 3 статті 180 Господарського кодексу України при укладенні господарського договору сторони зобов’язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Ціна у господарському договорі визначається в порядку, встановленому цим Кодексом, іншими законами, актами Кабінету Міністрів України. За згодою сторін у господарському договорі може бути передбачено доплати до встановленої ціни за продукцію (роботи, послуги) вищої якості або виконання робіт у скорочені строки порівняно з нормативними (ч. 5 ст. 180 ГК України). При цьому, проект договору не містить такої істотної умови як ціна, а натомість визначає «суму договору».
Таким чином, Замовником невірно визначено зміст істотної умови, а тому вважаємо за доцільне внести зміни до Тендерної документації в частині заміни терміну «сума договору» на термін «ціна договору». Зокрема, необхідно внести зміни до проекту договору про закупівлю, що є додатком до тендерної документації.
6. Щодо істотних умов договору
Пунктом 3.4. проекту договору про закупівлю «молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру)» за кодом ДК 021:2015: 15510000-6 Молоко та вершки (Додаток 3 до Тендерної документації) встановлено, що умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами у повному обсязі, крім випадків передбачених ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» в т.ч.:
- узгодженої зміни ціни у бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товару , робіт і послуг;
- зміни ціни у зв’язку із зміною ставок товарів і зборів пропорційно до змін таких ставок;
- збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю.
Але, зазначена умова є такою, що суперечить приписам ст.41 Закону України «Про публічні закупівлі». По-перше, не зрозуміло про яку зміну ставок товару йде мова у абз.2 п.3.4. проекту договору. По-друге, Замовником встановлені у цьому пункті договору обмежені випадки можливої зміни договору після його підписання, які є неповними та в свою чергу істотним чином порушують права та інтереси Учасників.
Так, відповідно до частини 4 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Згідно з положеннями частини 5 статті 41 вказаного Закону, істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії;
3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.
Вважаємо за доцільне внести до п.3.4. проекту договору зміни та привести його умови у відповідність до вимог приписам ст.41 Закону України «Про публічні закупівлі».
Крім того, Проект договору, зокрема п.5.1. містить незрозумілі умови, які можуть утруднити виконання цього договору. Так, згідно з п.5.1 проекту договору, строк (термін) поставки (передачі) товарів: поставка товару здійснюється у одноденний термін, вказаний у рознарядці та за графіком транспортом Постачальника. Визначення такого документа як «Рознарядка» не передбачено Національним стандартом «Державна уніфікована система документації УНІФІКОВАНА СИСТЕМА ОРГАНІЗАЦІЙНО-РОЗПОРЯДЧОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ. Вимоги до оформлювання документів ДСТУ 4163-2003». Його зміст та порядок застосування невідомі.
Крім того, не визначено умови застосування цього документу разом з графіком. Тому вважаємо за доцільне уточнити умови щодо строку поставки у тендерній документації, зокрема зазначені у п.5.1 проекту договору.
Пунктом 5.3. проекту договору введений новий учасник договору – Виконавець, правовий статус якого є незрозумілим. Так, згідно з п. 5.3. проекту договору, поставка товару здійснюється спеціалізованим автотранспортом. Товар, повинен транспортуватися у відповідності з правилами перевезення вантажів, що швидко псуються, які чинні на даному виді транспорту. Навантаження, розвантаження та доставка товару до місць призначення здійснюється Виконавцем і входить до ціни товару.
Вважаємо за доцільне внести до п.5.3. проекту договору зміни та уточнити хто є Виконавцем щодо навантаження, розвантаження та доставки товару до місць призначення.
Згідно з п.5.4. проекту договору, кожна партія товару, що постачається повинна супроводжуватись супровідними документами, що підтверджують їх походження, безпечність і якість та відповідати вимогам державних стандартів (товарно-транспортна накладна, декларація виробника під кожну партію).
Проте, є не зрозумілим яким саме стандартам повинна відповідати зазначені документи. Крім того, товарно-транспортна накладна не є документом, що може підтверджувати якість товарів.
Відповідно до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 року № 363, товарно-транспортною накладною є єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов'язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
Вважаємо за доцільне внести до п.5.4. проекту договору зміни та уточнити якими саме супровідними документами повинні підтверджувати походження товару, його безпечність і якість, вимогам яких саме державних стандартів повинні ці документи відповідати й виключити з переліку таких документів товарно-транспортну накладну.
Умовами п.11.1. проекту договору передбачено, що істотні умови договору про закупівлю є незмінними після підписання договору до повного виконання зобов’язань сторонами. Але, така умова суперечить приписам статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», відповідно якої істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім регламентованих законом випадків, котрі чітко визначені вказаними положеннями статті.
Тому, вважаємо за доцільне внести до п.11.1. проекту договору зміни та викласти її в наступній редакції: «11.1. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених чинним законодавством, зокрема положеннями статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі».
Також проект договору про закупілю товарів містить невідповідність щодо назв сторін. В преамбулі проекту договору, де зазначаються сторони та їх представники, що уповноважені на укладання договору, Учасник позначається як «Постачальник», а Управління освіти і науки Полтавської міської ради як «Покупець». Натомість, приміром, розділ ХІІІ «Місцезнаходження та банківські реквізити сторін» проекту договору визначає Управління освіти і науки Полтавської міської ради як «Замовник» тощо.
Разом з тим положеннями частини 1 статті 712 Цивільного кодексу України визначено, що сторони продавець (постачальник), та покупець є сторонами договору поставки. Використання замовником у проекті договору про закупівлю різних назв сторін призводить до змішування юридичних понять, що у свою чергу може стати наслідком різного тлумачення та правозастосування окремих положень договору.
На підставі вказаного, вважаємо, що необхідно уніфікувати назви сторін за проектом договору про закупівлю, приміром, привести до єдиного визначення назву сторони Управління освіти і науки Полтавської міської ради.
Статтею 3 Закону України «Про публічні закупівлі» визначені принципи здійснення закупівель, як добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія та ефективність, недискримінація учасників. Також, частиною третьою статті 5 названого закону передбачено, що Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників, а статтею 22 Закону визначає, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Законом України «Про захист економічної конкуренції» також визначено, що економічна конкуренція (конкуренція) це змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку. Також, названим Законом встановлено, що органи влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління та контролю зобов'язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.
Таким чином, вважаємо, що положення документації відкритих торгів щодо умов підтвердження відповідності учасників встановленому кваліфікаційному критерію як «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів» є незаконним і таким, що порушує наші права та інтереси, як потенційних учасників процедури закупівлі, так як ми маємо досвід виконання аналогічних договорів і бажаємо взяти участь у торгах, а умовами тендерної документації встановлені дискримінаційні умови та звужується економічна конкуренція.
Враховуючи викладене, з огляду на те, що окремі умови, що встановлені у тендерній документації не відповідають вимогам законодавства з питань здійснення публічних закупівель, а також створили дискримінаційні умови для потенційних учасників, які мають бажання та можливості прийняти участь у вказаній процедурі, керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі» -
ПРОСИМО:
1. Прийняти, розглянути та задовольнити цю скаргу.
2. Зобов’язати Управління освіти і науки Полтавської міської ради усунути дискримінаційні умови та привести тендерну документацію за предметом закупівлі за кодом ДК 021:2015: 15510000-6 Молоко та вершки (молоко коров’яче питне пастеризоване (3,2% жиру)) за ідентифікатором закупівлі UA-2021-01-13-001583-c у відповідність із вимогами законодавства.
Додатки:
1. Рішення про державну реєстрацію потужності ТОВ «МІЛК РІВЕР» від 10.04.2020 року №r-UA-04-30-637;
2. Довідка про виконання аналогічного договору від 04.02.2021 року;
3. Відгук про співпрацю за вих. № 37 від 03.02. 2021 року;
4. Лист-пропозиція виробника ТОВ “Адонай 2016” від 01.02.2021 р.;
5. Експлуатаційний дозвіл від 23.02.2018 року № 16-15-08.
Директор ТОВ «МІЛК РІВЕР» Р. В. Цисар
Розгорнути
Згорнути