Звернення до Держаудитслужби

Оберіть

Контактна інформація

Дані про місцезнаходження та Email будуть доступні лише працівникам Державної аудиторської служби України

Електронний підпис

Експлуатаційне утримання автомобільних доріг місцевого значення Хмельницької області на 2021-2022 роки
Очікувана вартість
480 000 000,00 UAH
UA-2020-12-08-002357-b 302ee4d6d9444b16b84597e51f161b24
Переговорна процедура    Завершена
Електронний підпис накладено. Перевірити

Перевірка підпису

Контакти

Ковальська Ірина Олександрівна

+380382652123 tender_hosma@ukr.net

Державна аудиторська служба України

Знайшли порушення законодавства у сфері закупівель?

Оголошення про проведення

Друкувати звіт про результати проведення процедури PDFHTML

Інформація про замовників

Найменування: ДП ХМЕЛЬНИЦЬКА ОБЛАСНА СЛУЖБА МІСЦЕВИХ АВТОДОРІГ
Код ЄДРПОУ: 43446166
Місцезнаходження: 29000, Україна , Хмельницька обл., Хмельницький, вул. Свободи,77
Контактна особа: Ковальська Ірина Олександрівна
+380382652123
tender_hosma@ukr.net
Категорія: Юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади

Обґрунтування застосування переговорної процедури

Пункт закону
Відсутність конкуренції з технічних причин
Обґрунтування
Згідно із ст. 24 Закону України «Про дорожній рух», власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважені ними органи несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах, вулицях та залізничних переїздах, що знаходяться у їх віданні. При виконанні робіт по ремонту і утриманню автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів дорожньо-експлуатаційні організації у першочерговому порядку повинні здійснювати заходи щодо безпеки дорожнього руху на основі обліку і аналізу дорожньо-транспортних пригод, результатів обстежень і огляду автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, і передусім на аварійних і небезпечних ділянках та у місцях концентрації дорожньо-транспортних пригод. Власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або органи, уповноважені ними здійснювати експлуатаційне утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, мають право вимагати від користувачів дотримання чинних законодавчих і нормативно-правових актів стосовно дорожнього руху, правил ремонту і утримання доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування дорогами і дорожніми спорудами та їх охорони. Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, правила користування ними та їх охорони затверджуються Кабінетом Міністрів України. Власники доріг, вулиць та залізничних переїздів, керівні працівники дорожньо-експлуатаційних організацій несуть відповідальність, в тому числі і кримінальну, якщо дорожньо-транспортна пригода або несвоєчасне забезпечення екстреною медичною допомогою людини, яка перебуває у невідкладному стані сталася з їх вини. Кабінетом Міністрів України в межах своїх повноважень прийнято Постанову № 198 від 30.03.1994 року, якою затверджено Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони (далі – Єдині Правила). Відповідно до загальних положень Єдиних Правил в пункті 2 передбачено: «ремонт і утримання дорожніх об’єктів (крім залізничних переїздів), що перебувають у загальнодержавній власності, здійснюється дорожньо-експлуатаційними організаціями, які належать до сфери управління Укравтодору». Згідно з п. 1.5 Статуту Акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (далі-Статут), Компанія та її дочірні підприємства відносяться до сфери управління Державного агентства автомобільних доріг України, яке відповідно до Указу Президента України від 13 квітня 2011 року № 456/2011 «Про Положення про Державне агентство автомобільних доріг України» є правонаступником Державної служби автомобільних доріг України та виконує повноваження вищого органу управління Компанії як акціонер. Також п.2.8 Статуту передбачено що Компанія здійснює режимно-секретну діяльність, мобілізаційну підготовку та цивільну оборону (цивільний захист) та уповноважена вживати всіх необхідних заходів щодо захисту і збереження державної та комерційної таємниці, конфіденційної інформації. Компанія здійснює свою діяльність на комерційній основі відповідно до Законів України «Про автомобільні дороги», «Про функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період», Постанови Кабінету Міністрів України № 198 від 30 березня 1994 року «Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони» (із змінами та доповненнями) (п.3.4 Статуту). В зв’язку з вищевказаним до складу Укравтодору входить і Дочірнє підприємство «Хмельницький облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», яке є окремою юридичною особою та здійснює свою діяльність на території Хмельницької області. Зазначене підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, доступ до якого є вільним для всіх осіб. Послуги по експлуатаційному утриманню автомобільних доріг місцевого значення можуть бути надані райавтодорами і дільницями (ДЕД), які є структурними підрозділами (філіями) ДП «Хмельницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», та які не мають статусу юридичної особи. Вони обслуговують дороги за лінійно-територіальним принципом і розміщені в містах, селищах міського типу та селах, що прилягають до доріг, які обслуговуються цими філіями. Відповідно до п.37 ч.1 ст.1 ЗУ «Про публічні закупівлі», учасник процедури закупівлі/спрощеної закупівлі (далі - учасник) - фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію/пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі. Отже, дорожньо-експлуатаційні організації в особі філій (райавтодорів і ДЕД) не можуть бути учасниками жодної з процедур закупівель, оскільки вони не мають статусу юридичної особи. Згідно із п.5 Єдиних Правил, власники дорожніх об’єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов’язані забезпечувати зручні і безпечні умови руху, сприяти збільшенню пропускної спроможності дорожніх об’єктів, запобігати травмуванню учасників дорожнього руху, пошкодженню транспортних засобів і дорожніх об’єктів, забрудненню навколишнього середовища. Пунктом 11 Єдиних Правил передбачено, що дорожньо-експлуатаційні організації зобов’язані: - своєчасно і якісно виконувати експлуатаційні роботи відповідно до технічних правил з дотриманням норм і стандартів з безпеки руху; - постійно контролювати експлуатаційний стан усіх елементів дорожніх об’єктів та негайно усувати виявлені пошкодження чи інші перешкоди в дорожньому русі, а за неможливості це зробити – невідкладно позначити їх дорожніми знаками, сигнальними, огороджувальними і направляючими пристроями, відповідно до діючих нормативів або припинити (обмежити) рух; - аналізувати стан аварійності на дорожніх об’єктах, виявляти аварійно-небезпечні ділянки і місця концентрації дорожньо-транспортних пригод, розробляти і здійснювати заходи щодо удосконалення організації дорожнього руху для усунення причин та умов, що призводять до їх скоєння та ін. Згідно з діючими на даний час нормативно-правовими актами, експлуатаційне утримання автомобільних доріг можуть здійснювати виключно дорожньо-експлуатаційні організації, які належать до сфери управління Укравтодору. Згідно із ст. 43 Закону України «Про автомобільні дороги», нормування у будівництві, реконструкції, ремонті та утриманні автомобільних доріг спрямовується на: здійснення єдиної державної технічної політики; захист інтересів держави і користувачів автомобільних доріг стосовно дотримання будівельних норм і правил у процесі будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг; забезпечення безпеки дорожнього руху та зменшення шкідливого впливу на довкілля, а також функціонування автомобільних доріг з урахуванням ризику виникнення природних і техногенних катастроф та інших надзвичайних ситуацій; удосконалення нормативно-правової бази функціонування мережі автомобільних доріг, виконання робіт та надання послуг; забезпечення обороноздатності та мобілізаційної готовності держави. Відповідно до ст.51 Закону України «Про автомобільні дороги» автомобільними дорогами оборонного значення є автомобільні дороги, необхідні для забезпечення оборони і безпеки України, з’єднання військових та інших спеціальних об’єктів, які призначені в умовах воєнного стану для військових перевезень, перевезень, пов’язаних з евакуацією населення, перевезень, пов’язаних з евакуацією вантажів, народногосподарських перевезень. З метою забезпечення оборони і безпеки України автомобільні дороги незалежно від форми власності та значення можуть бути віднесені до автомобільних доріг оборонного значення. Віднесення автомобільної дороги до автомобільних доріг оборонного значення не є підставою для обмеження руху транспортних засобів такою автомобільною дорогою, крім випадків її використання в період дії воєнного стану. Порядок використання автомобільної дороги оборонного значення та її відновлення, проведення заходів щодо її технічного прикриття в період дії воєнного стану, а також перелік автомобільних доріг оборонного значення затверджуються Кабінетом Міністрів України. Відповідно до ст. 6 Закону України «Про автомобільні дороги», державну політику і стратегію розвитку всіх видів автомобільних доріг на території України здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства. Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування та інших видів автомобільних доріг може здійснюватися на основі довгострокових (до семи років) договорів (контрактів) про утримання автомобільних доріг загального користування за принципом забезпечення їх експлуатаційного стану відповідно до нормативно-правових актів, норм та стандартів. Істотними умовами такого договору є: предмет договору; • ціна договору, порядок її коригування та застосування штрафних санкцій; • порядок оплати виконаних робіт та джерела фінансування; • розмір та порядок використання гарантійної суми (притримання) та резервної суми; • строки початку та закінчення виконання робіт; • порядок виконання та вимоги до організації робіт; • порядок приймання-передачі виконаних робіт; • права та обов’язки сторін; • умови страхування ризиків; • порядок забезпечення робіт проектною документацією та матеріальними ресурсами; • порядок залучення субпідрядників; • порядок здійснення замовником контролю якості ресурсів та виконаних робіт; • гарантійні обов’язки підрядника, порядок усунення недоліків; • відповідальність сторін за порушення умов договору; • відповідальність за шкоду, завдану внаслідок дорожньо-транспортної пригоди і зупинки руху; • спеціальні умови. Також, статтею 4 Закону України «Про функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період» передбачено, що підготовка єдиної транспортної системи України до функціонування в особливий період здійснюється в мирний час у рамках народногосподарських програм, у тому числі довгострокових і річних програм мобілізаційної підготовки галузей народного господарства, безпосередньо пов'язаних з розвитком вантажних і пасажирських перевезень, підвищенням ефективності роботи транспортних засобів, впровадженням раціональних схем вантажопотоків, розвитком комунікацій, посиленням координації функціонування транспорту. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, місцеві органи виконавчої влади, виконавчі органи рад, керівники підприємств (об'єднань), установ і організацій транспорту і транспортної інфраструктури незалежно від форм власності планують, організовують та забезпечують підготовку єдиної транспортної системи України до сталого функціонування її в особливий період. Згідно із ст.11 Закону України «Про функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період» усі роботи, пов'язані з підготовкою та виконанням заходів щодо функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період, проводяться з дотриманням Закону України "Про державну таємницю". Відповідно до ст.20 та ст.21 Закону України «Про державну таємницю» державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації мають право провадити діяльність, пов'язану з державною таємницею, після надання їм Службою безпеки України спеціального дозволу на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею. З метою розроблення та здійснення заходів щодо забезпечення режиму секретності, постійного контролю за їх додержанням створюються на правах окремих структурних підрозділів режимно-секретні органи (далі - РСО), які підпорядковуються безпосередньо керівнику державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації. Дорожньо-експлуатаційні організації, які належать до сфери управління Укравтодору мають у своєму складі ліцензовані РСО, які допущено до роботи з інформацією, що містить державну таємницю. В ДП “Хмельницький облавтодор” ВАТ “ДАК “Автомобільні дороги України” наявний спеціальний дозвіл №ХМЗ-2016-54 від 30.09.2016 р. на провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею. Виходячи з вище наведеного, можна зробити висновок, що необхідні послуги можуть бути надані виключно Дочірнім підприємством «Хмельницький облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», в зв’язку із відсутністю конкуренції з технічних причин. Згідно пункту 2 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено застосування переговорної процедури закупівлі замовником у разі «якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків: відсутність конкуренції з технічних причин.

Інформація про процедуру

Дата оприлюднення: 08 грудня 2020
Оскарження наміру укласти договір: 19 грудня 2020 00:00

Інформація про предмет закупівлі

Вид предмету закупівлі: Послуги


Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:63710000-9: Послуги з обслуговування наземних видів транспорту


Опис окремої частини або частин предмета закупівлі
1 послуга
Ціна за одиницю: 480000000UAH з ПДВ
Експлуатаційне утримання автомобільних доріг місцевого значення Хмельницької області на 2021-2022 роки
Місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг: 29000, Україна, Хмельницька область, автомобільні дороги, загального користування місцевого значення
Строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 01 січня 2021  —  31 грудня 2022
ДК 021:2015: 63712200-5 — Послуги з експлуатації автомобільних доріг

Умови оплати договору (порядок здійснення розрахунків)

Подія Опис Тип оплати Період, (днів) Тип днів Розмір оплати, (%)
Надання послуг Надання послуг. Джерело фінансування закупівлі: за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам за бюджетною програмою 3131090 у 2021 та 2022 роках. Бюджетні фінансові зобов'язання за Договором виникають у разі наявності та в межах виділених бюджетних асигнувань та фактично отриманих бюджетних коштів, а оплата здійснюється в межах фактичного надходження бюджетних коштів. Факт надходження грошових коштів на розрахунковий рахунок Замовника є моментом настання строку виконання зобов’язання за даним договором в розумінні п. 2 ч. 1 ст. 530 ЦК України, при умові наявності підписаних сторонами ф. КБ-2в і ф.КБ-3, складених у відповідності з положенням чинного ДСТУ Б Д.1.1-1 2013 (зі змінами та поправками), СОУ 42.1-37641918-085:2018 та підписаних уповноваженими представниками сторін. У разі затримки бюджетного фінансування не з вини Замовника, оплата за надані послуги здійснюється протягом 5 (п’яти) банківських днів з дати отримання Замовником бюджетного фінансування на свій реєстраційний рахунок. Джерело фінансування - бюджетні кошти. Вид закупівлі:переговорна процедура закупівлі Пiсляоплата 30 Робочі 100

Тендерна документація

08 грудня 2020 14:47
Електронний підпис

Інформація про моніторинг

  • UA-M-2021-01-13-000055 ● 55de86f6f3034477bf0f529cf92a94c5
  • Статус: порушення виявлені
  • Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:

    1. Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
  • Етапи закупівельного процесу:

    1. Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
    2. Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)

Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі

Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 13 січня 2021
Дата публікації рішення про проведення моніторингу: 13 січня 2021 18:17
Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі:

ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ

Н А К А З


13.01.2021 № 9

Київ



Про початок
моніторингу процедур закупівель


Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43,

НАКАЗУЮ:

1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Департаменту фінансового контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.


Заступник Голови Олександр ШКУРОПАТ

Додаток
до наказу Державної аудиторської служби України
від 13.01.2021 № 9





Витяг з переліку
процедур закупівель

№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу
47 UA-2020-12-08-002357-b 08.12.2020 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель


Директор Департаменту фінансового контролю у сфері закупівель Сергій ЧЕРНЕГА

Електронний підпис

Перевірити

Перевірка підпису

Запит замовнику на пояснення

Дата: 2021-01-20 13:20:56

Запит про надання пояснень

У межах проведення моніторингу процедури закупівлі послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг місцевого значення Хмельницької області на 2021-2022 роки (далі – предмет закупівлі) (інформацію оприлюднено в електронній системі закупівель за номером
ID: UA-2020-12-08-002357-b) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 р. № 43, постала потреба в отриманні пояснення (інформації та документів):
1. Яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість?
2. Яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування причин обрання переговорної процедури закупівлі відповідно до пункту 2 частини другої статті 40 Закону?

Пояснення, інформацію та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.

Відповідь замовника на пояснення

Дата: 2021-01-22 13:06:03

Пояснення та інформація Замовника на вимогу ДАСУ

Питання №1.
Розрахунок загального обсягу мінімальних фінансових витрат на експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення проведений на підставі спільного наказу Міністерства фінансів України та Міністерства інфраструктури України № 573/1019 від 21.09.2012 року, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16 жовтня 2012 року за № 1734/22046, «Про затвердження Методики визначення обсягу фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг та нормативів витрат, пов’язаних з утриманням автомобільних доріг».
Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі визначаються відповідно до планових відсоткових показників від обсягу загального фінансування доведених до виконання Державним агентством автомобільних доріг України (Укравтодор) – розпорядник коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах в області.
Питання №2.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про автомобільні дороги», державну політику і стратегію розвитку всіх видів автомобільних доріг на території України здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства.
Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування та інших видів автомобільних доріг може здійснюватися на основі довгострокових (до семи років) договорів (контрактів) про утримання автомобільних доріг загального користування за принципом забезпечення їх експлуатаційного стану відповідно до нормативно-правових актів, норм та стандартів.
Типова форма договору (контракту) про утримання автомобільних доріг загального користування затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства.
Відповідно до ч.2 ст.7 Закону України «Про автомобільні дороги», автомобільні дороги загального користування перебувають у державній власності і не підлягають приватизації, а статтею 8 цього Закону передбачено, що автомобільні дороги загального користування поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення.
Згідно з п.5 ст. 116 Конституції України, Кабінет Міністрів України здійснює управління об'єктами державної власності відповідно до закону. Статтями 1, 4, 5 Закону України «Про управління об'єктами державної власності» № 185-V від 21.09.2006 року визначено, що суб’єктом управління державною власністю є Кабінет Міністрів України та його повноваження в цій сфері.
Відповідно до абзацу 9 ч.1 ст.9 Закону України «Про дорожній рух», до компетенції власників автомобільних доріг належить передача права на ремонт та експлуатаційне утримання доріг, вулиць та залізничних переїздів іншим юридичним особам.
Oтже, на підставі вказаних нормативно-правових актів, Кабінет Міністрів України як суб’єкт, уповноважений діяти від імені власника автомобільних доріг, що перебувають в державній власності, має повноваження щодо передачі права на ремонт та експлуатаційне утримання доріг, вулиць та залізничних переїздів іншим юридичним особам.
Згідно із п. 2 Розділу І Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 р., ремонт і утримання дорожніх об'єктів (крім залізничних переїздів), що перебувають у загальнодержавній власності, здійснюється дорожньо-експлуатаційними організаціями, які належать до сфери управління Укравтодору, а тих, що перебувають у комунальній власності, - відповідними комунальними дорожньо-експлуатаційними організаціями.
Відповідно до п.1 Положення про Державне агентство автомобільних доріг України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 439 від 10 вересня 2014 року, Державне агентство автомобільних доріг України (Укравтодор) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства.
Водночас, акціонерне товариство «Державна акціонерна компанія автомобільні дороги України» створене на виконання Указу Президента України від 8 листопада 2001 року «Про заходи щодо підвищення ефективності управління дорожнім господарством України» та Постанови Кабінету Міністрів України № 221 від 28 лютого 2002 року «Про утворення відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України».
Засновником та власником 100% акцій державної акціонерної компанії «Автомобільні дороги України» є держава в особі Державного агентства автомобільних доріг України (Укравтодор). Одним із головних її завдань сьогодні є виконання обсягів робіт з будівництва, ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг, мостів, інших споруд та елементів облаштування доріг.
Пунктом 1.5 Статуту акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія автомобільні дороги України», затвердженого наказом Укравтодору №469 від 23.11.2020, визначено, що Компанія та її дочірні підприємства відносяться до сфери управління Державного агенства автомобільних доріг України, яке ... виконує повноваження вищого органу управління Компанії як акціонера.
Згідно з п. 3.4. Статуту акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія автомобільні дороги України», Компанія здійснює свою діяльність на комерційній основі відповідно до Законів України “Про автомобільні дороги”, “Про функціонування єдиної транспортної системи в особливий період”, Постанови Кабінету Міністрів України №198 від 30.03.1994 “Про затвердження Єдиних правил ремонту та утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони” (зі змінами та доповненнями), іншого законодавства та цього Статуту.
До сфери управління Укравтодору входить дочірнє підприємство «Хмельницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», яке є окремою юридичною особою та здійснює свою діяльність на території Хмельницької області. Зазначене підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, доступ до якого є вільним для всіх осіб.
Згідно із п.5 Єдиних Правил, власники дорожніх об’єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов’язані забезпечувати зручні і безпечні умови руху, сприяти збільшенню пропускної спроможності дорожніх об’єктів, запобігати травмуванню учасників дорожнього руху, пошкодженню транспортних засобів і дорожніх об’єктів, забрудненню навколишнього середовища.
Пунктом 11 Єдиних Правил передбачено, що дорожньо-експлуатаційні організації зобов’язані:
- своєчасно і якісно виконувати експлуатаційні роботи відповідно до технічних правил з дотриманням норм і стандартів з безпеки руху;
- постійно контролювати експлуатаційний стан усіх елементів дорожніх об'єктів та негайно усувати виявлені пошкодження чи інші перешкоди в дорожньому русі, а за неможливості це зробити - невідкладно позначити їх дорожніми знаками, сигнальними, огороджувальними і направляючими пристроями відповідно до діючих нормативів або припинити (обмежити) рух.
А також на вказані організації покладено виконання ряду інших обов’язків.
Враховуючи вищевикладене та те, що законодавством передбачено виконання обов’язків по експлуатаційному утриманню автомобільних доріг обмеженим колом суб’єктів господарювання, а саме дорожньо-експлуатаційними організаціями, які належать до сфери управління Укравтодору, тому фактично відсутня конкуренція по наданню цих послуг.
Отже, послуги по експлуатаційному утриманню автомобільних доріг місцевого значення у Хмельницькій області можуть бути надані тільки дорожньо-експлуатаційними організаціями (райавтодорами і ДЕД), які є структурними підрозділами (філіями) ДП «Хмельницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України».
Таким чином, договір про закупівлю послуг по експлуатаційному утриманню автомобільних доріг місцевого значення у Хмельницькій області може бути укладено лише з одним учасником, який є юридичною особою, а саме з ДП «Хмельницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України».

Окрім того, згідно з ст.2 Закону України “Про функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період”, одним з основних завдань єдиної транспортної системи України в особливий період є технічне прикриття та відбудова найважливіших об'єктів і споруд оборонного значення.
Відповідно до ст.4 Закону, підготовка єдиної транспортної системи України до функціонування в особливий період здійснюється в мирний час у рамках народногосподарських програм, у тому числі довгострокових і річних програм мобілізаційної підготовки.
Відповідно до ст.51 Закону України «Про автомобільні дороги», автомобільними дорогами оборонного значення є автомобільні дороги, необхідні для забезпечення оборони і безпеки України, з’єднання військових та інших спеціальних об’єктів, які призначені в умовах воєнного стану для військових перевезень, перевезень, пов’язаних з евакуацією населення, перевезень, пов’язаних з евакуацією вантажів, народногосподарських перевезень.
З метою забезпечення оборони і безпеки України автомобільні дороги незалежно від форми власності та значення можуть бути віднесені до автомобільних доріг оборонного значення.
Віднесення автомобільної дороги до автомобільних доріг оборонного значення не є підставою для обмеження руху транспортних засобів такою автомобільною дорогою, крім випадків її використання в період дії воєнного стану.
Порядок використання автомобільної дороги оборонного значення та її відновлення, проведення заходів щодо її технічного прикриття в період дії воєнного стану, а також перелік автомобільних доріг оборонного значення затверджуються Кабінетом Міністрів України.
На сьогодні, Перелік доріг оборонного значення затверджено Постановою КМ України (гриф “таємно”).
Згідно із ст. 43 Закону України «Про автомобільні дороги», нормування у будівництві, реконструкції, ремонті та утриманні автомобільних доріг спрямовується на ... забезпечення обороноздатності та мобілізаційної готовності держави.
Саме з метою мінімізації ризиків розголошення державної таємниці Кабінетом Міністрів України в межах своїх повноважень прийнято Постанову №198 від 30.03.1994 року, якою ремонт і утримання дорожніх об’єктів (крім залізничних переїздів), що перебувають у загальнодержавній власності доручено здійснювати виключно дорожньо-експлуатаційними організаціями, які належать до сфери управління Укравтодору.
Окрім того, відповідно до ст.1 Закону України “Про державну таємницю” № 3855-XII в редакції від 13.02.2020 р. державна таємниця (далі також - секретна інформація) - вид таємної інформації, що охоплює відомості у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки та охорони правопорядку, розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці України та які визнані у порядку, встановленому цим Законом, державною таємницею і підлягають охороні державою.
Згідно з ст. 11 Закону, усі роботи, пов'язані з підготовкою та виконанням заходів щодо функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період, проводяться з дотриманням Закону України "Про державну таємницю". Інформація щодо технічного прикриття є державною таємницею (п.2.1.11. ЗВДТ).
Згідно ст. 21 Закону України “Про державну таємницю” в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, що провадять діяльність, пов'язану з державною таємницею, з метою розроблення та здійснення заходів щодо забезпечення режиму секретності, постійного контролю за їх додержанням створюються на правах окремих структурних підрозділів режимно-секретні органи (далі - РСО), які підпорядковуються безпосередньо керівнику державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації.
Створення, реорганізація чи ліквідація РСО здійснюються за погодженням із Службою безпеки України. У своїй роботі РСО взаємодіють з органами Служби безпеки України.
Дорожньо-експлуатаційні організації, які належать до сфери управління Укравтодору мають у своєму складі ліцензовані РСВ, які СБ України допущено до роботи з інформацією, що містить державну таємницю.
Тобто, як вбачається із аналізу норм чинного законодавства, експлуатаційне утримання дорожніх об’єктів, що перебувають у загальнодержавній власності здійснюється дорожньо-експлуатаційними організаціями, які належать до сфери управління Укравтодору. Тобто, жодна інша організація не має права здійснювати експлуатаційне утримання автомобільних доріг, що перебувають у загальнодержавній власності.

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про автомобільні дороги», державну політику і стратегію розвитку всіх видів автомобільних доріг на території України здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства.
Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування та інших видів автомобільних доріг може здійснюватися на основі довгострокових (до семи років) договорів (контрактів) про утримання автомобільних доріг загального користування за принципом забезпечення їх експлуатаційного стану відповідно до нормативно-правових актів, норм та стандартів.
Істотними умовами такого договору є:
предмет договору;
• ціна договору, порядок її коригування та застосування штрафних санкцій;
• порядок оплати виконаних робіт та джерела фінансування;
• розмір та порядок використання гарантійної суми (притримання) та резервної суми;
• строки початку та закінчення виконання робіт;
• порядок виконання та вимоги до організації робіт;
• порядок приймання-передачі виконаних робіт;
• права та обов’язки сторін;
• умови страхування ризиків;
• порядок забезпечення робіт проектною документацією та матеріальними ресурсами;
• порядок залучення субпідрядників;
• порядок здійснення замовником контролю якості ресурсів та виконаних робіт;
• гарантійні обов’язки підрядника, порядок усунення недоліків;
• відповідальність сторін за порушення умов договору;
• відповідальність за шкоду, завдану внаслідок дорожньо-транспортної пригоди і зупинки руху;
• спеціальні умови.
Відповідно до п.1.7 оприлюдненого договору (який є типовим), “Крім послуг передбачених вище, Виконавець за письмовим розпорядженням (завданням) Замовника надає послуги (виконує роботи) у межах фінансування Замовника по забезпеченню технічного прикриття автомобільних доріг в особливий період та заходи, направлені на забезпечення цивільного захисту у сфері дорожнього господарства.”.
Інформація щодо технічного прикриття є державною таємницею (п.2.1.11. ЗВДТ).
Дорожньо-експлуатаційні організації, які належать до сфери управління Укравтодору мають у своєму складі ліцензовані РСО, які допущено до роботи з інформацією, що містить державну таємницю. В ДП “Хмельницький облавтодор” ВАТ “ДАК “Автомобільні дороги України” наявний спеціальний дозвіл №ХМЗ-2016-54 від 30.09.2016 р. на провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею.
Виходячи з вище наведеного, можна зробити висновок, що необхідні послуги можуть бути надані виключно Дочірнім підприємством «Хмельницький облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», в зв’язку із відсутністю конкуренції з технічних причин.
Згідно пункту 2 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено застосування переговорної процедури закупівлі замовником у разі «якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків: відсутність конкуренції з технічних причин».

Надання інформації про усунення порушення замовником

Заперечення до висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-12-08-002357-b від 03.02.2021 03 лютого 2021 року Державною аудиторською службою України був оприлюднений висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-12-08-002357-b «Експлуатаційне утримання автомобільних доріг місцевого значення Хмельницької області на 2021-2022 роки», яким були встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та Держаудитслужба зобов’язала здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законом порядку шляхом розірвання договору з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів. З висновком Державної аудиторської служби України Державне підприємство «Хмельницька обласна служба місцевих автодоріг» не погоджується з наступних підстав. Згідно із ст. 24 Закону України «Про дорожній рух», власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважені ними органи несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах, вулицях та залізничних переїздах, що знаходяться у їх віданні. При виконанні робіт по ремонту і утриманню автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів дорожньо-експлуатаційні організації у першочерговому порядку повинні здійснювати заходи щодо безпеки дорожнього руху на основі обліку і аналізу дорожньо-транспортних пригод, результатів обстежень і огляду автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, і передусім на аварійних і небезпечних ділянках та у місцях концентрації дорожньо-транспортних пригод. Власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або органи, уповноважені ними здійснювати експлуатаційне утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, мають право вимагати від користувачів дотримання чинних законодавчих і нормативно-правових актів стосовно дорожнього руху, правил ремонту і утримання доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування дорогами і дорожніми спорудами та їх охорони. Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, правила користування ними та їх охорони затверджуються Кабінетом Міністрів України. Власники доріг, вулиць та залізничних переїздів, керівні працівники дорожньо-експлуатаційних організацій несуть відповідальність, в тому числі і кримінальну, якщо дорожньо-транспортна пригода або несвоєчасне забезпечення екстреною медичною допомогою людини, яка перебуває у невідкладному стані сталася з їх вини. Кабінетом Міністрів України в межах своїх повноважень прийнято Постанову № 198 від 30.03.1994 року, якою затверджено Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони (далі – Єдині Правила). Відповідно до загальних положень Єдиних Правил в пункті 2 передбачено: «ремонт і утримання дорожніх об’єктів (крім залізничних переїздів), що перебувають у загальнодержавній власності, здійснюється дорожньо-експлуатаційними організаціями, які належать до сфери управління Укравтодору». Згідно з п. 1.5 Статуту Акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (далі-Статут), Компанія та її дочірні підприємства відносяться до сфери управління Державного агентства автомобільних доріг України, яке відповідно до Указу Президента України від 13 квітня 2011 року № 456/2011 «Про Положення про Державне агентство автомобільних доріг України» є правонаступником Державної служби автомобільних доріг України та виконує повноваження вищого органу управління Компанії як акціонер. Також п.2.8 Статуту передбачено що Компанія здійснює режимно-секретну діяльність, мобілізаційну підготовку та цивільну оборону (цивільний захист) та уповноважена вживати всіх необхідних заходів щодо захисту і збереження державної та комерційної таємниці, конфіденційної інформації. Компанія здійснює свою діяльність на комерційній основі відповідно до Законів України «Про автомобільні дороги», «Про функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період», Постанови Кабінету Міністрів України № 198 від 30 березня 1994 року «Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони» (із змінами та доповненнями) (п.3.4 Статуту). В зв’язку з вищевказаним до складу Укравтодору входить і Дочірнє підприємство «Хмельницький облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», яке є окремою юридичною особою та здійснює свою діяльність на території Хмельницької області. Зазначене підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, доступ до якого є вільним для всіх осіб. Послуги по експлуатаційному утриманню автомобільних доріг місцевого значення можуть бути надані райавтодорами і дільницями (ДЕД), які є структурними підрозділами (філіями) ДП «Хмельницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», та які не мають статусу юридичної особи. Вони обслуговують дороги за лінійно-територіальним принципом і розміщені в містах, селищах міського типу та селах, що прилягають до доріг, які обслуговуються цими філіями. Відповідно до п.37 ч.1 ст.1 ЗУ «Про публічні закупівлі», учасник процедури закупівлі/спрощеної закупівлі (далі - учасник) - фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію/пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі. Отже, дорожньо-експлуатаційні організації в особі філій (райавтодорів і ДЕД) не можуть бути учасниками жодної з процедур закупівель, оскільки вони не мають статусу юридичної особи. Згідно із п.5 Єдиних Правил, власники дорожніх об’єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов’язані забезпечувати зручні і безпечні умови руху, сприяти збільшенню пропускної спроможності дорожніх об’єктів, запобігати травмуванню учасників дорожнього руху, пошкодженню транспортних засобів і дорожніх об’єктів, забрудненню навколишнього середовища. Пунктом 11 Єдиних Правил передбачено, що дорожньо-експлуатаційні організації зобов’язані: - своєчасно і якісно виконувати експлуатаційні роботи відповідно до технічних правил з дотриманням норм і стандартів з безпеки руху; - постійно контролювати експлуатаційний стан усіх елементів дорожніх об’єктів та негайно усувати виявлені пошкодження чи інші перешкоди в дорожньому русі, а за неможливості це зробити – невідкладно позначити їх дорожніми знаками, сигнальними, огороджувальними і направляючими пристроями, відповідно до діючих нормативів або припинити (обмежити) рух; - аналізувати стан аварійності на дорожніх об’єктах, виявляти аварійно-небезпечні ділянки і місця концентрації дорожньо-транспортних пригод, розробляти і здійснювати заходи щодо удосконалення організації дорожнього руху для усунення причин та умов, що призводять до їх скоєння та ін. Згідно з діючими на даний час нормативно-правовими актами, експлуатаційне утримання автомобільних доріг можуть здійснювати виключно дорожньо-експлуатаційні організації, які належать до сфери управління Укравтодору. Згідно із ст. 43 Закону України «Про автомобільні дороги», нормування у будівництві, реконструкції, ремонті та утриманні автомобільних доріг спрямовується на: здійснення єдиної державної технічної політики; захист інтересів держави і користувачів автомобільних доріг стосовно дотримання будівельних норм і правил у процесі будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг; забезпечення безпеки дорожнього руху та зменшення шкідливого впливу на довкілля, а також функціонування автомобільних доріг з урахуванням ризику виникнення природних і техногенних катастроф та інших надзвичайних ситуацій; удосконалення нормативно-правової бази функціонування мережі автомобільних доріг, виконання робіт та надання послуг; забезпечення обороноздатності та мобілізаційної готовності держави. Відповідно до ст.51 Закону України «Про автомобільні дороги» автомобільними дорогами оборонного значення є автомобільні дороги, необхідні для забезпечення оборони і безпеки України, з’єднання військових та інших спеціальних об’єктів, які призначені в умовах воєнного стану для військових перевезень, перевезень, пов’язаних з евакуацією населення, перевезень, пов’язаних з евакуацією вантажів, народногосподарських перевезень. З метою забезпечення оборони і безпеки України автомобільні дороги незалежно від форми власності та значення можуть бути віднесені до автомобільних доріг оборонного значення. Віднесення автомобільної дороги до автомобільних доріг оборонного значення не є підставою для обмеження руху транспортних засобів такою автомобільною дорогою, крім випадків її використання в період дії воєнного стану. Порядок використання автомобільної дороги оборонного значення та її відновлення, проведення заходів щодо її технічного прикриття в період дії воєнного стану, а також перелік автомобільних доріг оборонного значення затверджуються Кабінетом Міністрів України. Відповідно до ст. 6 Закону України «Про автомобільні дороги», державну політику і стратегію розвитку всіх видів автомобільних доріг на території України здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства. Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування та інших видів автомобільних доріг може здійснюватися на основі довгострокових (до семи років) договорів (контрактів) про утримання автомобільних доріг загального користування за принципом забезпечення їх експлуатаційного стану відповідно до нормативно-правових актів, норм та стандартів. Істотними умовами такого договору є: предмет договору; • ціна договору, порядок її коригування та застосування штрафних санкцій; • порядок оплати виконаних робіт та джерела фінансування; • розмір та порядок використання гарантійної суми (притримання) та резервної суми; • строки початку та закінчення виконання робіт; • порядок виконання та вимоги до організації робіт; • порядок приймання-передачі виконаних робіт; • права та обов’язки сторін; • умови страхування ризиків; • порядок забезпечення робіт проектною документацією та матеріальними ресурсами; • порядок залучення субпідрядників; • порядок здійснення замовником контролю якості ресурсів та виконаних робіт; • гарантійні обов’язки підрядника, порядок усунення недоліків; • відповідальність сторін за порушення умов договору; • відповідальність за шкоду, завдану внаслідок дорожньо-транспортної пригоди і зупинки руху; • спеціальні умови. Також, статтею 4 Закону України «Про функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період» передбачено, що підготовка єдиної транспортної системи України до функціонування в особливий період здійснюється в мирний час у рамках народногосподарських програм, у тому числі довгострокових і річних програм мобілізаційної підготовки галузей народного господарства, безпосередньо пов'язаних з розвитком вантажних і пасажирських перевезень, підвищенням ефективності роботи транспортних засобів, впровадженням раціональних схем вантажопотоків, розвитком комунікацій, посиленням координації функціонування транспорту. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, місцеві органи виконавчої влади, виконавчі органи рад, керівники підприємств (об'єднань), установ і організацій транспорту і транспортної інфраструктури незалежно від форм власності планують, організовують та забезпечують підготовку єдиної транспортної системи України до сталого функціонування її в особливий період. Згідно із ст.11 Закону України «Про функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період» усі роботи, пов'язані з підготовкою та виконанням заходів щодо функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період, проводяться з дотриманням Закону України "Про державну таємницю". Відповідно до ст.20 та ст.21 Закону України «Про державну таємницю» державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації мають право провадити діяльність, пов'язану з державною таємницею, після надання їм Службою безпеки України спеціального дозволу на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею. З метою розроблення та здійснення заходів щодо забезпечення режиму секретності, постійного контролю за їх додержанням створюються на правах окремих структурних підрозділів режимно-секретні органи (далі - РСО), які підпорядковуються безпосередньо керівнику державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації. Дорожньо-експлуатаційні організації, які належать до сфери управління Укравтодору мають у своєму складі ліцензовані РСО, які допущено до роботи з інформацією, що містить державну таємницю. В ДП “Хмельницький облавтодор” ВАТ “ДАК “Автомобільні дороги України” наявний спеціальний дозвіл №ХМЗ-2016-54 від 30.09.2016 р. на провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею. Виходячи з вище наведеного, можна зробити висновок, що необхідні послуги можуть бути надані виключно Дочірнім підприємством «Хмельницький облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», в зв’язку із відсутністю конкуренції з технічних причин. Згідно пункту 2 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено застосування переговорної процедури закупівлі замовником у разі «якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків: відсутність конкуренції з технічних причин. В процесі проведення моніторингу на запит Держаудитслужби Державне підприємство «Хмельницька обласна служба місцевих автодоріг» надало відповіді (пояснення), де дало розгорнуту відповідь про підстави закупівлі з посиланням на експертні, технічні та інші документи, що можуть бути надані в межах законодавства, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. Відповідно до ст. 6 Закону України «Про автомобільні дороги», державну політику і стратегію розвитку всіх видів автомобільних доріг на території України здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства. Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування та інших видів автомобільних доріг може здійснюватися на основі довгострокових (до семи років) договорів (контрактів) про утримання автомобільних доріг загального користування за принципом забезпечення їх експлуатаційного стану відповідно до нормативно-правових актів, норм та стандартів. Типова форма договору (контракту) про утримання автомобільних доріг загального користування затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства. Відповідно до ч.2 ст.7 Закону України «Про автомобільні дороги», автомобільні дороги загального користування перебувають у державній власності і не підлягають приватизації, а статтею 8 цього Закону передбачено, що автомобільні дороги загального користування поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення. Згідно з п.5 ст. 116 Конституції України, Кабінет Міністрів України здійснює управління об'єктами державної власності відповідно до закону. Статтями 1, 4, 5 Закону України «Про управління об'єктами державної власності» № 185-V від 21.09.2006 року визначено, що суб’єктом управління державною власністю є Кабінет Міністрів України та його повноваження в цій сфері. Відповідно до абзацу 9 ч.1 ст.9 Закону України «Про дорожній рух», до компетенції власників автомобільних доріг належить передача права на ремонт та експлуатаційне утримання доріг, вулиць та залізничних переїздів іншим юридичним особам. Oтже, на підставі вказаних нормативно-правових актів, Кабінет Міністрів України як суб’єкт, уповноважений діяти від імені власника автомобільних доріг, що перебувають в державній власності, має повноваження щодо передачі права на ремонт та експлуатаційне утримання доріг, вулиць та залізничних переїздів іншим юридичним особам. Згідно із п. 2 Розділу І Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 р., ремонт і утримання дорожніх об'єктів (крім залізничних переїздів), що перебувають у загальнодержавній власності, здійснюється дорожньо-експлуатаційними організаціями, які належать до сфери управління Укравтодору, а тих, що перебувають у комунальній власності, - відповідними комунальними дорожньо-експлуатаційними організаціями. Відповідно до п.1 Положення про Державне агентство автомобільних доріг України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 439 від 10 вересня 2014 року, Державне агентство автомобільних доріг України (Укравтодор) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства. Водночас, акціонерне товариство «Державна акціонерна компанія автомобільні дороги України» створене на виконання Указу Президента України від 8 листопада 2001 року «Про заходи щодо підвищення ефективності управління дорожнім господарством України» та Постанови Кабінету Міністрів України № 221 від 28 лютого 2002 року «Про утворення відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України». Засновником та власником 100% акцій державної акціонерної компанії «Автомобільні дороги України» є держава в особі Державного агентства автомобільних доріг України (Укравтодор). Одним із головних її завдань сьогодні є виконання обсягів робіт з будівництва, ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг, мостів, інших споруд та елементів облаштування доріг. Пунктом 1.5 Статуту акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія автомобільні дороги України», затвердженого наказом Укравтодору №469 від 23.11.2020, визначено, що Компанія та її дочірні підприємства відносяться до сфери управління Державного агенства автомобільних доріг України, яке ... виконує повноваження вищого органу управління Компанії як акціонера. Згідно з п. 3.4. Статуту акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія автомобільні дороги України», Компанія здійснює свою діяльність на комерційній основі відповідно до Законів України “Про автомобільні дороги”, “Про функціонування єдиної транспортної системи в особливий період”, Постанови Кабінету Міністрів України №198 від 30.03.1994 “Про затвердження Єдиних правил ремонту та утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони” (зі змінами та доповненнями), іншого законодавства та цього Статуту. До сфери управління Укравтодору входить дочірнє підприємство «Хмельницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», яке є окремою юридичною особою та здійснює свою діяльність на території Хмельницької області. Зазначене підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, доступ до якого є вільним для всіх осіб. Згідно із п.5 Єдиних Правил, власники дорожніх об’єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов’язані забезпечувати зручні і безпечні умови руху, сприяти збільшенню пропускної спроможності дорожніх об’єктів, запобігати травмуванню учасників дорожнього руху, пошкодженню транспортних засобів і дорожніх об’єктів, забрудненню навколишнього середовища. Пунктом 11 Єдиних Правил передбачено, що дорожньо-експлуатаційні організації зобов’язані: - своєчасно і якісно виконувати експлуатаційні роботи відповідно до технічних правил з дотриманням норм і стандартів з безпеки руху; - постійно контролювати експлуатаційний стан усіх елементів дорожніх об'єктів та негайно усувати виявлені пошкодження чи інші перешкоди в дорожньому русі, а за неможливості це зробити - невідкладно позначити їх дорожніми знаками, сигнальними, огороджувальними і направляючими пристроями відповідно до діючих нормативів або припинити (обмежити) рух. А також на вказані організації покладено виконання ряду інших обов’язків. Враховуючи вищевикладене та те, що законодавством передбачено виконання обов’язків по експлуатаційному утриманню автомобільних доріг обмеженим колом суб’єктів господарювання, а саме дорожньо-експлуатаційними організаціями, які належать до сфери управління Укравтодору, тому фактично відсутня конкуренція по наданню цих послуг. Отже, послуги по експлуатаційному утриманню автомобільних доріг місцевого значення у Хмельницькій області можуть бути надані тільки дорожньо-експлуатаційними організаціями (райавтодорами і ДЕД), які є структурними підрозділами (філіями) ДП «Хмельницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України». Таким чином, договір про закупівлю послуг по експлуатаційному утриманню автомобільних доріг місцевого значення у Хмельницькій області може бути укладено лише з одним учасником, який є юридичною особою, а саме з ДП «Хмельницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України». Окрім того, згідно з ст.2 Закону України “Про функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період”, одним з основних завдань єдиної транспортної системи України в особливий період є технічне прикриття та відбудова найважливіших об'єктів і споруд оборонного значення. Відповідно до ст.4 Закону, підготовка єдиної транспортної системи України до функціонування в особливий період здійснюється в мирний час у рамках народногосподарських програм, у тому числі довгострокових і річних програм мобілізаційної підготовки. Відповідно до ст.51 Закону України «Про автомобільні дороги», автомобільними дорогами оборонного значення є автомобільні дороги, необхідні для забезпечення оборони і безпеки України, з’єднання військових та інших спеціальних об’єктів, які призначені в умовах воєнного стану для військових перевезень, перевезень, пов’язаних з евакуацією населення, перевезень, пов’язаних з евакуацією вантажів, народногосподарських перевезень. З метою забезпечення оборони і безпеки України автомобільні дороги незалежно від форми власності та значення можуть бути віднесені до автомобільних доріг оборонного значення. Віднесення автомобільної дороги до автомобільних доріг оборонного значення не є підставою для обмеження руху транспортних засобів такою автомобільною дорогою, крім випадків її використання в період дії воєнного стану. Порядок використання автомобільної дороги оборонного значення та її відновлення, проведення заходів щодо її технічного прикриття в період дії воєнного стану, а також перелік автомобільних доріг оборонного значення затверджуються Кабінетом Міністрів України. На сьогодні, Перелік доріг оборонного значення затверджено Постановою КМ України (гриф “таємно”). Згідно із ст. 43 Закону України «Про автомобільні дороги», нормування у будівництві, реконструкції, ремонті та утриманні автомобільних доріг спрямовується на ... забезпечення обороноздатності та мобілізаційної готовності держави. Саме з метою мінімізації ризиків розголошення державної таємниці Кабінетом Міністрів України в межах своїх повноважень прийнято Постанову №198 від 30.03.1994 року, якою ремонт і утримання дорожніх об’єктів (крім залізничних переїздів), що перебувають у загальнодержавній власності доручено здійснювати виключно дорожньо-експлуатаційними організаціями, які належать до сфери управління Укравтодору. Окрім того, відповідно до ст.1 Закону України “Про державну таємницю” № 3855-XII в редакції від 13.02.2020 р. державна таємниця (далі також - секретна інформація) - вид таємної інформації, що охоплює відомості у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки та охорони правопорядку, розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці України та які визнані у порядку, встановленому цим Законом, державною таємницею і підлягають охороні державою. Згідно з ст. 11 Закону, усі роботи, пов'язані з підготовкою та виконанням заходів щодо функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період, проводяться з дотриманням Закону України "Про державну таємницю". Інформація щодо технічного прикриття є державною таємницею (п.2.1.11. ЗВДТ). Згідно ст. 21 Закону України “Про державну таємницю” в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, що провадять діяльність, пов'язану з державною таємницею, з метою розроблення та здійснення заходів щодо забезпечення режиму секретності, постійного контролю за їх додержанням створюються на правах окремих структурних підрозділів режимно-секретні органи (далі - РСО), які підпорядковуються безпосередньо керівнику державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації. Створення, реорганізація чи ліквідація РСО здійснюються за погодженням із Службою безпеки України. У своїй роботі РСО взаємодіють з органами Служби безпеки України. Дорожньо-експлуатаційні організації, які належать до сфери управління Укравтодору мають у своєму складі ліцензовані РСВ, які СБ України допущено до роботи з інформацією, що містить державну таємницю. Тобто, як вбачається із аналізу норм чинного законодавства, експлуатаційне утримання дорожніх об’єктів, що перебувають у загальнодержавній власності здійснюється дорожньо-експлуатаційними організаціями, які належать до сфери управління Укравтодору. Тобто, жодна інша організація не має права здійснювати експлуатаційне утримання автомобільних доріг, що перебувають у загальнодержавній власності. Відповідно до ст. 6 Закону України «Про автомобільні дороги», державну політику і стратегію розвитку всіх видів автомобільних доріг на території України здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства. Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування та інших видів автомобільних доріг може здійснюватися на основі довгострокових (до семи років) договорів (контрактів) про утримання автомобільних доріг загального користування за принципом забезпечення їх експлуатаційного стану відповідно до нормативно-правових актів, норм та стандартів. Істотними умовами такого договору є: предмет договору; • ціна договору, порядок її коригування та застосування штрафних санкцій; • порядок оплати виконаних робіт та джерела фінансування; • розмір та порядок використання гарантійної суми (притримання) та резервної суми; • строки початку та закінчення виконання робіт; • порядок виконання та вимоги до організації робіт; • порядок приймання-передачі виконаних робіт; • права та обов’язки сторін; • умови страхування ризиків; • порядок забезпечення робіт проектною документацією та матеріальними ресурсами; • порядок залучення субпідрядників; • порядок здійснення замовником контролю якості ресурсів та виконаних робіт; • гарантійні обов’язки підрядника, порядок усунення недоліків; • відповідальність сторін за порушення умов договору; • відповідальність за шкоду, завдану внаслідок дорожньо-транспортної пригоди і зупинки руху; • спеціальні умови. Відповідно до п.1.7 оприлюдненого договору (який є типовим), “Крім послуг передбачених вище, Виконавець за письмовим розпорядженням (завданням) Замовника надає послуги (виконує роботи) у межах фінансування Замовника по забезпеченню технічного прикриття автомобільних доріг в особливий період та заходи, направлені на забезпечення цивільного захисту у сфері дорожнього господарства.”. Інформація щодо технічного прикриття є державною таємницею (п.2.1.11. ЗВДТ). Дорожньо-експлуатаційні організації, які належать до сфери управління Укравтодору мають у своєму складі ліцензовані РСО, які допущено до роботи з інформацією, що містить державну таємницю. В ДП “Хмельницький облавтодор” ВАТ “ДАК “Автомобільні дороги України” наявний спеціальний дозвіл №ХМЗ-2016-54 від 30.09.2016 р. на провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею. Виходячи з вище наведеного, можна зробити висновок, що необхідні послуги можуть бути надані виключно Дочірнім підприємством «Хмельницький облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», в зв’язку із відсутністю конкуренції з технічних причин. Згідно пункту 2 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено застосування переговорної процедури закупівлі замовником у разі «якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків: відсутність конкуренції з технічних причин». Відповідно до статті 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов’язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов’язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб’єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб’єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні. Згідно з п.7 ч.1. ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» Органу державного фінансового контролю надається право пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства тощо. Таким чином, враховуючи, що висновок Державної аудиторської служби України є чинним, ДП “Хмельницька обласна служба місцевих автодоріг” змушено вжити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законом порядку шляхом розірвання договору з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України. З цією метою, ДП “Хмельницька обласна служба місцевих автодоріг” готується позовна заява про розірвання (визнання недійсним) договору №215ЕУ на експлуатаційне утримання автомобільних доріг місцевого значення Хмельницької області на 2021-2022 року (63710000-9 Послуги з обслуговування наземних видів транспорту) від 22 грудня 2020 року.

2021-02-09 16:23:05


Висновок про результати моніторингу закупівлі

Друкувати висновок про результати моніторингу процедури закупівлі PDFHTML
Дата публікації: 03 лютого 2021
Кінцевий строк оскарження: 18 лютого 2021

Порушення виявлено

  1. Застосування конкурентного діалогу або торгів з обмеженою участю, або переговорної процедури закупівлі на умовах, не передбачених законом

Електронний підпис

Перевірити

Перевірка підпису

Оскарження в суді

Опис: НОМЕР ВПРОВАДЖЕННЯ 560/1827/21 ДАТА ВІДКРИТТЯ ПРОВАДЖЕННЯ В СУДІ 22.02.2021
Дата публікації: 23 лютого 2021

Документи:

Протокол розкриття

Друкувати протокол розкриття тендерних пропозицій PDFHTML
Учасник Рішення Пропозиція Опубліковано
Дочірнє підприємство "Хмельницький облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України"
#31100492
Переможець 479 997 000,00
UAH з ПДВ
08 грудня 2020 15:01

Документи

08 грудня 2020 14:59
Електронний підпис
08 грудня 2020 14:57
Протокольне рішення

Повідомлення про намір укласти договір

Дата і час публікації: 08 грудня 2020 15:01

Друкувати форму повідомлення PDFHTML
Учасник Пропозиція Документи
Дочірнє підприємство "Хмельницький облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України"
#31100492
479 997 000,00
UAH з ПДВ
Документи

Документи

08 грудня 2020 14:59
Електронний підпис
08 грудня 2020 14:57
Протокольне рішення

Укладений договір

Контракт Статус Опубліковано
Електронний підпис укладений
22 грудня 2020 11:09
Договір 215ЕУ укладений
22 грудня 2020 10:52

Ціни за одиницю:

Конкретна назва предмета закупівлі Кількість Одиниці виміру Ціна за одиницю
Експлуатаційне утримання автомобільних доріг місцевого значення Хмельницької області на 2021-2022 роки 1 послуга 480 000 000,00
UAH з ПДВ