Спробуйте новий дизайн сторінки тендера
Звернення до Держаудитслужби
Переглядайте статус на сторінці тендеру
Оголошення про проведення
Інформація про замовників
Найменування: | Управління освіти і науки Ірпінської міської ради |
Код ЄДРПОУ: | 02143815 |
Місцезнаходження: | 08200, Україна , Київська обл., Ірпінь, Шевченка, 3-а |
Контактна особа: |
Пахомова Наталія Вікторівна 380963647579 osvita_irpin@ukr.net |
Категорія: | Орган державної влади, місцевого самоврядування або правоохоронний орган |
Інформація про процедуру
Дата оприлюднення: | 26 липня 2023 09:00 |
Звернення за роз’ясненнями: | до 04 серпня 2023 00:00 |
Оскарження умов закупівлі: | до 04 серпня 2023 00:00 |
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій: | 07 серпня 2023 00:00 |
Очікувана вартість: | 21 491 422,00 UAH з ПДВ |
Розмір мінімального кроку пониження ціни: | 429 828,44 UAH |
Розмір мінімального кроку пониження ціни, %: | 2,00% |
Мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції: | Мова тендерної пропозиції українська |
Вид та умови надання забезпечення пропозицій учасників: | Тендерна пропозиція обов’язково супроводжується документом, що підтверджує забезпечення тендерної пропозиції, яке має бути у формі страхової гарантії на суму 0,5 % від суми оголошеної закупівлі. Умови, форма та зміст гарантії повинні відповідати вимогам Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628 згідно форми, викладеній у Додатку №7. Зокрема, в обов’язковому порядку надається скан-копії страхової компанії-гаранта: 1. ліцензія на здійснення страхової діяльності. 2. довідка про підтвердження відсутності скарг та заходів впливу, видана Національним банком України. Гарантія та договір, який укладається між гарантом та принципалом, не може містити додаткових умов щодо: вимог надання принципалом листів або інших документів вимог надання третіми особами листів або документів, що підтверджують факт настання гарантійного випадку; можливості часткової сплати суми гарантії. Зміни до гарантії можуть бути внесені в порядку, передбаченому законодавством України, після чого вони стають невід’ємною частиною цієї гарантії. Тендерні пропозиції, що не супроводжуються забезпеченням тендерної пропозиції, відхиляються Замовником. Усі витрати, пов’язані з поданням забезпечення тендерної пропозиції здійснюються за рахунок коштів Учасника. Строк дії гарантії наданої як забезпечення тендерної пропозиції Учасника, має бути не менше строку дії тендерної пропозиції (120 календарних днів). |
Розмір надання забезпечення пропозицій учасників: | 107457 UAH |
Інформація про предмет закупівлі
Вид предмету закупівлі: Роботи
Умови оплати договору (порядок здійснення розрахунків)
Подія | Опис | Тип оплати | Період, (днів) | Тип днів | Розмір оплати, (%) |
---|---|---|---|---|---|
Підписання договору | Аванс | 30 | Календарні | 30 | |
Виконання робіт | Пiсляоплата | 90 | Календарні | 70 |
Тендерна документація
Критерії вибору переможця
Ціна: | 100% |
02 серпня 2023 11:29 |
Електронний підпис | Друкувати оголошення PDF |
02 серпня 2023 11:28 |
Таблиця змін до ТД (02.08.2023).docx | |
02 серпня 2023 10:21 |
додаток 6 Tехнічне завдання.pdf | |
02 серпня 2023 10:20 |
Тендерна документація 02.08..2023 - зміни.docx | |
26 липня 2023 08:58 |
Тендерна документація 25.07.2023.RTF | |
26 липня 2023 08:57 |
додаток 6 Tехнічне завдання.pdf |
02 серпня 2023 11:29 |
Електронний підпис
Друкувати оголошення PDF
|
|||||||||
02 серпня 2023 11:28 |
Таблиця змін до ТД (02.08.2023).docx
|
|||||||||
02 серпня 2023 10:21 |
додаток 6 Tехнічне завдання.pdf
|
|||||||||
02 серпня 2023 10:20 |
Тендерна документація 02.08..2023 - зміни.docx
|
|||||||||
26 липня 2023 08:58 |
Тендерна документація 25.07.2023.RTF
|
|||||||||
26 липня 2023 08:57 |
додаток 6 Tехнічне завдання.pdf
|
Інформація про моніторинг
- UA-M-2023-08-25-000013 ● a974fce785e8488da83f059d57ac633f
- Статус: порушення виявлені
-
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
-
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозиції, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: | 24 серпня 2023 |
Дата публікації рішення про проведення моніторингу: | 25 серпня 2023 12:47 |
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
24.08.2023 № 228
Київ
Про початок моніторингу процедур закупівель
Відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Північний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02 червня 2016 року № 23,
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу моніторингу та перевірок закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
3. У разі виникнення обставин непереборної сили, зумовлених воєнними діями, розпочатий моніторинг процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу, підлягає зупиненню до усунення/зникнення таких обставин.
Начальник Олексій КОРОЛЬ
Додаток до наказу Північного офісу Держаудитслужби
«Про початок моніторингу процедур закупівель»
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу
11 UA-2023-07-26-000482-a 26.07.2023
виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Запит замовнику на пояснення
Дата: 2023-08-28 17:34:36
Запит про надання пояснень
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі робіт з реконструкції дошкільного навчального закладу інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2023-07-26-000482-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-ХІІ, частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 № 43, постала потреба в отриманні пояснень (інформації, документів) яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення та визначено його очікувану вартість. Також надати посилання на сторінку власного веб-сайту на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі? Пояснення (інформацію, документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Відповідь замовника на пояснення
Дата: 2023-08-29 16:19:29
пояснення на запит
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі інших завершальних будівельних робіт (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-07-26-000482-a), управління освіти і науки Ірпінської міської ради повідомляє наступне
При розрахунку очікуваної вартості предмету закупівлі та для проведення процедури відкритих торгів на закупівлю робіт: «код ДК 021:2015 – 45450000-6 - Інші завершальні будівельні роботи «Інші завершальні будівельні роботи по об’єкту «Реконструкція дошкільного навчального закладу №5 «Віночок» (ясла-садок) Ірпінської міської ради Київської області за адресою: вул. Київська, 18, м. Ірпінь Київської області» (коригування)» з урахуванням робіт з ліквідації пошкоджень, що виникли внаслідок воєнних (бойових) дій» (UA-2023-07-26-000482-a), уповноважена особа управління керувалася даними, отриманими з технічної та кошторисної частин проектної документації «Реконструкція дошкільного навчального закладу №5 "Віночок" (ясла-садок) Ірпінської міської ради Київської області за адресою: вул. Київська, 18,м. Ірпінь, Київська область (КОРИГУВАННЯ)», що отримала позитивний експертний звіт №0319-22Е від 14.10.2022р. та була затверджена рішенням Виконавчого комітету Ірпінської міської ради №63 від 25.10.2022р.
Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі було здійснено на підставі Технічного завдання «Інші завершальні будівельні роботи по об’єкту «Реконструкція дошкільного навчального закладу №5 «Віночок» (ясла-садок) Ірпінської міської ради Київської області за адресою: вул. Київська, 18, м. Ірпінь Київської області» (коригування)» з урахуванням робіт з ліквідації пошкоджень, що виникли внаслідок воєнних (бойових) дій», розробленого автором проекту (додається).
Розмір бюджетних призначень на закупівлю товару затверджено рішенням Засновника, яке оприлюднено у встановленому Законом порядку на сайті Засновника.
Очікувану вартість предмета закупівлі визначено за методикою, яка передбачена наказом №275 від 18.02.2020 року Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» та у відповідності до проектно-кошторисної документації, яка отримала позитивний експертний висновок (№0319-22Е від 14.10.2022р.)
Розмір бюджетного призначення затверджений планом закупівель Замовника.
Очікувана вартість предмета закупівлі оприлюднена на веб-сайті: https://prozorro.gov.ua
Всі документи, щодо закупівлі UA-2023-07-26-000482-a оприлюднено у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі», Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» та Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» і знаходяться у вільному доступі в електронній системі
Додатки:
- Копія експертного звіту №0319-22Е від 14.10.2022р.
- Копія Технічного завдання «Інші завершальні будівельні роботи по об’єкту «Реконструкція дошкільного навчального закладу №5 «Віночок» (ясла-садок) Ірпінської міської ради Київської області за адресою: вул. Київська, 18, м. Ірпінь Київської області» (коригування)» з урахуванням робіт з ліквідації пошкоджень, що виникли внаслідок воєнних (бойових) дій»
Надання інформації про усунення порушення замовником
За результатами здійсненого моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-26-000482-a, проведеного Північним офісом Держаудитслужби (далі – Офіс), в констатуючій частині висновку по моніторингу, затвердженого 20.09.2023, оприлюдненого в електронній системі закупівель 20.09.2023, (далі – висновок по моніторингу), Офіс вказав таке: «…проведеною під час моніторингу перевіркою накладеного уповноваженою особою учасника процедури закупівлі Управління освіти і науки Ірпінської міської ради електронного підпису тендерної пропозиції, встановлено, що на неї накладено удосконалений електронний цифровий підпис директора Переможця Вовк-Ярмолич Ангеліни Василівни (тип носія особистого ключа - незахищений, тип підпису - удосконалений, сертифікат - кваліфікований, інформація про зберігання особистого ключа в засобі кваліфікованого електронного підпису відсутня), який в розумінні Закону України «Про електронні довірчі послуги» не є кваліфікованим електронним підписом, чим не дотримано вимоги пункту 1 Розділу ІІІ ТД. Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі невідповідності вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону. Таким чином, в порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БІГ БУД ІНВЕСТ» як таку, що не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника та уклав з ним договір». При цьому згідно з резолютивною частиною висновку по моніторингу Офіс вказав таке: «З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.» Зазначені вище констатування та висновування у висновку по моніторингу, зроблені Офісом, заперечуються з огляду на таке. В силу п. 3-7 Прикінцевих і перехідних положень Закону України від 25.12.2015 № 922 «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922) установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз. Як передбачено п. 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, у редакції, чинній на момент оприлюднення замовником оголошення про проведення процедури закупівлі UA-2023-07-26-000482-a, (далі – Особливості № 1178), замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону (прим. Закону № 922), проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей. Метою Закону № 922 є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. Відповідно до пп. 1 п. 48 Особливостей № 1178 відкриті торги автоматично відміняються електронною системою закупівель у разі неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями. Тобто відповідно до Особливостей № 1178 для того, щоб відкриті торги відбулися, достатньо участі в них одного учасника. При цьому в силу норми ч. 1 ст. 5 Закону № 922 передбачено, що закупівлі здійснюються, зокрема за такими принципами як: максимальна економія, ефективність та пропорційність; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі Вбачається, що в разі участі у відкритих торгах кількох учасників дотримання замовником принципів економії та ефективності, об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі має розглядатися саме через призму участі в тендері цих кількох учасників і виборі замовником переможцем конкретного одного з таких учасників. Разом з тим, у випадку, коли в тендері бере участь один єдиний учасник, що дозволено Особливостями № 1178, то дотримання замовником принципів економії та ефективності, об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі має розглядатися саме через призму участі в тендері цього одного єдиного учасника, адже будь-які дії (бездіяльність) та рішення замовника, прийняті по такому одному єдиному учаснику тендера, не можуть вплинути на інших осіб, оскільки вони не є учасниками тендеру. Тобто дії та рішення замовника по тендеру в даному випадку мають розглядатися через призму того, чи були вони економними, ефективними, об’єктивними та неупередженими щодо такого одного єдиного учасника. У закупівлі UA-2023-07-26-000482-a «Інші завершальні будівельні роботи по об’єкту «Реконструкція дошкільного навчального закладу №5 «Віночок» (ясла-садок) Ірпінської міської ради Київської області за адресою: вул. Київська, 18, м. Ірпінь Київської області» (коригування)» з урахуванням робіт з ліквідації пошкоджень, що виникли внаслідок воєнних (бойових) дій, моніторинг якої проведено Офісом, взяв участь лише один учасник, а саме: Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БІГ БУД ІНВЕСТ». Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України № 922 тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Системний аналіз ч. 3 ст. 22 Закону № 922 дає підстави вважати, що право замовника включити до тендерної документації «іншу інформацію», яку він вважає за необхідне включити до неї, надане ч. 3 ст. 22 Закону № 922, обмежується, з огляду на те, що ця норма стосується саме тієї інформації, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством. Як передбачено п. 1 Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції р. ІІІ Інструкція з підготовки тендерної пропозиції тендерної документації по закупівлі UA-2023-07-26-000482-a (далі – тендерна документація), «Документи, що складаються учасником, повинні бути оформлені належним чином, відповідно до вимог чинного законодавства в частині дотримання письмової форми документу, складеного суб’єктом господарювання, та дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги». Учасник повинен накласти кваліфікований електронний підпис (КЕП) на тендерну пропозицію в цілому. Під час перевірки КЕП повинні відображатися прізвище та ініціали особи, уповноваженої на підписання пропозиції (власника ключа). У випадку відсутності даної інформації учасник вважається таким, що не відповідає вимогам до предмета закупівлі. У випадку відсутності КЕП на тендерну пропозицію або протокол перевірки КЕП не відповідає вимогам встановленим тендерною документацією, учасник вважається таким, що не відповідає іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації». Як передбачено ч. 1 ст. 5 Закону України від 22.05.2003 № 851 «Про електронні документи та електронний документообіг»(далі – Закон № 851), Електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа. При цьому відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону № 851 накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. З огляду на зазначене, положення п. 1 р. ІІІ тендерної документації передбачають певну інформацію щодо подання учасниками електронних документів у тендерній пропозиції. Разом з тим, відповідно до ст. 12-1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Закону України «Про електронні довірчі послуги», Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» Кабінет Міністрів України 17 березня 2022 р. прийняв постанову за № 300 «Деякі питання забезпечення безперебійного функціонування системи надання електронних довірчих послуг» (далі – постанова КМУ №300). Так, згідно з пп. 2 п. 2 постанови КМУ № 300 Кабмін установив: на період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування дозволяється використання електронних підписів чи печаток, що базуються на сертифікатах відкритого ключа, виданих кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг без відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, користувачами електронних довірчих послуг для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб у разі, коли законодавством передбачено використання виключно кваліфікованих електронних підписів чи печаток (засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки, кваліфікованих електронних довірчих послуг) або засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри, крім вчинення в електронній формі правочинів, що підлягають нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації у випадках, установлених законом, та випадках, пов’язаних з високим ризиком для інформаційної безпеки, що визначається власниками відповідних інформаційних та інформаційно-комунікаційних систем з урахуванням обмежень, установлених абзацом другим частини другої статті 17 Закону України «Про електронні довірчі послуги». Водночас п. 4 постанови КМУ № 300 Кабмін постановив: Міністерству цифрової трансформації, власникам інформаційних та інформаційно-комунікаційних систем на період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування забезпечити технічну можливість використання електронних підписів чи печаток, що базуються на сертифікатах відкритого ключа, виданих кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг без відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, через відповідні інформаційні та інформаційно-комунікаційні системи. За результатами перевірки підпису, накладеного Товариством з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БІГ БУД ІНВЕСТ» на тендерну пропозицію, відповідно до Протоколу створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису, встановлено, що підпис створено та перевірено успішно, цілісність даних підтверджено, при цьому відображається прізвище та ініціали особи, уповноваженої на підписання пропозиції (власника ключа): ВОВК-ЯРМОЛИЧ АНГЕЛІНА ВАСИЛІВНА, – як і вимагалось умовами п. 1 р. ІІІ тендерної документації. При цьому в силу норми ч. 11 ст. 26 Закону № 922, яка регулює правовідносини в частині порядку подання тендерних пропозицій, імперативно встановлено, що документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником. Із зазначеними нормами ч. 11 ст. 26 Закону № 922 кореспондуються положення п. 2 (Інша інформація) р. V (Розгляд та оцінка тендерної пропозиції) тендерної документації щодо інших умов тендерної документації. Ураховуючи зазначене, системний аналіз наведених норм чинного законодавства та аналіз наданих документів у складі тендерної пропозиції одним єдиним учасником у закупівлі «Інші завершальні будівельні роботи по об’єкту «Реконструкція дошкільного навчального закладу №5 «Віночок» (ясла-садок) Ірпінської міської ради Київської області за адресою: вул. Київська, 18, м. Ірпінь Київської області» (коригування)» з урахуванням робіт з ліквідації пошкоджень, що виникли внаслідок воєнних (бойових) дій, дає правові підстави вважати, що тендерна пропозиція учасника Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БІГ БУД ІНВЕСТ» повною мірою відповідає вимогам чинного законодавства та умовам тендерної документації і в замовника відсутні правові підстави для відхилення тендерної пропозиції цього учасника. При цьому враховуючи, що Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БІГ БУД ІНВЕСТ» було одним єдиним учасником вказаної закупівлі, відсутні правові підстави вважати, що замовник здійснив необ’єктивне, упереджене, дискримінаційне визначення переможця процедури закупівлі. Таким чином, в Офісу відсутні правові підстави стверджувати, що в закупівлі UA-2023-07-26-000482-a є порушення законодавства у сфері публічних закупівль і, як наслідок, в Офісу відсутні правові підстави зобов’язовувати замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору. Водночас вбачається, що під час реалізації своїх повноважень у даному випадку Офіс фактично вдався до такого явища, як «правовий пуризм». Так, загально прийнято розуміти пуризм як надмірне прагнення до чистоти, переваги форми над змістом. При цьому на недопущенні правового пуризму при реалізації своїх повноважень органом державного фінансового контролю вказує Верховний Суд у своїх правових висновках, зокрема в постанові КАС ВС від 13.08.2020 у справі № 640/4865/19. Разом з тим, згідно практики ЄСПЛ (яка є джерелом права для судів України), реалізуючи положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, необхідно уникати занадто формального ставлення до передбачених законом вимог. Отже, вбачається, що офіс вдався до надмірного формалізму при аналізі рішення замовника про визначення переможця. Таким чином, відсутні правові підстави стверджувати, що замовник повинен був відхилити тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БІГ БУД ІНВЕСТ» та здійснити заходи щодо усунення виявлених так званих «порушень» шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору. Разом з тим, варто звернути увагу на таке. В силу норми п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону № 922 моніторинг процедури закупівлі – це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель. Процедуру закупівлі UA-2023-07-26-000482-a замовник розпочав 26 липня 2023 р. Тендерну пропозицію в електронній системі закупівель було розкрито 7 серпня 2023 р. Повідомлення про намір укласти договір з Товариством з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БІГ БУД ІНВЕСТ» замовник оприлюднив 8 серпня 2023 року. Договір укладено 15 серпня 2023 року. Однак рішення про проведення моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-26-000482-a Офіс прийняв чомусь аж 24 серпня 2023 р. й оприлюднив це рішення в електронній системі закупівель 25 серпня 2023 р., тобто аж через 18 дн. після розкриття тендерної пропозиції і аж через 10 дн. після укладення договору про закупівлю. При цьому висновок по моніторингу, яким вимагається припинити зобов’язання за договором, Офіс затвердив і оприлюднив в електронній системі закупівель 20 вересня 2023 р., тобто аж через 44 дн. після розкриття тендерної пропозиції і аж через 36 дн. після укладення договору про закупівлю робіт з реконструкції ясел-садочка в м. Ірпінь з урахуванням робіт з ліквідації пошкоджень, що виникли внаслідок воєнних (бойових) дій. Варто зауважити, що Офіс, як територіальний орган Державної аудиторської служби України, був вправі спостерігати за кожним етапом процедури закупівлі шляхом аналізу інформації про таку, соціально значущу закупівлю, за допомогою електронної системи закупівель. Однак, у цьому випадку, Офіс не скористався своїм правом своєчасного здійснення контролю закупівлі до визначення замовником переможця та укладення з ним договору про закупівлю, а це унеможливило своєчасне реагування Офісу на відповідні зауваження у рамках проведення безпосередньо процедури закупівлі, а не вже аж через більше місяця після укладання договору з переможцем закупівлі. За таких обставин можна дійти висновку про невідповідність висновку Офісу по моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-26-000482-a як акта індивідуальної дії критеріям обґрунтованості та вмотивованості, що є підставою для визнання його протиправним і скасування. Аналогічна правова позиція міститься в постановах Верховного Суду від 26.01.2023 у справі № 400/3947/20 та від 01.12.2021 у справі № 160/8403/19. Варто наголосити, що Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях неодноразово підкреслював особливу важливість принципу «належного урядування». Цей принцип передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (дивитися рішення у справах «Беєлер проти Італії» [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, «Онер`їлдіз проти Туреччини» [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України від 26.01.93 № 2939 «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», у редакції, чинній станом на час проведення моніторингу), (далі – Закон № 2939). Відповідно до ст. 1 Закону № 2939 здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю). Ст. 5 Закону № 2939 визначено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом № 922, проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Метою Закону № 922 є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. Згідно з ч. 1 ст. 8 Закону № 922 моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі, що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання (ч. 6 ст. 8 Закону № 922). Відповідно до ч. 7 ст. 8 Закону № 922 у висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено порушення законодавства у сфері публічних закупівель, орган державного фінансового контролю у висновку обов`язково зазначає опис такого порушення, а також зобов`язання щодо усунення порушення (порушень). Отже, з метою усунення виявленого під час моніторингу порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель у висновку міститься вимога зобов`язального характеру, яка є обов`язковою для виконання, та визначає порядок (спосіб) усунення такого порушення. Вищевказаний правовий висновок наведено у постанові Верховного Суду від 04.05.2023 у справі №160/5890/22. При цьому, як вже зверталась увага вище, згідно з резолютивною частиною висновку по моніторингу Офісом зазначено таке: «З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору». Водночас ні ст. 5, ні ст. 10 Закону № 2939, ні ст. 8 Закону № 922, ні інші нормативно-правові акти не містять у повноваженнях органу державного фінансового контролю зобов’язовувати замовника припиняти зобов’язання за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору (застосування реституції зобов’язань). Одночасно варто звернути увагу на таке. Як імперативно встановлено п. 3 р. ІІІ (Порядок заповнення констатуючої частини форми висновку) Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 №552 (далі – Порядок заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі), у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов’язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов’язання щодо їх усунення. Офіс у пункт 3 Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-26-000482-a вказав таке: «З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів». Як вбачається із зазначеного, Офіс у пункті 3 висновку зіслався на норми законодавства про контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель, якими він керувався при формулюванні цього пункту. Однак пункт 3 висновку не містить посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, саме на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов’язує замовника усунути порушення саме шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору, при цьому ще й не конкретизуючи з посиланням на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, як же саме припиняти такі зобов’язання та як же саме застосовувати відповідні наслідки недійсності/нікчемності договору, до того ще й вказуючи, що застосування таких наслідків має бути «в тому числі», тобто як невиключний перелік, а тобто замовнику, виходить, на власний розсуд ще якісь наслідки, певно, треба застосовувати чи не застосовувати. З огляду на зазначене, вбачається, що висновок складено (заповнено) Офісом з порушенням зазначених вище приписів, встановлених Порядком заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі. Разом з тим, відповідно до п. 17 Особливостей № 1178 передбачено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону (прим. Закону № 922), крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та цих особливостей. Згідно із правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 04.05.2023 у справі № 160/5890/22, у контексті спірних правовідносин слід урахувати, що основні вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього визначено ст. 41 Закону № 922, ч. 1 якої передбачено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Отже, замовникам слід керуватися приписами ЦК України та ГК України (далі – ГК України), з урахуванням вимог, передбаченими Законом № 922. Визначення Офісом способу усунення виявлених порушень «шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору» не вирішує питання обґрунтованості та вмотивованості спірного висновку як акту індивідуальної дії, оскільки, зокрема, главою 50 ЦК України передбачено більше десяти способів припинення зобов`язання, серед яких, і припинення зобов`язання виконанням. За змістом ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, що спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Відповідно до ч. 1, ч. 4 ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Ст. 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Враховуючи, що вимога органу державного фінансового контролю про усунення виявлених порушень законодавства повинна містити чіткі, конкретні і зрозумілі, приписи на адресу підконтрольного суб`єкту (об`єкту контролю, його посадових осіб), які є обов`язковими до виконання останнім, недотримання вказаних вимог спричинює юридичну невизначеність, що не є прийнятним. Разом з тим, відповідно до усталеної правової позиції Верховного Суду можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень. Спонукання замовника самостійно визначити на підставі невизначених норм, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень (зокрема, яким саме способом припиняти (розривати) договір, яких саме положень Господарського та Цивільного кодексів при цьому має дотриматися замовник) у свою чергу може призвести до можливого порушення замовником чинного законодавства. Зазначене є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акта індивідуальної дії. Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 10.12.2019 у справі №160/9513/18, від 05.03.2020 в справі № 640/467/19, від 23.04.2020 у справі №160/5735/19, від 11.06.2020 у справі № 160/6502/19, від 12.08.2020 у справі № 160/11304/19, від 21.01.2021 у справі №400/4458/19, 21.01.2021 № 120/1297/20-а, від 21.10.2021 у справі № 640/17797/20, від 30.11.2021 у справі № 420/5590/19, від 30.11.2021 у справі № 160/8403/19, де вирішувалися подібні правовідносини, висловлював аналогічну правову позицію. Водночас вказана правова позиція сформульована Верховним Судом і в постанові від 27.07.2023 у справі № 420/16485/22. На підставі викладеного, вбачається, що вимога Офісу про зобов`язання замовника «шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору» не має конкретизації заходів, яких має вжити замовник. За таких обставин вбачається, що висновок Офісу про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-26-000482-a є неконкретизованим, оскільки не містить чітких вимог щодо способу усунення виявлених під час моніторингу так званих «порушень», не відповідає приписам п. 5 ч. 7 ст. 8 Закону № 922, який вимагає зазначення зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, що в свою чергу є порушенням вимог закону в частині змісту висновку, як акта індивідуальної дії. Крім того, усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі нібито порушень у запропонований Офісом у висновку спосіб може призвести до порушення прав та інтересів третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БІГ БУД ІНВЕСТ» та мати негативні наслідки для репутації замовника, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими так званими недоліками. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 21.01.2021 у справі № 120/1297/20-а, від 04.05.2023 у справі № 160/5890/22. Варто також звернути увагу, що умовами укладеного договору за результатами процедури закупівлі UA-2023-07-26-000482-a з Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БІГ БУД ІНВЕСТ» не передбачено одностороннє розірвання договору за результатами моніторингу процедури закупівлі на вимогу Офісу. Окрім того, слід зауважити, що умовами укладеного по закупівлі UA-2023-07-26-000482-a Договору передбачено , що Підрядник зобов'язується виконати роботи до 31 жовтня 2023 р. При цьому на момент оприлюднення Офісом висновку по моніторингу частина робіт з реконструкції ясел-садочка в м. Ірпінь з урахуванням робіт з ліквідації пошкоджень, що виникли внаслідок воєнних (бойових) дій уже здійснена Підрядником. При цьому у висновку по моніторингу взагалі не йде мова про неефективне, незаконне, нецільове використання бюджетних коштів, що не узгоджується із вимогою про припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору. Висновок по моніторингу не відповідає критерію пропорційності, оскільки вимога розірвати договір з переможцем публічної закупівлі, який сумлінно виконується сторонами, може призвести до безпідставного порушення майнових прав господарюючих суб`єктів - сторін договору. З огляду на зазначене та враховуючи правові висновки Верховного Суду, вимога Офісу у висновку про припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору» не спрямована на досягнення легітимної мети та не є співмірною з нею. З огляду на зазначене, висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-26-000482-a не відповідає критеріям обгрунтованості, своєчасності та розсудливості, складений без урахування усіх обставин, що мають значення для їх прийняття, та з порушенням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів замовника та третіх осіб, а також суспільних інтересів, і цілями, на досягнення яких вони спрямовані. Як наслідок, висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-26-000482-a є протиправним та підлягає скасуванню. Стосовно втсановленого моніторингом порушення, що Замовником не оприлюднено в електронній системі закупівель договір та локальні кошториси (Додаток № 2) у повному обсязі, які відповідно до п. 16.1 договору від 15.08.2023 № 15/08-2023 є його невід’ємними частинами - порушення було допущення у звязку із винекненням технічної помилки під час сканування великого обєму документів. Для усунення даної невідповідності, Уповноваженою особою повторно оприлюдненно повний пакет документів (договір з додатками)
2023-09-25 14:37:27
Висновок про результати моніторингу закупівлі
Дата публікації: | 20 вересня 2023 |
Кінцевий строк оскарження: | 05 жовтня 2023 |
Порушення виявлено
- Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
Реєстр пропозицій
Дата і час розкриття: 07 серпня 2023 00:00
Учасник | Первинна пропозиція | Остаточна пропозиція | Відповідність критеріям | Документи |
---|---|---|---|---|
ТОВ БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БІГ БУД ІНВЕСТ |
21 482 425,31
UAH з ПДВ
|
21 482 425,31
UAH з ПДВ
|
Відповіді учасника | Документи |
Протокол розкриття
Учасник | Рішення | Пропозиція | Опубліковано |
---|---|---|---|
ТОВ БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БІГ БУД ІНВЕСТ #43468483 |
Переможець |
21 482 425,31
UAH з ПДВ
|
08 серпня 2023 14:46
|
Укладений договір
Контракт | Статус | Опубліковано |
---|---|---|
Електронний підпис | укладений |
11 грудня 2023 09:44
|
Електронний підпис | зміни до договору |
11 грудня 2023 09:42
|
ду 2 (дог 15_08-2023) фінал.pdf | зміни до договору |
11 грудня 2023 09:42
|
Електронний підпис | зміни до договору |
26 жовтня 2023 10:58
|
ду. (договір 15_08-2023) подовження строку виконання робіт ДНЗ 5.pdf | зміни до договору |
26 жовтня 2023 10:57
|
Електронний підпис | зміни до договору |
25 вересня 2023 14:44
|
догоівр 15_08-2023 (повторно).pdf | зміни до договору |
25 вересня 2023 14:42
|
Електронний підпис | укладений |
16 серпня 2023 13:53
|
договір 15_08-2023 (Прозоро).pdf | укладений |
16 серпня 2023 13:53
|
Зміни до договору
Дата внесення змін до договору: | 15 серпня 2023 |
Дата публікації змін до договору: | 25 вересня 2023 |
Випадки для внесення змін до істотних умов договору: |
|
Опис змін, що внесені до істотних умов договору (Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг після внесення змін): | повторна публікація угоди №15/08-2023 від 15.08.2023 (у звязку з технічною помилкою, допущеною під час сканування документи, а саме - неповний пакет документів в додатку №2 "Локалні кошториси") |
Номер договору про закупівлю: | 15/08-2023 |
Договір: | |
Номер додаткової угоди: | 15/08-2023 |
Друкувати повідомлення про внесення змін до договору: | PDF ● HTML |
Дата внесення змін до договору: | 25 жовтня 2023 |
Дата публікації змін до договору: | 26 жовтня 2023 |
Випадки для внесення змін до істотних умов договору: |
|
Опис змін, що внесені до істотних умов договору (Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг після внесення змін): | Продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю |
Номер договору про закупівлю: | 15/08-2023 |
Договір: | |
Номер додаткової угоди: | 1 |
Друкувати повідомлення про внесення змін до договору: | PDF ● HTML |
Дата внесення змін до договору: | 11 грудня 2023 |
Дата публікації змін до договору: | 11 грудня 2023 |
Випадки для внесення змін до істотних умов договору: |
|
Опис змін, що внесені до істотних умов договору (Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг після внесення змін): | Зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника |
Номер договору про закупівлю: | 15/08-2023 |
Договір: | |
Номер додаткової угоди: | 2 |
Друкувати повідомлення про внесення змін до договору: | PDF ● HTML |