×

Почати роботу

Як Замовник

Як Постачальник

 
Юрій Назаров

Київ – самий привабливий покупець.

09.11.16 Юрій Назаров

Прозорі закупівлі КМДА*

Київ – самий привабливий покупець.

Kyiv Smart City об’єднує киян, бізнес, активістів та владу міста задля розвитку розумної міської інфраструктури, що базується на принципах відкритих даних, розумного і прозорого управління та перетворення Києва на інноваційне, цифрове та прогресивне місто. Kyiv Smart City працює у двох основних напрямках: ефективність та прозорість внутрішніх процесів та надання електронних сервісів для громадян. Впровадження системи електронних закупівель ProZorro є як раз частиною першого напрямку.

Не секрет, що Київська міська державна адміністрація (КМДА) – найактивніший замовник, який вже оголосив через систему майже 55 тис закупівель з загальним бюджетом 8 млрд грн. Це при тому, що в основному замовники КМДА перевели свої надпорогові закупівлі (бюджет вище 200 тис грн для товарів та послуг і веще 1,5 млн грн для робіт) в систему ProZorro лише 1 серпня 2016 року, коли вступив в силу Закон “Про публічні закупівлі”. Активно користуватись системою київські замовники почали більше року назад. Ще весною 2015 року на закупівлі через систему перейшли 14 пілотних структурних підрозділів серед яких були КП “Київпастранс”, лікарня №6, департамент економіки КМДА та інші. Можна сказати, що на початку це було так зване тестування системи і тоді було дві основні проблеми: система була “сирою”, були технічні збої і недоброчесні замовники використовували це, як аргумент проти використання електронної системи, хоча і була політична воля з боку Київради та мера міста. Набагато легше з масштабуванням прозорих закупівель на все місто стало після того, як депутати Київради одностайно прийняли Рішення по переходу на систему Prozorro для всіх розпорядників коштів КМДА в серпні милого року.

Щоб полегшити роботу замовників та підвищити якість тендерної документації на базі КП “Інформатика” створено Центр компетенцій підтримки електронних закупівель, який займається методологічною підтримкою, допомагаючи структурним підрозділам з правильним та чітким описом технічних а кваліфікаційних вимог і проводить навчальні заходи з метою підвищення професионалізації замовників. Контролем прозорості закупівель займається Департамент фінансового аудиту та контролю, саме до якого попадають зради з соціальних мереж та сигнали від громадськості. Крім цього дуже прискіпливо цей департамент ставиться до тих закупівель, де замовник не оголошує тендер через Prozorro, а просто публікує звіт про укладений договір. Київські замовники можуть провести закупку поза системою лише в аварійних випадках, таких як прорив труб і тощо. Навіть у аварійних випадках, щоб провести таку нагальну закупівлю, все одно потрібна згода заступника мера, який опікується галуззю.  

Коли йдеться про залучення бізнесу на публічні тендери Києву набагато легче, бо столиця – місто велике і підприємств звісно багато. Тож такої проблемі, з якою стикаються держзамовники в регіонах, як торги на які не було подано жодної тендерної пропозиції, у міста немає. Не зважаючи на це все одно проводяться семінари для бізнесу в тому числі для таких великих компаній як МЕТРО, Епіцентр та Ельдорадо. На порталі Департаменту фінаудиту та контролю планується проводити аналіз тих підприємств, що вже брали участь в електронних закупівлях, і періодично розсилати їм інформацію про актуальні тендери.

З такою системною роботою з цими двома групами користувачів Prozorro вдається охопити майже всіх. І якщо з замовниками більше працює використання адміністративних ресурсів, то з бізнесом треба орієнтуватись на роз’яснювальну роботу з метою показати де саме можна заробити.

Часто ми чуємо про непрозорі схеми замовників, але вже після року активної роботи через систему видно, що є шахрайські схеми і від постачальників. Можна виділити три зловживання з боку бізнесу:

  1. Поставка неякісних товарів та послуг. Особливо потерпає від цього медична сфера, де бувають випадки коли розлазяться бінти або не застигає гіпс.
  2. Перепродаж тендерів, коли компанія бере участь в тендері з тим, щоб виграти і в подальшому перепродати цей тендер іншим учасникам.
  3. Підробка ліцензій та сертифікатів.

Сама велика небезпека йде від тих компаній, що беруть участь в тендері для подальшого перепродажу через те, що є великий ризик зриву тендеру. Є потреба мати перелік підприємств, які займаються шахрайством. Зрозуміло, що з так званими “чорними списками” треба бути обережними, щоб не дати можливості замовникам додати до них тих, хто “не свій” і таким чином усунути з ринку конкурентів “улюблених” постачальників. Тому звісно потрібно проводити аналіз діяльності тих компаній, яких замовники додають до “чорного списку”.  

Зараз головна ціль – впорядкувати публічні закупівлі в місті. Тендерів дуже багато, структурних підрозділів також дуже багато. Тому можна виділити два напрямки в яких рухається КМДА:

  1. Створення в пілоті центральної закупівельної організації (ЦЗО). Як вже зазначалось раніше Київ – місто велике з великою кількістю структурних підрозділів, які закуповують однакові товари та послуги. ЦЗО дозволило би позбавити державних замовників невласних їм функцій. Було би логічно перевести на ЦЗО закупівлі таких товарів, як продукти харчування та паливно-мастильні матеріали. Це дозволило би зняти частину навантаження з замовників і полегшило би контроль за закупівлями.   Вже опрацьовано методологію та структуру підрозділів, проводилися чисельні зустрічі з департаментом регулювання державних закупівель Мінекономрозвитку.
  2. Інтеграція з відкритим бюджетом. Наразі ця інтеграція знаходиться на тестуванні. Останній етап інтеграції буде передбачати, що казначейство не перераховує гроші, якщо немає посилання на тендер, що пройшов через Prozorro.

Підтримка електронних публічних закупівель є одним з напрямків впровадження концепції Smart City для досягнення прозорості та зменшення простору для корупції.  Для того, щоб закупівлі в нашому місті були прозорими було вже проведено багато титанічної роботи, але ще більше попереду.

В рамках програми USAID Технічна підтримка впровадження електронних тендерів та у співпраці з Департаментом регулювання державних закупівель Мінекономпрозвитку було проведено електронне опитування підприємців Києва. Підприємці вважають, що електронна система ProZorro суттєво (27%) або частково (53%) зменшує корупцію в державних закупівлях. Якщо за традиційної “паперової” системи з корупцією стикалися 54% бізнесменів, то за системи ProZorro цей показник зменшився до 29%.  

З результатами опитування та з загальними результатами роботи замовників КМДА в електронній системі ProZorro можна ознайомитись в модулі аналітики bi.prozorro.org.

*Примітка: серію публікацій започатковано в рамках програми USAID «Технічна підтримка впровадження електронних тендерів»