вих. № 203
від «26» вересня 2024 року
До Антимонопольного комітету України
Адреса: вул. Митрополита Василя Липківського, 45 м. Київ 03035.
Суб’єкт оскарження: Товариство з обмеженою відповідальністю "ФУЕЛПОСТАЧ"
код ЄДРПОУ: 45120956
08644, КИЇВСЬКА область, БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ район, село ПШЕНИЧНЕ, вулиця ОКРУЖНА, будинок 1-А
Замовник: Управління поліції охорони в Запорізькій області
код ЄДРПОУ: 40108947
Адреса: 69118, Україна , Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул. Водограйна, 3
Ідентифікатор закупівлі: UA-2024-08-12-008211-a
СКАРГА
про порушення законодавства в сфері публічних закупівель
12.08.2024 року Замовник оприлюднив Оголошення про заплановану закупівлю: UA-2024-08-12-008211-a, процедури закупівлі – відкриті торги з особливостями, предмет закупівлі є: ДК 021:2015: 09130000-9 — Нафта і дистиляти.
25.09.2024 року Замовником були внесені зміни до тендерної документації, кінцевий строк подання тендерних пропозицій після внесення змін склав 30.09.2024 року.
Маємо намір взяти участь у відповідному тендері, однак ознайомившись з ТД, ми, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ " ФУЕЛПОСТАЧ " (далі - Скаржник), виявив в ній вимоги, які не відповідають чинному законодавству, обмежують конкуренцію, та не дають можливості прийняти участь у відповідній закупівлі а саме:
1. Відповідно до п. 4 додатку 3 до тендерної документації: Учасник або суб’єкт господарювання – партнер учасника, який має відповідну(і) ліцензію(ї) на право торгівлі пальним та безпосередньо здійснює відпуск палива (заправку автотранспорту) через АЗС, інформацію про які учасник надав у своїй тендерній пропозиції, повинен забезпечити заправку автомобілів замовника на АЗС у областях України, які вказані в таблиці, що нижче додається. Учасник повинен мати не менше, ніж 5 (п’ять) АЗС у кожній області (крім тимчасово окупованих територій), які вказані у пункті 5 цього додатку. Це мінімально необхідна кількість АЗС для того щоб задовільнити гарантовану заправку автомобілів замовника без здійснення зайвого пробігу автомобілів та зайвого витрачання палива для того, щоб дістатися АЗС. Перелік областей України визначений замовником з урахуванням маршрутів руху автомобілів, направлених у відрядження для виконання завдань згідно укладених договорів про надання послуг охорони юридичним та фізичним особам.
Увага! Замовник не висуває будь-яких вимог щодо бренду та/або торговельної марки (далі – ТМ), форми власності та/або підстав користування АЗС учасником (або суб’єктом господарювання – партнером учасника, який має відповідну(і) ліцензію(ї) на право торгівлі пальним та безпосередньо здійснює відпуск палива (заправку автотранспорту) через АЗС.
4.1. Обґрунтування вимоги щодо кількості АЗС.
Замовник, як правоохоронний орган, здійснює виконання поставлених державою завдань по забезпеченню правопорядку та захисту майна юридичних осіб і громадян відповідно до законодавства України. Для цього замовник має на балансі близько 100 службових автомобілів спеціалізованого призначення. Наявність не менше, ніж 5 (п’ять) АЗС у кожній з областей, вказаних у пункті 5 цього додатку, необхідна для забезпечення цілодобово (у будь-який період часу впродовж доби) безперервної заправки автомобілів нарядів реагування поліції охорони на маршрутах патрулювання у м. Запоріжжі, а також на маршрутах руху автомобілів поліції охорони, які виконують завдання по супроводженню вантажоперевезень, супроводженню коштів (інкасація) та цінностей, супроводженню фізичних осіб (особиста охорона), а також охорону об’єктів критичної інфраструктури, зокрема під час перебування автомобілів у відрядженні по території майже усіх областей України).
Маршрути руху автомобілів замовника, які направляються у відрядження по території України, прокладаються з урахуванням виконання завдань згідно договорів про надання послуг охорони, укладених з юридичними та фізичними особами (контрагентами замовника), зокрема по супроводженню вантажів і перевезень, супроводженню інкасації, особисту охорону фізичних осіб, охорону об’єктів критичної інфраструктури тощо. Маршрути руху автомобілів прокладаються з розрахунку максимальної економії палива та часу перебування автомобілів у відрядженні. Інформація, яка міститься у договорах охорони, що стосується маршрутів патрулювання нарядів поліції охорони по м. Запоріжжю, маршрутів руху автомобілів у відрядженні до інших областей України, адрес розташування об’єктів критичної інфраструктури, а також адрес та місць перебування і пересування фізичних осіб, охорону яких здійснює підрозділ «Титан» (спецпідрозділ замовника), є конфіденційною, яка не підлягає розголошенню.
Вимога щодо кількості АЗС є для замовника критично важливою, тому що впливає на виконання договірних зобов’язань по наданню послуг охорони контрагентам, за невиконання яких замовник несе конкретну відповідальність, у т.ч. матеріальну. Якщо замовник не буде висувати вимогу щодо кількості та розташування АЗС по областях України, то може так статись, що буде подана пропозиція, в якій зовсім не буде АЗС в якій-небудь з областей, або буде лише одна АЗС, розташована на протилежному від маршруту краю області, що буде перешкодою для вчасного виконання завдань та може стати передумовою невиконання замовником договірних зобов’язань.
Замовник не встановлює жодних вимог щодо форми власності АЗС, належності АЗС до будь-якого бренду або ТМ, тобто – не вимагає наявності в учасника розгалуженої мережі АЗС одного бренду/ТМ. Учасник, на свій розсуд, повинен забезпечити відпуск палива замовнику на будь-яких АЗС без обмежень щодо форми власності АЗС та підстав для користування АЗС або на партнерських АЗС (за договорами партнерства/співпраці або будь-якого іншого способу взаємовідносин між учасниками ринку постачання нафтопродуктів). Тобто, учасник, який не має достатньої кількості АЗС (або власних, або партнерських, або в користуванні) може укласти будь-яку кількість договорів партнерства/співпраці/оренди/суборенди тощо, що дозволить учаснику прийняти участь у даній закупівлі. Замовник не обмежує учасника ні формою власності АЗС, ні підставами для користування АЗС, ні кількістю, ні формою укладених учасником договорів з партнерами.
Вимога щодо кількості АЗС встановлена відповідно до частини 3 статті 22 Закону, зокрема «Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації» та відповідно до частини 1 статті 23 Закону, зокрема «Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг)».
Тобто, замовник вважає вимогу щодо кількості АЗС такою, що відповідає законодавству, тому що вона визначає порядок постачання товару учасником в місцях його фактичної передачі замовнику. Вимога щодо порядку постачання товару відноситься до характеристики товару, тому є технічною (не кваліфікаційною), і тому міститься у додатку 3 до тендерної документації «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (технічний опис)».
Увага! Замовник не застосовує в цій закупівлі вимог стосовно відповідності учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до положень частини другої статті 16 Закону, зокрема пункту 1 «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» та пункту 2 «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
Враховуючи постійно існуючу загрозу ворожих обстрілів, пошкодження/знищення об’єктів інфраструктури, відключення електропостачання замовник повинен мати гарантію того, що у разі непрацюючих навіть декількох АЗС учасник зможе забезпечити заправку автомобілів замовника на будь-яких інших АЗС.
Вимога щодо кількості АЗС передбачає фактичне отримання Товару безпосередньо в місцях його передачі від учасника до замовника з максимальною економією та ефективністю, що відповідає пункту 2 частини 1 статті 5 Закону. Ця вимога ніяким чином не порушує прав та інтересів учасників і не суперечить пункту 1 частини 1 статті 5 Закону щодо добросовісної конкуренції серед учасників, тому що будь-який учасник цієї закупівлі (навіть такий, що не має власних АЗС) може укласти будь-яку кількість договорів на будь яку кількість АЗС, щоб гарантовано забезпечити замовника паливом. Тобто, замовник ніяким чином не обмежує учасника в праві укладання ним необхідної кількості договорів з будь-якими партнерами та торговими мережами/брендами АЗС.
Увага! Вимога щодо кількості АЗС не суперечить чинним національним стандартам для предмета цієї закупівлі, зокрема ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови», ДСТУ 7688-2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови» та Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженому постановою КМУ від 01.08.2013 року № 927, тому що не стосується визначених у них фізичних характеристик предмета закупівлі, а стосується лише порядку постачання предмета закупівлі, який є складовою частиною характеристик товару.
У Скаржника укладені договори №02/01/24 від 02.01.2024 року та №OD06338202310271 від 27.10.2023 року, згідно яких він має право на реалізацію паливних карток, згідно з яких в загальній кількості має 20 АЗС в Запорізькій області, та додатково 204 АЗС по всій території України.
У скаржника немає партнерських АЗС у кількості 5 у кожній області (крім тимчасово окупованих територій).
Вимога про наявність 5 АЗС у кожній області (крім тимчасово окупованих територій) розрахована на учасників торгів, в яких вже наявна вказана кількість АЗС у кожній області (крім тимчасово окупованих територій), що є дискримінаційним по відношенню до інших учасників торгів, в тому числі Скаржника.
Також виникає питання у доцільності встановлення Замовником вимоги саме в наявності не менше, ніж 5 АЗС у кожній області, для Замовника який фактично розташований у м. Запоріжжя. Зважаючи на даний факт, вважаємо, що Замовником штучно створена перешкода для учасників котрі, як зокрема Скаржник мають змогу заправляти його авто на 20 АЗС у Запорізькій області, та 204 по всій території України.
Вважаємо наведене обмеження у кількості АЗС Замовником, як штучне звуження кількості можливих учасників, та таким що є дискримінаційним до самого Скаржника.
На підтвердження надаємо копію договорів №02/01/24 від 02.01.2024 року та №OD06338202310271 від 27.10.2023 року.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведену вище невідповідність шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
Висловлюємо своє бажання бути присутніми на засіданні з розгляду скарги про порушення законодавства у сфері публічних закупівель для надання додаткових пояснень.
Частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог та формування предмета закупівлі у спосіб, наведений вище, порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також, права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону.
Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що Скаржник бажає взяти участь у відповідній процедурі та реально претендує на укладення договору з Замовником у майбутньому, крім того Скаржник є реальним учасником відповідного ринку. Проте, через дискримінаційні та незаконні вимоги Замовника до предмету закупівлі, Скаржник не може прийняти участь у закупівлі.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись ст.18 ЗУ «Про публічні закупівлі» та Конституцією України, -
ПРОСИМО:
1. Прийняти Скаргу до розгляду.
2. Зобов’язати замовника усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести вимоги Оголошення та тендерної документації у відповідність із вимогами законодавства.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі:
1. Копія договору №02/01/24 від 02.01.2024 року на 6 арк.
2. Копія договору №OD06338202310271 від 27.10.2023 року на 13 арк.
З повагою,
Директор ТОВ
«ФУЕЛПОСТАЧ» ______________________ Байло Артем Володимирович
Розгорнути
Згорнути