Спробуйте новий дизайн сторінки тендера
Звернення до Держаудитслужби
Переглядайте статус на сторінці тендеру
Послуги з фізичної охорони приміщень будівлі та території Вараського ліцею № 2 Вараської міської ради
Очікувана вартість
446 400,00 UAH
UA-2024-06-11-007974-a ● ccc2e46905844d6bb3f9f06abe49722b
Відкриті торги з особливостями
Завершена
Електронний підпис накладено. Перевірити
Оголошення про проведення
Інформація про замовників
Найменування: | Вараський ліцей №2 Вараської міської ради |
Код ЄДРПОУ: | 33451143 |
Вебсайт: | http://zzso2.varash.rv.ua/ |
Місцезнаходження: | 34401, Україна , Рівненська обл., Вараш, Україна, Рівненська обл.,Вараський р-н, м.Вараш, м-н.Будівельників, 56 |
Контактна особа: |
Мирончук Софія Василівна +380679557009 golovata_lyceum2@ukr.net |
Категорія: | Юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади |
Інформація про процедуру
Дата оприлюднення: | 11 червня 2024 14:18 |
Звернення за роз’ясненнями: | до 16 червня 2024 00:00 |
Оскарження умов закупівлі: | до 16 червня 2024 00:00 |
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій: | 19 червня 2024 23:54 |
Початок аукціону: | 20 червня 2024 15:14 |
Початок аукціону: | 20 червня 2024 15:14 |
Очікувана вартість: | 446 400,00 UAH з ПДВ |
Розмір мінімального кроку пониження ціни: | 2 232,00 UAH |
Розмір мінімального кроку пониження ціни, %: | 0,50% |
Мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції: | Мова тендерної пропозиції українська |
Вид та умови надання забезпечення пропозицій учасників: | |
Розмір надання забезпечення пропозицій учасників: | 3000 UAH |
Інформація про предмет закупівлі
Вид предмету закупівлі: Послуги
Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:79710000-4: Охоронні послуги
Опис окремої частини або частин предмета закупівлі
4551 людино-година
Послуги з фізичної охорони приміщень будівлі та території Вараського ліцею № 2 Вараської міської ради
Місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг:
34401, Україна, Рівненська область, м. Вараш, м-н. Будівельників, 56
Строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг:
31 грудня 2024
ДК 021:2015: 79710000-4 — Охоронні послуги
Умови оплати договору (порядок здійснення розрахунків)
Подія | Опис | Тип оплати | Період, (днів) | Тип днів | Розмір оплати, (%) |
---|---|---|---|---|---|
Надання послуг | Пiсляоплата | 7 | Робочі | 100 |
Тендерна документація
Критерії вибору переможця
Ціна: | 100% |
11 червня 2024 14:21 |
Електронний підпис | Друкувати оголошення PDF |
11 червня 2024 14:18 |
Відомості про учасника.docx | |
11 червня 2024 14:18 |
Кваліфікація.docx | |
11 червня 2024 14:18 |
Лист згода.docx | |
11 червня 2024 14:18 |
Проект договору.docx | |
11 червня 2024 14:18 |
ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ.docx | |
11 червня 2024 14:18 |
Тендерна пропозиція.docx | |
11 червня 2024 14:18 |
Технічні вимоги.docx |
Роз’яснення до процедури
Запитання до процедури
Про усунення дискриінаційних умов
Дата подання: 11 червня 2024 16:38
Дата відповіді: 14 червня 2024 14:15
Шановний Замовник!
В Додатку №3 до тендерної документації Вами встановлені наступні вимоги: Учасник у складі пропозиції повинен надати оригінал або нотаріально завірену копію Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001: 2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією. 1.6.1. Орган сертифікації, який видав учаснику сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (або більш нові стандарти) повинен бути акредитованим, на підтвердження чого пропозиція повинна містити атестат про акредитацію такого органу сертифікації. 1.6.2. Надати договір про надання послуг з проведення сертифікаційного аудиту системи менеджменту на відповідність вимогам ISO 45001 або звіт про проходження всіх необхідних аудитів щодо сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019.
Вважаємо дані вимоги дискримінаційними та такими що суттєво звужують коло потенційний учасників процедури закупівлі. Декрет Кабінету Міністрів України "Про стандартизацію і сертифікацію" втратив чинність, у зв'язку з чим в Україні відмінена обов'язкова сертифікація. У відповідності до основних принципів з акредитації згідно з статтею 5 до Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності" 17 травня 2001 № 2407-ІІІ (зі
змінами та доповненнями) та переліку видів господарської діяльності згідно статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" акредитація органів з
сертифікації систем менеджменту в Національному агентстві з акредитації України не є обов'язковою, вказана акредитація здійснюється добровільно. Тому вимога Замовника щодо обов'язковості акредитації саме в Національному агентстві з акредитації України або інших органів "всесвітньої мережі органів з акредитації" буде технічним і обмежує коло потенційних учасників процедури закупівлі, оскільки прийняти участь зможуть лише ті учасники, які мають відповідні сертифікати, видані органами акредитованими Національним Агентством з акредитації України.
Враховуючи вищезазначене, вимоги щодо акредитації національним органом України з акредитації несуть дискримінаційний характер. Ми маємо всі необхідні документи та сертифікати для надання послуг якісно та в повному обсязі, що підтверджується виконаними аналогічними договорами в повному обсязі. Одночасно з цим орган сертифікації, який видав нам сертифікат, не є акредитованим в НААУ. При цьому жодним з законів чи інших нормативних актів в Україні не встановлено, що орган сертифікації, який акредитований в НААУ відрізняється від органу сертифікації, який не акредитований в НААУ.
Зважаючи на викладене, вимагаємо внести зміни до тендерної документації та прибрати дискримінаційні вимоги щодо акредитації в НААУ як такі що грубо порушують принципи здійснення закупівель, визначені статтею 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (зокрема, - недискримінація учасників, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель), норми частини третьої статті 5 Закону та положення частини четвертої статті 22 Закону, що призвело до порушення норм законодавства.
Також, звертаємо Вашу увагу, що у відповідності до Концепції безпеки закладів освіти, у розділі «Завдання та заходи, спрямовані на розв’язання проблеми» передбачено:
забезпечення в установленому порядку охорони закладів освіти із залученням поліції охорони, встановлення у закладах освіти комплексу тривожної сигналізації з підключенням до пунктів централізованого спостереження та реагування, встановлення стаціонарних металодетекторів, облаштування необхідних огорож та здійснення інших інфраструктурних заходів щодо організації безпеки закладів освіти. Виконавцями заходу визначено Національну поліцію, обласні, Київську міську державні (військові) адміністрації, засновників закладів освіти (за згодою), строк виконання - 2023 рік;
Ефективне попередження та протидію негативним безпековим явищам в освітньому середовищі можливо забезпечити шляхом:
посилення поліцейської присутності у закладах освіти з наданням ефективних поліцейських послуг щодо недопущення вчинення правопорушень учасниками освітнього процесу та стосовно них. Виконавцями заходу визначено Національну поліцію, засновників закладів освіти (за згодою), строк виконання - 2023 рік;
запровадження системи раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу, ризику нападу на заклад освіти або іншої небезпеки. Виконавцями заходу визначено Національну поліцію, МВС, МОН, обласні, Київську міську державні (військові) адміністрації, засновників закладів освіти (за згодою), ДСНС, строк виконання - 2023 рік;
удосконалення нормативно-правової бази у сфері громадської безпеки в частині підвищення ефективності попередження та недопущення вчинення правопорушень в закладах освіти. Виконавцями заходу визначено МВС, Національну поліцію, МОН, строк виконання - 2023 рік.
За таких обставин закупівлю охоронних послуг слід проводити за процедурою спрощених торгів із застосування електронної системи закупівель.
Ми розуміємо, що звернення з вимогою можуть не дати належних очікуваних результатів, тому в залежності від результатів розгляду нашої вимоги, в порядку громадського контролю (стаття 9 Закону України «Про публічні закупівлі») зможемо проінформувати відповідні правоохоронні, аудиторські органи контролю, які зможуть провести моніторинг Вашої закупівлі та надати відповідну правову оцінку очевидним діям Замовника і окремо діям уповноваженої особи Замовника, яка на підставі статі 38 несе персональну відповідальність за прийняте нею рішення.
Розгорнути
Згорнути
Відповідь: Доброго дня! Проаналізувавши Ваше звернення, повідомляємо наступне:
Відповідно до пункту 1 розділу 3 Тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених пунктом 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, (далі – Особливості) і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Тендерна пропозиція повинна складатися з: Документів та інформації про відповідність Учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон 922), вимогам, встановленим пунктом 47 Особливостей та інші документи, встановленим в Додатку № 3 до Тендерної документації.
Згідно пункту 5 При визначенні кваліфікаційних критеріїв у тендерній документації Замовник керується переліком кваліфікаційних критеріїв, зазначених у статті 16 Закону 922 з урахуванням положень Особливостей. Замовником зазначаються кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до статті 16 Закону 922, вимоги, встановлені пунктом 47 Особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям та вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до статті 16 Закону 922, з урахуванням пункту 48 Особливостей, Замовник встановлює до Учасників такі кваліфікаційні критерії як наявність матеріально-технічної бази. За вимогами пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації учасник повинен підтвердити свою відповідність кваліфікаційному критерію наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Підпунктом 1.6. пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації визначено, що з метою підтвердження за своїми характеристиками відповідності послуг з діяльності охоронних служб, які пропонує надавати учасник, вимогам, установленим у тендерній документації (ч. 5 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі»), учасник у складі пропозиції повинен надати оригінал або нотаріально завірену копію Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001:2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією.
1.6.1. Орган сертифікації, який видав учаснику сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (або більш нові стандарти) повинен бути акредитованим, на підтвердження чого пропозиція повинна містити атестат про акредитацію такого органу сертифікації.
1.6.2. Надати договір про надання послуг з проведення сертифікаційного аудиту системи менеджменту на відповідність вимогам ISO 45001 або звіт про проходження всіх необхідних аудитів щодо сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019.
Наведена вимога встановлена виходячи з вимог статті 16 Закону 922 та враховуючи припис частини 3 статті 22 Закону 922.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»: Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Також у відповідності до положень Закону України «Про стандартизацію» від 5 червня 2014 року № 1315-VII: стандартизація в Україні впроваджується з метою забезпечення відповідності об’єктів стандартизації своєму призначенню, забезпечення охорони життя та здоров’я, а також забезпечення безпечності праці. Провадження охоронної діяльності є видом господарської діяльності з підвищеною небезпекою, тому для роботодавців важливим є охорона здоров’я працівників (оскільки є ймовірність нападу та загрози життю чи здоров’ю) та безпечність праці.
Відповідно до ч. 5 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Таким чином, Закон прямо передбачає, що компетентність органу з оцінки відповідновідності має бути підтверджена, зокрема, шляхом акредитації. Замовник формує вимоги тендерної документації самостійно. Вимога щодо сертифікату ISO Замовником встановлена виключно з метою отримання якісних послуг від добросовісного Учасника, та передбачені ЗУ «Про публічні закупівлі» (ст.22,23 Закону).
Оскільки Замовником встановлено вимогу щодо підтвердження функціонування системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, у відповідності до абц. 2 ч. 5 ст. 23 Закону, то такий документ має бути виданий органом із сертифікації, який має акредитацію. Вказаний документ видається безперешкодно необмеженою кількістю спеціалізованих та акредитованих організацій за умови відповідності діяльності суб’єкта господарювання вимогам Стандарту.
Вид послуг, що є предметом закупівлі та щодо якого замовником вимагається надання учасником сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019 та супутніх документів, містить значні ризики, пов’язані з виконанням охоронних та інших функцій.
Саме тому, Замовником при підготовці тендерної документації по закупівлі було прийнято рішення включити до вимог не просто наявність сертифікату, а те, що такий сертифікат має бути виданий акредитованим органом. Такі вимоги встановлені виключно з метою отримання якісних послуг від добросовісного Учасника та у відповідності до статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
Акредитація -це процедура, у ході якої національний орган з акредитації засвідчує компетентність юридичної особи чи відповідного органу з оцінки відповідності (ООВ) виконувати певні види робіт (випробування, калібрування, сертифікацію, контроль). Неакредитований орган – це орган, який не пройшов процедуру засвідчення його компетентності, тобто, такий орган не відповідає умовам статті 23 Закону, яка вимагає, що сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством. Враховуючи вищезазначене, можливість встановлення замовниками в тендерній документації умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції сертифікату передбачена нормами чинного законодавства, зокрема Законом № 922, та в свою чергу не є дискримінаційною і не заборонена іншими нормативно-правовими актами.
З огляду на вищезазначене, Замовник не бачить підстав для внесення змін до Тендерної документації.
Відповідно до п. 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022 (надалі - Постанова 1178) Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 року № 922-VIII (надалі – Закон), проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону визначений вичерпний перелік принципів якими мають в обов’язковому порядку керуватися Замовники, серед яких, передбачені такі як – відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель та добросовісна конкуренція серед учасників. Виходячи з наведеного Замовники мають виконувати вимоги Закону, з урахуванням положень Постанова 1178 під час здійснення закупівлі товарів, робіт або послуг. Відповідно до положень Постанови 1178 наразі Замовники не мають можливості застосовувати переговорні процедури закупівель товарів, робіт або послуг.
Відповідно до абзацу 3 пункту 17 Особливостей забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених Особливостями.
Згідно пункту 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12¹ Особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» Особливостей.
Пунктом 13 визначено виключення, за якими придбання замовниками послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.
Також п. 13 Постанови 1178 передбачає вичерпні обставини щодо укладання Замовниками договорів без використання електронної системи закупівель, серед яких відсутня обставина для укладення такого договору з підстави наведеної у зверненні.
Концепції безпеки закладів освіти не визначає умов здійснення закупівлі послуг охорони.
Водночас законодавством у сфері публічних закупівель, зокрема пунктом 13 Особливостей, не передбачено норм, за якими замовник, в особі навчального закладу, повинен здійснювати закупівлю послуг з охорони саме в поліції охорони. Крім того не визначено процедури спрощених торгів із застосування електронної системи закупівель. Варто зазначити, що за закупівельним законодавством діючі види закупівель з використанням електронної системи закупівель є конкурентними закупівлями. Такою і є поточна процедура закупівлі.
Отже, Замовником правомірно застосована процедура закупівлі відкриті торги для закупівлі послуг за предметом закупівлі.
Відповідно до пункту 1 розділу 3 Тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених пунктом 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, (далі – Особливості) і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Тендерна пропозиція повинна складатися з: Документів та інформації про відповідність Учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон 922), вимогам, встановленим пунктом 47 Особливостей та інші документи, встановленим в Додатку № 3 до Тендерної документації.
Згідно пункту 5 При визначенні кваліфікаційних критеріїв у тендерній документації Замовник керується переліком кваліфікаційних критеріїв, зазначених у статті 16 Закону 922 з урахуванням положень Особливостей. Замовником зазначаються кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до статті 16 Закону 922, вимоги, встановлені пунктом 47 Особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям та вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до статті 16 Закону 922, з урахуванням пункту 48 Особливостей, Замовник встановлює до Учасників такі кваліфікаційні критерії як наявність матеріально-технічної бази. За вимогами пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації учасник повинен підтвердити свою відповідність кваліфікаційному критерію наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Підпунктом 1.6. пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації визначено, що з метою підтвердження за своїми характеристиками відповідності послуг з діяльності охоронних служб, які пропонує надавати учасник, вимогам, установленим у тендерній документації (ч. 5 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі»), учасник у складі пропозиції повинен надати оригінал або нотаріально завірену копію Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001:2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією.
1.6.1. Орган сертифікації, який видав учаснику сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (або більш нові стандарти) повинен бути акредитованим, на підтвердження чого пропозиція повинна містити атестат про акредитацію такого органу сертифікації.
1.6.2. Надати договір про надання послуг з проведення сертифікаційного аудиту системи менеджменту на відповідність вимогам ISO 45001 або звіт про проходження всіх необхідних аудитів щодо сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019.
Наведена вимога встановлена виходячи з вимог статті 16 Закону 922 та враховуючи припис частини 3 статті 22 Закону 922.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»: Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Також у відповідності до положень Закону України «Про стандартизацію» від 5 червня 2014 року № 1315-VII: стандартизація в Україні впроваджується з метою забезпечення відповідності об’єктів стандартизації своєму призначенню, забезпечення охорони життя та здоров’я, а також забезпечення безпечності праці. Провадження охоронної діяльності є видом господарської діяльності з підвищеною небезпекою, тому для роботодавців важливим є охорона здоров’я працівників (оскільки є ймовірність нападу та загрози життю чи здоров’ю) та безпечність праці.
Відповідно до ч. 5 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Таким чином, Закон прямо передбачає, що компетентність органу з оцінки відповідновідності має бути підтверджена, зокрема, шляхом акредитації. Замовник формує вимоги тендерної документації самостійно. Вимога щодо сертифікату ISO Замовником встановлена виключно з метою отримання якісних послуг від добросовісного Учасника, та передбачені ЗУ «Про публічні закупівлі» (ст.22,23 Закону).
Оскільки Замовником встановлено вимогу щодо підтвердження функціонування системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, у відповідності до абц. 2 ч. 5 ст. 23 Закону, то такий документ має бути виданий органом із сертифікації, який має акредитацію. Вказаний документ видається безперешкодно необмеженою кількістю спеціалізованих та акредитованих організацій за умови відповідності діяльності суб’єкта господарювання вимогам Стандарту.
Вид послуг, що є предметом закупівлі та щодо якого замовником вимагається надання учасником сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019 та супутніх документів, містить значні ризики, пов’язані з виконанням охоронних та інших функцій.
Саме тому, Замовником при підготовці тендерної документації по закупівлі було прийнято рішення включити до вимог не просто наявність сертифікату, а те, що такий сертифікат має бути виданий акредитованим органом. Такі вимоги встановлені виключно з метою отримання якісних послуг від добросовісного Учасника та у відповідності до статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
Акредитація -це процедура, у ході якої національний орган з акредитації засвідчує компетентність юридичної особи чи відповідного органу з оцінки відповідності (ООВ) виконувати певні види робіт (випробування, калібрування, сертифікацію, контроль). Неакредитований орган – це орган, який не пройшов процедуру засвідчення його компетентності, тобто, такий орган не відповідає умовам статті 23 Закону, яка вимагає, що сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством. Враховуючи вищезазначене, можливість встановлення замовниками в тендерній документації умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції сертифікату передбачена нормами чинного законодавства, зокрема Законом № 922, та в свою чергу не є дискримінаційною і не заборонена іншими нормативно-правовими актами.
З огляду на вищезазначене, Замовник не бачить підстав для внесення змін до Тендерної документації.
Відповідно до п. 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022 (надалі - Постанова 1178) Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 року № 922-VIII (надалі – Закон), проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону визначений вичерпний перелік принципів якими мають в обов’язковому порядку керуватися Замовники, серед яких, передбачені такі як – відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель та добросовісна конкуренція серед учасників. Виходячи з наведеного Замовники мають виконувати вимоги Закону, з урахуванням положень Постанова 1178 під час здійснення закупівлі товарів, робіт або послуг. Відповідно до положень Постанови 1178 наразі Замовники не мають можливості застосовувати переговорні процедури закупівель товарів, робіт або послуг.
Відповідно до абзацу 3 пункту 17 Особливостей забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених Особливостями.
Згідно пункту 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12¹ Особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» Особливостей.
Пунктом 13 визначено виключення, за якими придбання замовниками послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.
Також п. 13 Постанови 1178 передбачає вичерпні обставини щодо укладання Замовниками договорів без використання електронної системи закупівель, серед яких відсутня обставина для укладення такого договору з підстави наведеної у зверненні.
Концепції безпеки закладів освіти не визначає умов здійснення закупівлі послуг охорони.
Водночас законодавством у сфері публічних закупівель, зокрема пунктом 13 Особливостей, не передбачено норм, за якими замовник, в особі навчального закладу, повинен здійснювати закупівлю послуг з охорони саме в поліції охорони. Крім того не визначено процедури спрощених торгів із застосування електронної системи закупівель. Варто зазначити, що за закупівельним законодавством діючі види закупівель з використанням електронної системи закупівель є конкурентними закупівлями. Такою і є поточна процедура закупівлі.
Отже, Замовником правомірно застосована процедура закупівлі відкриті торги для закупівлі послуг за предметом закупівлі.
Про усунення дискримінаційних умов
Дата подання: 11 червня 2024 16:39
Дата відповіді: 14 червня 2024 14:16
Шановний Замовник!
В Додатку №3 до тендерної документації Вами встановлені наступні вимоги: Учасник у складі пропозиції повинен надати оригінал або нотаріально завірену копію Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001: 2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією. 1.6.1. Орган сертифікації, який видав учаснику сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (або більш нові стандарти) повинен бути акредитованим, на підтвердження чого пропозиція повинна містити атестат про акредитацію такого органу сертифікації. 1.6.2. Надати договір про надання послуг з проведення сертифікаційного аудиту системи менеджменту на відповідність вимогам ISO 45001 або звіт про проходження всіх необхідних аудитів щодо сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019.
Вважаємо дані вимоги дискримінаційними та такими що суттєво звужують коло потенційний учасників процедури закупівлі. Декрет Кабінету Міністрів України "Про стандартизацію і сертифікацію" втратив чинність, у зв'язку з чим в Україні відмінена обов'язкова сертифікація. У відповідності до основних принципів з акредитації згідно з статтею 5 до Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності" 17 травня 2001 № 2407-ІІІ (зі
змінами та доповненнями) та переліку видів господарської діяльності згідно статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" акредитація органів з
сертифікації систем менеджменту в Національному агентстві з акредитації України не є обов'язковою, вказана акредитація здійснюється добровільно. Тому вимога Замовника щодо обов'язковості акредитації саме в Національному агентстві з акредитації України або інших органів "всесвітньої мережі органів з акредитації" буде технічним і обмежує коло потенційних учасників процедури закупівлі, оскільки прийняти участь зможуть лише ті учасники, які мають відповідні сертифікати, видані органами акредитованими Національним Агентством з акредитації України.
Враховуючи вищезазначене, вимоги щодо акредитації національним органом України з акредитації несуть дискримінаційний характер. Ми маємо всі необхідні документи та сертифікати для надання послуг якісно та в повному обсязі, що підтверджується виконаними аналогічними договорами в повному обсязі. Одночасно з цим орган сертифікації, який видав нам сертифікат, не є акредитованим в НААУ. При цьому жодним з законів чи інших нормативних актів в Україні не встановлено, що орган сертифікації, який акредитований в НААУ відрізняється від органу сертифікації, який не акредитований в НААУ.
Зважаючи на викладене, вимагаємо внести зміни до тендерної документації та прибрати дискримінаційні вимоги щодо акредитації в НААУ як такі що грубо порушують принципи здійснення закупівель, визначені статтею 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (зокрема, - недискримінація учасників, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель), норми частини третьої статті 5 Закону та положення частини четвертої статті 22 Закону, що призвело до порушення норм законодавства.
Також, звертаємо Вашу увагу, що у відповідності до Концепції безпеки закладів освіти, у розділі «Завдання та заходи, спрямовані на розв’язання проблеми» передбачено:
забезпечення в установленому порядку охорони закладів освіти із залученням поліції охорони, встановлення у закладах освіти комплексу тривожної сигналізації з підключенням до пунктів централізованого спостереження та реагування, встановлення стаціонарних металодетекторів, облаштування необхідних огорож та здійснення інших інфраструктурних заходів щодо організації безпеки закладів освіти. Виконавцями заходу визначено Національну поліцію, обласні, Київську міську державні (військові) адміністрації, засновників закладів освіти (за згодою), строк виконання - 2023 рік;
Ефективне попередження та протидію негативним безпековим явищам в освітньому середовищі можливо забезпечити шляхом:
посилення поліцейської присутності у закладах освіти з наданням ефективних поліцейських послуг щодо недопущення вчинення правопорушень учасниками освітнього процесу та стосовно них. Виконавцями заходу визначено Національну поліцію, засновників закладів освіти (за згодою), строк виконання - 2023 рік;
запровадження системи раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу, ризику нападу на заклад освіти або іншої небезпеки. Виконавцями заходу визначено Національну поліцію, МВС, МОН, обласні, Київську міську державні (військові) адміністрації, засновників закладів освіти (за згодою), ДСНС, строк виконання - 2023 рік;
удосконалення нормативно-правової бази у сфері громадської безпеки в частині підвищення ефективності попередження та недопущення вчинення правопорушень в закладах освіти. Виконавцями заходу визначено МВС, Національну поліцію, МОН, строк виконання - 2023 рік.
За таких обставин закупівлю охоронних послуг слід проводити за процедурою спрощених торгів із застосування електронної системи закупівель.
Ми розуміємо, що звернення з вимогою можуть не дати належних очікуваних результатів, тому в залежності від результатів розгляду нашої вимоги, в порядку громадського контролю (стаття 9 Закону України «Про публічні закупівлі») зможемо проінформувати відповідні правоохоронні, аудиторські органи контролю, які зможуть провести моніторинг Вашої закупівлі та надати відповідну правову оцінку очевидним діям Замовника і окремо діям уповноваженої особи Замовника, яка на підставі статі 38 несе персональну відповідальність за прийняте нею рішення.
Розгорнути
Згорнути
Відповідь: Доброго дня! Проаналізувавши Ваше звернення, повідомляємо наступне:
Відповідно до пункту 1 розділу 3 Тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених пунктом 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, (далі – Особливості) і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Тендерна пропозиція повинна складатися з: Документів та інформації про відповідність Учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон 922), вимогам, встановленим пунктом 47 Особливостей та інші документи, встановленим в Додатку № 3 до Тендерної документації.
Згідно пункту 5 При визначенні кваліфікаційних критеріїв у тендерній документації Замовник керується переліком кваліфікаційних критеріїв, зазначених у статті 16 Закону 922 з урахуванням положень Особливостей. Замовником зазначаються кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до статті 16 Закону 922, вимоги, встановлені пунктом 47 Особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям та вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до статті 16 Закону 922, з урахуванням пункту 48 Особливостей, Замовник встановлює до Учасників такі кваліфікаційні критерії як наявність матеріально-технічної бази. За вимогами пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації учасник повинен підтвердити свою відповідність кваліфікаційному критерію наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Підпунктом 1.6. пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації визначено, що з метою підтвердження за своїми характеристиками відповідності послуг з діяльності охоронних служб, які пропонує надавати учасник, вимогам, установленим у тендерній документації (ч. 5 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі»), учасник у складі пропозиції повинен надати оригінал або нотаріально завірену копію Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001:2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією.
1.6.1. Орган сертифікації, який видав учаснику сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (або більш нові стандарти) повинен бути акредитованим, на підтвердження чого пропозиція повинна містити атестат про акредитацію такого органу сертифікації.
1.6.2. Надати договір про надання послуг з проведення сертифікаційного аудиту системи менеджменту на відповідність вимогам ISO 45001 або звіт про проходження всіх необхідних аудитів щодо сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019.
Наведена вимога встановлена виходячи з вимог статті 16 Закону 922 та враховуючи припис частини 3 статті 22 Закону 922.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»: Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Також у відповідності до положень Закону України «Про стандартизацію» від 5 червня 2014 року № 1315-VII: стандартизація в Україні впроваджується з метою забезпечення відповідності об’єктів стандартизації своєму призначенню, забезпечення охорони життя та здоров’я, а також забезпечення безпечності праці. Провадження охоронної діяльності є видом господарської діяльності з підвищеною небезпекою, тому для роботодавців важливим є охорона здоров’я працівників (оскільки є ймовірність нападу та загрози життю чи здоров’ю) та безпечність праці.
Відповідно до ч. 5 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Таким чином, Закон прямо передбачає, що компетентність органу з оцінки відповідновідності має бути підтверджена, зокрема, шляхом акредитації. Замовник формує вимоги тендерної документації самостійно. Вимога щодо сертифікату ISO Замовником встановлена виключно з метою отримання якісних послуг від добросовісного Учасника, та передбачені ЗУ «Про публічні закупівлі» (ст.22,23 Закону).
Оскільки Замовником встановлено вимогу щодо підтвердження функціонування системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, у відповідності до абц. 2 ч. 5 ст. 23 Закону, то такий документ має бути виданий органом із сертифікації, який має акредитацію. Вказаний документ видається безперешкодно необмеженою кількістю спеціалізованих та акредитованих організацій за умови відповідності діяльності суб’єкта господарювання вимогам Стандарту.
Вид послуг, що є предметом закупівлі та щодо якого замовником вимагається надання учасником сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019 та супутніх документів, містить значні ризики, пов’язані з виконанням охоронних та інших функцій.
Саме тому, Замовником при підготовці тендерної документації по закупівлі було прийнято рішення включити до вимог не просто наявність сертифікату, а те, що такий сертифікат має бути виданий акредитованим органом. Такі вимоги встановлені виключно з метою отримання якісних послуг від добросовісного Учасника та у відповідності до статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
Акредитація -це процедура, у ході якої національний орган з акредитації засвідчує компетентність юридичної особи чи відповідного органу з оцінки відповідності (ООВ) виконувати певні види робіт (випробування, калібрування, сертифікацію, контроль). Неакредитований орган – це орган, який не пройшов процедуру засвідчення його компетентності, тобто, такий орган не відповідає умовам статті 23 Закону, яка вимагає, що сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством. Враховуючи вищезазначене, можливість встановлення замовниками в тендерній документації умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції сертифікату передбачена нормами чинного законодавства, зокрема Законом № 922, та в свою чергу не є дискримінаційною і не заборонена іншими нормативно-правовими актами.
З огляду на вищезазначене, Замовник не бачить підстав для внесення змін до Тендерної документації.
Відповідно до п. 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022 (надалі - Постанова 1178) Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 року № 922-VIII (надалі – Закон), проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону визначений вичерпний перелік принципів якими мають в обов’язковому порядку керуватися Замовники, серед яких, передбачені такі як – відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель та добросовісна конкуренція серед учасників. Виходячи з наведеного Замовники мають виконувати вимоги Закону, з урахуванням положень Постанова 1178 під час здійснення закупівлі товарів, робіт або послуг. Відповідно до положень Постанови 1178 наразі Замовники не мають можливості застосовувати переговорні процедури закупівель товарів, робіт або послуг.
Відповідно до абзацу 3 пункту 17 Особливостей забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених Особливостями.
Згідно пункту 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12¹ Особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» Особливостей.
Пунктом 13 визначено виключення, за якими придбання замовниками послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.
Також п. 13 Постанови 1178 передбачає вичерпні обставини щодо укладання Замовниками договорів без використання електронної системи закупівель, серед яких відсутня обставина для укладення такого договору з підстави наведеної у зверненні.
Концепції безпеки закладів освіти не визначає умов здійснення закупівлі послуг охорони.
Водночас законодавством у сфері публічних закупівель, зокрема пунктом 13 Особливостей, не передбачено норм, за якими замовник, в особі навчального закладу, повинен здійснювати закупівлю послуг з охорони саме в поліції охорони. Крім того не визначено процедури спрощених торгів із застосування електронної системи закупівель. Варто зазначити, що за закупівельним законодавством діючі види закупівель з використанням електронної системи закупівель є конкурентними закупівлями. Такою і є поточна процедура закупівлі.
Отже, Замовником правомірно застосована процедура закупівлі відкриті торги для закупівлі послуг за предметом закупівлі.
Відповідно до пункту 1 розділу 3 Тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених пунктом 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, (далі – Особливості) і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Тендерна пропозиція повинна складатися з: Документів та інформації про відповідність Учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон 922), вимогам, встановленим пунктом 47 Особливостей та інші документи, встановленим в Додатку № 3 до Тендерної документації.
Згідно пункту 5 При визначенні кваліфікаційних критеріїв у тендерній документації Замовник керується переліком кваліфікаційних критеріїв, зазначених у статті 16 Закону 922 з урахуванням положень Особливостей. Замовником зазначаються кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до статті 16 Закону 922, вимоги, встановлені пунктом 47 Особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям та вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до статті 16 Закону 922, з урахуванням пункту 48 Особливостей, Замовник встановлює до Учасників такі кваліфікаційні критерії як наявність матеріально-технічної бази. За вимогами пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації учасник повинен підтвердити свою відповідність кваліфікаційному критерію наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Підпунктом 1.6. пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації визначено, що з метою підтвердження за своїми характеристиками відповідності послуг з діяльності охоронних служб, які пропонує надавати учасник, вимогам, установленим у тендерній документації (ч. 5 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі»), учасник у складі пропозиції повинен надати оригінал або нотаріально завірену копію Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001:2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією.
1.6.1. Орган сертифікації, який видав учаснику сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (або більш нові стандарти) повинен бути акредитованим, на підтвердження чого пропозиція повинна містити атестат про акредитацію такого органу сертифікації.
1.6.2. Надати договір про надання послуг з проведення сертифікаційного аудиту системи менеджменту на відповідність вимогам ISO 45001 або звіт про проходження всіх необхідних аудитів щодо сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019.
Наведена вимога встановлена виходячи з вимог статті 16 Закону 922 та враховуючи припис частини 3 статті 22 Закону 922.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»: Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Також у відповідності до положень Закону України «Про стандартизацію» від 5 червня 2014 року № 1315-VII: стандартизація в Україні впроваджується з метою забезпечення відповідності об’єктів стандартизації своєму призначенню, забезпечення охорони життя та здоров’я, а також забезпечення безпечності праці. Провадження охоронної діяльності є видом господарської діяльності з підвищеною небезпекою, тому для роботодавців важливим є охорона здоров’я працівників (оскільки є ймовірність нападу та загрози життю чи здоров’ю) та безпечність праці.
Відповідно до ч. 5 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Таким чином, Закон прямо передбачає, що компетентність органу з оцінки відповідновідності має бути підтверджена, зокрема, шляхом акредитації. Замовник формує вимоги тендерної документації самостійно. Вимога щодо сертифікату ISO Замовником встановлена виключно з метою отримання якісних послуг від добросовісного Учасника, та передбачені ЗУ «Про публічні закупівлі» (ст.22,23 Закону).
Оскільки Замовником встановлено вимогу щодо підтвердження функціонування системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, у відповідності до абц. 2 ч. 5 ст. 23 Закону, то такий документ має бути виданий органом із сертифікації, який має акредитацію. Вказаний документ видається безперешкодно необмеженою кількістю спеціалізованих та акредитованих організацій за умови відповідності діяльності суб’єкта господарювання вимогам Стандарту.
Вид послуг, що є предметом закупівлі та щодо якого замовником вимагається надання учасником сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019 та супутніх документів, містить значні ризики, пов’язані з виконанням охоронних та інших функцій.
Саме тому, Замовником при підготовці тендерної документації по закупівлі було прийнято рішення включити до вимог не просто наявність сертифікату, а те, що такий сертифікат має бути виданий акредитованим органом. Такі вимоги встановлені виключно з метою отримання якісних послуг від добросовісного Учасника та у відповідності до статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
Акредитація -це процедура, у ході якої національний орган з акредитації засвідчує компетентність юридичної особи чи відповідного органу з оцінки відповідності (ООВ) виконувати певні види робіт (випробування, калібрування, сертифікацію, контроль). Неакредитований орган – це орган, який не пройшов процедуру засвідчення його компетентності, тобто, такий орган не відповідає умовам статті 23 Закону, яка вимагає, що сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством. Враховуючи вищезазначене, можливість встановлення замовниками в тендерній документації умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції сертифікату передбачена нормами чинного законодавства, зокрема Законом № 922, та в свою чергу не є дискримінаційною і не заборонена іншими нормативно-правовими актами.
З огляду на вищезазначене, Замовник не бачить підстав для внесення змін до Тендерної документації.
Відповідно до п. 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022 (надалі - Постанова 1178) Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 року № 922-VIII (надалі – Закон), проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону визначений вичерпний перелік принципів якими мають в обов’язковому порядку керуватися Замовники, серед яких, передбачені такі як – відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель та добросовісна конкуренція серед учасників. Виходячи з наведеного Замовники мають виконувати вимоги Закону, з урахуванням положень Постанова 1178 під час здійснення закупівлі товарів, робіт або послуг. Відповідно до положень Постанови 1178 наразі Замовники не мають можливості застосовувати переговорні процедури закупівель товарів, робіт або послуг.
Відповідно до абзацу 3 пункту 17 Особливостей забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених Особливостями.
Згідно пункту 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12¹ Особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» Особливостей.
Пунктом 13 визначено виключення, за якими придбання замовниками послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.
Також п. 13 Постанови 1178 передбачає вичерпні обставини щодо укладання Замовниками договорів без використання електронної системи закупівель, серед яких відсутня обставина для укладення такого договору з підстави наведеної у зверненні.
Концепції безпеки закладів освіти не визначає умов здійснення закупівлі послуг охорони.
Водночас законодавством у сфері публічних закупівель, зокрема пунктом 13 Особливостей, не передбачено норм, за якими замовник, в особі навчального закладу, повинен здійснювати закупівлю послуг з охорони саме в поліції охорони. Крім того не визначено процедури спрощених торгів із застосування електронної системи закупівель. Варто зазначити, що за закупівельним законодавством діючі види закупівель з використанням електронної системи закупівель є конкурентними закупівлями. Такою і є поточна процедура закупівлі.
Отже, Замовником правомірно застосована процедура закупівлі відкриті торги для закупівлі послуг за предметом закупівлі.
Скарги до процедури
Номер скарги: UA-2024-06-11-007974-a.b1
Статус:
Відмовлено в задоволенні
Скаржник: Управління поліції охорони в Рівненській області, Код ЄДРПОУ:40108908
Дата подання: 27 червня 2024 15:54
Дата подання: 27 червня 2024 15:54
про неправомірне визначення переможця
У відповідності до Концепції безпеки закладів освіти, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.04.2023 № 301-р «Про схвалення Концепції безпеки закладів освіти» (далі – Розпорядження 301), затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ, Міністерства освіти і науки України від 18.08.2023 №685/1013 «Про затвердження Порядку раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти» (далі – Наказ 685/1013), у розділі «Завдання та заходи, спрямовані на розв’язання проблеми» передбачено:
- забезпечення в установленому порядку охорони закладів освіти із залученням поліції охорони, встановлення у закладах освіти комплексу тривожної сигналізації з підключенням до пунктів централізованого спостереження та реагування, встановлення стаціонарних металодетекторів, облаштування необхідних огорож та здійснення інших інфраструктурних заходів щодо організації безпеки закладів освіти. Виконавцями заходу визначено Національну поліцію, обласні, Київську міську державні (військові) адміністрації, засновників закладів освіти (за згодою), строк виконання - 2023 рік.
Ефективне попередження та протидію негативним безпековим явищам в освітньому середовищі можливо забезпечити шляхом:
- посилення поліцейської присутності у закладах освіти з наданням ефективних поліцейських послуг щодо недопущення вчинення правопорушень учасниками освітнього процесу та стосовно них. Виконавцями заходу визначено Національну поліцію, засновників закладів освіти (за згодою), строк виконання - 2023 рік;
- запровадження системи раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу, ризику нападу на заклад освіти або іншої небезпеки. Виконавцями заходу визначено Національну поліцію, МВС, МОН, обласні, Київську міську державні (військові) адміністрації, засновників закладів освіти (за згодою), ДСНС, строк виконання - 2023 рік;
- удосконалення нормативно-правової бази у сфері громадської безпеки в частині підвищення ефективності попередження та недопущення вчинення правопорушень в закладах освіти. Виконавцями заходу визначено МВС, Національну поліцію, МОН, строк виконання - 2023 рік.
За таких обставин закупівлю охоронних послуг слід проводити за процедурою спрощених торгів із застосування електронної системи закупівель.
Також, постановою №1364 внесено зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 21.11.2018 № 975 (далі – Постанова 975), якою зокрема затверджено Категорії об’єктів державної форми власності та сфер державного регулювання, які підлягають охороні органами поліції охорони на договірних засадах (далі – Категорії).
Постановою №1364 Категорії доповнено пунктом 19 - заклади освіти державної та комунальної форми власності.
Пунктом 2 Постанови №975 установлено, що:
- у разі відповідності категоріям, затвердженим цією постановою, такі об’єкти охороняються органами поліції охорони на договірних засадах;
- охорона бюджетних установ (організацій) здійснюється органами поліції охорони на договірних засадах у межах асигнувань, передбачених у державному бюджеті на утримання таких установ (організацій).
Таким чином, приписи Постанови №975 визначають імперативний характер дії, оскільки Постанова 975 визначає, що зазначені в ній категорії об’єктів державної форми власності та сфери державного регулювання підлягають охороні саме органами поліції охорони на договірних засадах.
Також, звертаємо увагу, що у Додатку №3 до тендерної документації Замовником були встановлені наступні вимоги:
Учасник у складі пропозиції повинен надати оригінал або нотаріально завірену копію Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001: 2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією.
У пункті 1.6.1. тендерної документації (далі за текстом – ТД) передбачено, що орган сертифікації, який видав учаснику сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (або більш нові стандарти) повинен бути акредитованим, на підтвердження чого пропозиція повинна містити атестат про акредитацію такого органу сертифікації. Також, п. 1.6.2. ТД передбачено, що учасник має надати договір про надання послуг з проведення сертифікаційного аудиту системи менеджменту на відповідність вимогам ISO 45001 або звіт про проходження всіх необхідних аудитів щодо сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019.
Вважаємо дані вимоги дискримінаційними і незаконними та такими що суттєво звужують коло потенційний учасників процедури закупівлі, оскільки Декрет Кабінету Міністрів України "Про стандартизацію і сертифікацію" втратив чинність, у зв'язку з чим в Україні відмінена обов'язкова сертифікація.
У відповідності до основних принципів з акредитації згідно з статтею 5 до Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності" 17 травня 2001 № 2407-ІІІ (зі змінами та доповненнями) та переліку видів господарської діяльності згідно статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" акредитація органів з сертифікації систем менеджменту в Національному агентстві з акредитації України не є обов'язковою, вказана акредитація здійснюється добровільно. Тому вимога Замовника щодо обов'язковості акредитації саме в Національному агентстві з акредитації України або інших органів "всесвітньої мережі органів з акредитації" є технічною і обмежує коло потенційних учасників процедури закупівлі, оскільки прийняти участь зможуть лише ті учасники, які мають відповідні сертифікати, видані органами акредитованими Національним Агентством з акредитації України.
Таким чином, вимоги щодо акредитації національним органом України з акредитації несуть дискримінаційний характер. Маючи всі необхідні документи та сертифікати для надання послуг якісно та в повному обсязі, що підтверджується виконаними аналогічними договорами в повному обсязі. При цьому жодним з законів чи інших нормативних актів в Україні не встановлено, що орган сертифікації, який акредитований в НААУ відрізняється від органу сертифікації, який не акредитований в НААУ.
Такі дискримінаційні вимоги щодо акредитації в НААУ грубо порушують принципи здійснення закупівель, визначені статтею 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (зокрема, - недискримінація учасників, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель), норми частини третьої статті 5 Закону та положення частини четвертої статті 22 Закону, що призвело до порушення норм законодавства.
Таким чином, внаслідок дій Змовника було грубо порушено права Управління поліції охорони в Рівненській області як учасника даної процедури закупівлі.
Так, у діях Замовника містяться ознаки порушення принципів здійснення публічних закупівель, передбачених ст. 5 Закону, а перш за все:
- відкритості та прозорості на всіх стадіях публічних закупівель;
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- об'єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Підсумовуючи вищевикладене, рішенням Замовника було порушено права та охоронювані законом інтереси Управління поліції охорони в Рівненській області та вимоги Закону.
Таким чином, вчинені Замовником дії по визначенню переможцем відкритих торгів закупівлі з особливостями учасника торгів ТОВ «Служба безпеки «Кольчуга-3» суперечать приписам норм статей 5, 29 Закону та пунктів 41, 43, 44 Особливостей і є незаконними та протиправними, а рішення Замовника про визначення переможцем відкритих торгів закупівлі з особливостями учасника торгів ТОВ «Служба безпеки «Кольчуга-3» та про намір укласти з ним договір про закупівлю (протокол від 20.06.2024 р. № 89) – підлягає скасуванню.
Розгорнути
Згорнути
Рішення Органу оскарження:
Відмовлено в задоволенні
Прийнято до розгляду: 01 липня 2024 17:04
рішення від 01.07.2024 № 11309.pdf
Дата публікації: 01 липня 2024 17:04
Інформація про резолютивну частину рішення від 08.07.2024 № 11757.pdf
Дата публікації: 09 липня 2024 17:04
рішення від 08.07.2024 № 11757.pdf
Дата публікації: 11 липня 2024 15:11
Реєстр пропозицій
Дата і час розкриття: 20 червня 2024 15:37
Учасник | Первинна пропозиція | Остаточна пропозиція | Відповідність критеріям | Документи |
---|---|---|---|---|
ТОВ "СЛУЖБА БЕЗПЕКИ "КОЛЬЧУГА - 3" |
423 151,98
UAH з ПДВ
|
398 895,15
UAH з ПДВ
|
Відповіді учасника | Документи |
Управління поліції охорони в Рівненській області |
410 272,65
UAH з ПДВ
|
410 272,65
UAH з ПДВ
|
Відповіді учасника | Документи |
Протокол розкриття
Учасник | Рішення | Пропозиція | Опубліковано |
---|---|---|---|
ТОВ "СЛУЖБА БЕЗПЕКИ "КОЛЬЧУГА - 3" #43044046 |
Переможець |
398 895,15
UAH з ПДВ
|
26 червня 2024 14:33
|
Укладений договір
Контракт | Статус | Опубліковано |
---|---|---|
Електронний підпис | укладений |
20 лютого 2025 15:41
|
Електронний підпис | укладений |
31 січня 2025 12:34
|
_ 84 Додаткова угода _3 від 01.01.2025 до договору _84 від 15.07.2024.pdf | зміни до договору |
31 січня 2025 12:33
|
Електронний підпис | укладений |
02 січня 2025 16:15
|
_ 84 Додаткова угода _3 від 01.01.2025 до договору _84 від 15.07.2024.pdf | зміни до договору |
02 січня 2025 16:12
|
Електронний підпис | укладений |
31 грудня 2024 13:21
|
_ 84 Додаткова угода _2 від 31.12.2024 до договору _84 від 15.07.2024.pdf | зміни до договору |
31 грудня 2024 13:20
|
Електронний підпис | укладений |
17 липня 2024 10:01
|
_ 84 Додаткова угода _1 від 15.07.2024 до договору _84 від 15.007.2024 Охоронні послуги.pdf | зміни до договору |
17 липня 2024 09:59
|
Електронний підпис | укладений |
17 липня 2024 09:50
|
Договір про закупівлю | укладений |
17 липня 2024 09:49
|
Зміни до договору
Дата внесення змін до договору: | 15 липня 2024 |
Дата публікації змін до договору: | 17 липня 2024 |
Випадки для внесення змін до істотних умов договору: |
|
Опис змін, що внесені до істотних умов договору (Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг після внесення змін): | Зменшення обсягів закупівлі |
Номер договору про закупівлю: | 84 |
Договір: | |
Номер додаткової угоди: | 1 |
Друкувати повідомлення про внесення змін до договору: | PDF ● HTML |
Дата внесення змін до договору: | 31 грудня 2024 |
Дата публікації змін до договору: | 31 грудня 2024 |
Випадки для внесення змін до істотних умов договору: |
|
Опис змін, що внесені до істотних умов договору (Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг після внесення змін): | Керуючись частиною 6 статті 41 Закону України"Про публічні закупівлі" з урахуванням пункту 19 Особливостей |
Номер договору про закупівлю: | 84 |
Договір: | |
Номер додаткової угоди: | 2 |
Друкувати повідомлення про внесення змін до договору: | PDF ● HTML |
Дата внесення змін до договору: | 01 січня 2025 |
Дата публікації змін до договору: | 02 січня 2025 |
Випадки для внесення змін до істотних умов договору: |
|
Опис змін, що внесені до істотних умов договору (Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг після внесення змін): | п. 19 Особливостей |
Номер договору про закупівлю: | 84 |
Договір: | |
Номер додаткової угоди: | 3 |
Друкувати повідомлення про внесення змін до договору: | PDF ● HTML |
Дата внесення змін до договору: | 30 січня 2025 |
Дата публікації змін до договору: | 31 січня 2025 |
Випадки для внесення змін до істотних умов договору: |
|
Опис змін, що внесені до істотних умов договору (Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг після внесення змін): | Уповноваженою особою під час проведення закупівлі було виявлено технічну (механічну, формальну) помилку, допущену при внесенні інформації про закупівлю |
Номер договору про закупівлю: | 84 |
Договір: | |
Номер додаткової угоди: | 3 |
Друкувати повідомлення про внесення змін до договору: | PDF ● HTML |