Спробуйте новий дизайн сторінки тендера
Звернення до Держаудитслужби
Переглядайте статус на сторінці тендеру
Оголошення про проведення
Інформація про замовників
Найменування: | Басейнове управління водних ресурсів середнього Дніпра |
Код ЄДРПОУ: | 20577457 |
Вебсайт: | https://buvrd.gov.ua/ |
Місцезнаходження: | 03110, Україна , Київська обл., м. Київ, вул. Преображенська, 25 |
Контактна особа: |
Віталій Олександрович Майстренко +380738434932 promvladislaviatsenko@gmail.com |
Категорія: | Юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади |
Інформація про процедуру
Дата оприлюднення: | 31 серпня 2023 12:55 |
Звернення за роз’ясненнями: | до 10 вересня 2023 00:00 |
Оскарження умов закупівлі: | до 10 вересня 2023 00:00 |
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій: | 13 вересня 2023 10:00 |
Очікувана вартість: | 11 193 490,80 UAH з ПДВ |
Розмір мінімального кроку пониження ціни: | 55 967,45 UAH |
Розмір мінімального кроку пониження ціни, %: | 0,50% |
Мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції: | Мова тендерної пропозиції українська |
Інформація про предмет закупівлі
Вид предмету закупівлі: Роботи
Умови оплати договору (порядок здійснення розрахунків)
Подія | Опис | Тип оплати | Період, (днів) | Тип днів | Розмір оплати, (%) |
---|---|---|---|---|---|
Виконання робіт | Пiсляоплата | 10 | Робочі | 100 |
Тендерна документація
Критерії вибору переможця
Ціна: | 100% |
08 вересня 2023 13:22 |
Електронний підпис | Друкувати оголошення PDF |
08 вересня 2023 13:09 |
ТД Мирівка зі змінами 07.09.2023.doc | |
08 вересня 2023 13:09 |
ТД Мирівка зі змінами 07.09.2023.doc | |
08 вересня 2023 13:09 |
Прокол внесення змін 07.09.2023.pdf | |
08 вересня 2023 13:09 |
Прокол внесення змін 07.09.2023.pdf | |
04 вересня 2023 13:56 |
Протокол 30:23-П.pdf | |
04 вересня 2023 13:54 |
Протокол 30:23-П.pdf |
08 вересня 2023 13:22 |
Електронний підпис
Друкувати оголошення PDF
|
||||||
08 вересня 2023 13:09 |
ТД Мирівка зі змінами 07.09.2023.doc
|
||||||
08 вересня 2023 13:09 |
ТД Мирівка зі змінами 07.09.2023.doc
|
||||||
08 вересня 2023 13:09 |
Прокол внесення змін 07.09.2023.pdf
|
||||||
08 вересня 2023 13:09 |
Прокол внесення змін 07.09.2023.pdf
|
||||||
04 вересня 2023 13:56 |
Протокол 30:23-П.pdf
|
||||||
04 вересня 2023 13:54 |
Протокол 30:23-П.pdf
|
Роз’яснення до процедури
Запитання до процедури
Відповідно до ст.10 Конституції України, державною мовою в Україні є українська мова.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.6 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", кожний громадянин України зобов’язаний володіти державною мовою.
Держава забезпечує кожному громадянинові України можливості для опанування державної мови через систему закладів дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, освіти дорослих, а також через підтримку неформальної та інформальної освіти, спрямованої на вивчення державної мови.
Ст.37 вказаного Закону встановлює, що мовою листування громадських об’єднань, політичних партій та інших юридичних осіб, зареєстрованих в Україні, з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної і комунальної форм власності в Україні є державна мова.
Відповідно до п.2 ч.2 ст.22 Закону України "Про публічні закупівлі", у тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема, один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Як вбачається зі змісту тендерної документації, замовник вимагає надати документ, які підтверджують відповідність учасників кваліфікаційним критеріям, а саме – володіння державною мовою на визначеному рівні.
Замовником зазначається і спосіб підтвердження, а саме - надання державного сертифікату про рівень володіння державною мовою.
Жоден документ, не передбачений законодавством України, замовником від учасників не вимагається.
Та обставина, що Законом України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" не передбачається обов'язкове отримання державного сертифікату про рівень володіння державною мовою керівником, засновником та кінцевим бенефіціаром учасника процедури тендерної закупівлі, не позбавляє замовника права вимагати такі сертифікати від осіб, які мають намір виконувати роботи (надавати послуги), вести ділове листування, укладати договір, подавати звітність тощо з розпорядником коштів Державного бюджету України.
За таких обставин вимога підтвердження відповідності учасників кваліфікаційним критеріям шляхом надання відповідного сертифікату, не може вважатись порушенням законодавства про публічні закупівлі.
Крім того, слід врахувати наступне.
Відповідно до ст.16 Закону України "Про публічні закупівлі", замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Отже, вимога замовника від учасників процедури закупівлі надати документальне підтвердження інформації про відповідність кваліфікаційним критеріям, не може вважатись протиправною.
Слід зазначити, що відповідність зазначеним критеріям безпосередньо впливає на зміст тендерної пропозиції, оскільки відповідно до ч.9 ст.12 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", під час проведення процедур закупівель/спрощених закупівель усі документи, що готуються замовником, викладаються українською мовою.
Крім того, як вже зазначалось, відповідно до ст.37 вказаного Закону, мовою листування громадських об’єднань, політичних партій та інших юридичних осіб, зареєстрованих в Україні, з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної і комунальної форм власності в Україні є державна мова.
Оформлення договору, додаткових угод до договору (за необхідності), оформлення результатів виконання договору також, на підставі вищенаведених норм, здійснюється українською мовою.
Ч.1 ст.5 Закону України "Про публічні закупівлі", зазначає, що закупівлі здійснюються за принципом, зокрема, недискримінації учасників та рівного ставлення до них.
Вимога про підтвердження володіння державною мовою не може вважатись проявом дискримінації до учасників процедури закупівлі, тим більше, під час військового наступу країни-агресора, яка серед однієї з вимог до України зазначає про другорядність державної української мови.
Ч.4 ст.5 вказаного Закону зазначає, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Згідно зі ст.22 Закону України "Про публічні закупівлі", тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
За практикою розгляду скарг учасників процедури закупівлі вбачається, що підставою для визначення ознаки дискримінаційності є (1) документальне підтвердження неможливості виконати певну умов тендерної документації та (2) одночасне документальне обґрунтування того, що умова тендерної документації порушує права та інтереси певного учасника (декількох учасників) та позбавляє його можливості подати свою тендерну пропозицію.
Учасником, який надав вимогу про скасування умови тендерної документації не наведено та документально не підтверджено:
1) неможливість виконання даної умови учасником;
2) порушення даною вимогою прав та інтересів учасника, що має наслідком неможливість подання своєї тендерної пропозиції.
Державний сертифікат про рівень володіння державною мовою видається Національною комісією зі стандартів державної мови зі результатами іспиту. Чому учасник не може виконати дану умову, надані ним документи відповіді не мають.
Та обставина, що для отримання державного сертифікату необхідний певний час, не може вважатись дискримінаційним обмеженням, оскільки для отримання інших документів, передбачених тендерною документацією як обов'язкові, також потрібен час та виконання певного алгоритму дій з боку кожного з учасників або з боку їх посадових осіб.
1. На особу відповідно п. 2 р.1 Додатку 2 до Тендерної документації.
2. Дані роботи відносяться до об’єктів будівництва класу наслідків (відповідальності) СС1 (об’єкти будівництва 1-2 категорії складності).
3. Відповідно до частин п’ятої та шостої статті 23 Закону замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
4. Учасник може додати будь-які документи до тендерної пропозиції, які вважатиме за необхідне. Розгляд тендерної пропозиції відбувається відповідно до р. 5 Тендерної Документації.
Вимоги про усунення порушення
Ставлю Вас до відома, що державний стандарт ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 , що установлює основні правила з визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту та технічного переоснащення будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів, лінійних об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам'яток архітектури та містобудування - Скасований згідно з Наказом від 01.11.2021 № 281
Вимагаю привести вимоги тендерної документації у відповідність до вимог чинного законодавства України
Звертаємо Вашу увагу, що даною тендерною документацією передбачені дискримінаційні вимоги, що обмежують потенційне коло учасників, а саме вимога щодо надання державного сертифікату про рівень володіння державною мовою на рівні не нижче вільного володіння першого ступеня виданий на ім’я директора, засновника та кінцевого бенефіціарного власника учасника Національною комісією зі стандартів державної мови.
Звертаємо вашу увагу, що на сайті Національної комісії зі стандартів державної мови , за адресою https://mova.gov.ua/gromadskosti/zapitannya-vidpovidi/yakij-riven-sertifikata-pro-volodinnya-derzhavnoyu-movoyu-potriben-pri-priznachenni-na-posadu визначено коло осіб , що зобов’язані володіти державною мовою та Документи, що підтверджують рівень володіння державною мовою в розумінні Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної".
Державний сертифікат у випадках, визначених частиною другою статті 10 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»;
витяг з Реєстру, що підтверджує видачу особі державного сертифіката;
документ про повну загальну середню освіту за умови, що такий документ підтверджує вивчення особою української мови як навчального предмета (дисципліни), у випадках, визначених частиною третьою статті 10 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Вимоги до оціночної шкали за підсумками вивчення української мови не встановлені.
Особи, які зобов'язані володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов’язків, мають отримати державний сертифікат про рівень вільного володіння першого ступеня (С1) або рівень вільного володіння другого ступеня (С2). Фізичні особи не є держслужбовцями та не підпадають під п.1 та 2 ст. 9 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»
Крім того, вважаємо , що дана дискримінаційна вимога суттєво обмежить учасників та позбавить здорової конкуренції бо отримання даного сертифікату займає 15календарних днів, згідно інформаційної довідки , що розміщено на сайті ДІЯ (Інформація про послугу
Державний сертифікат про рівень володіння державною мовою є офіційним документом, виданий Національною комісією зі стандартів державної мови, який засвідчує рівень володіння державною мовою. За результатами складання іспиту в уповноваженій установі або Національній комісії зі стандартів державної мови приймається рішення про видачу сертифікату. Державний сертифікат вважається виданим у момент внесення до Реєстру відповідного запису. Ідентифікатор послуги – 02202, Строк - 15 днів (календарні), Вартість
Крім того дана вимога є незаконною щодо отримання Сертифікату про рівень володіння державною мовою на рівні не нижче вільного володіння першого ступеня виданий на ім’я директора, засновника та кінцевого бенефіціарного власника учасника Національною комісією зі стандартів державної мови є дискримінаційний та такий , що не передбачений в розумінні ЗУ про публічні закупівлі.
Окремо звертаю увагу замовника, шо одним із принципів здійснення публічних закупівель, відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922), зі змінами та доповненнями є недискримінація учасників закупівель та рівне ставлення до них. Замовники мають забезпечити вільний доступ для всіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої Законом № 922. Це означає, що участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях беруть на рівних умовах учасники всіх форм власності та організаційно-правових форм, як резиденти України, так і нерезиденти, тобто замовники встановлюють однакові вимоги для всіх учасників незалежно від країни походження (реєстрації) учасника.
Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25.04.2019 р. № 2704-VIII, у статті 1 якого зазначено, що єдиною державною (офіційною) мовою в Україні є українська мова, а згідно зі статтею 37 цього ж Закону – мовою листування громадських об’єднань, політичних партій та інших юридичних осіб, зареєстрованих в Україні, з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної і комунальної форм власності в Україні є державна мова.
Згідно з частиною 9 статті 12 Закону № 922 усі документи, які готуються замовником для учасників, мають бути викладені українською мовою. Проте за рішенням замовника одночасно всі документи можуть мати автентичний переклад на іншу мову, але ж визначальним є текст, викладений українською мовою.
Жодним пунктом закону не передбачено мати вказаний сертифікат Директору чи бенефіціарного власника , засновника чи учасника. Дана вимога є Дискримінація учасників публічних закупівель , що обмежує конкуренцію.
Законодавець визначив в частинах першій і другій статті 9 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", за яким :
- Володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов'язків зобов'язані:
- 1) Президент України, Прем'єр-міністр України, Перший віце-прем'єр-міністр України, віце-прем'єр-міністри України, інші члени Кабінету Міністрів України, перші заступники та заступники міністрів, керівники інших центральних органів виконавчої влади та їх заступники, Глава Адміністрації Президента України та його заступники, Секретар Ради національної безпеки і оборони України та його заступники, Голова Служби безпеки України та його заступники, Голова Служби зовнішньої розвідки України та його заступники, Генеральний прокурор та його заступники, керівники обласних та окружних прокуратур, керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури та його заступники, члени Ради Національного банку України, Голова та інші члени Рахункової палати, Голова Антимонопольного комітету України, інші державні уповноважені Антимонопольного комітету України, голови територіальних відділень Антимонопольного комітету України, члени Національного агентства з питань запобігання корупції, члени Національної комісії зі стандартів державної мови, члени Центральної виборчої комісії, члени Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, члени національних комісій регулювання природних монополій, члени Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, члени Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, члени інших державних колегіальних органів, Голова Державного комітету телебачення і радіомовлення України та його заступники, Голова Фонду державного майна України та його заступники, постійні представники Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України, Президента України у Конституційному Суді України, Директор Національного антикорупційного бюро України, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини та його представники, Уповноважений із захисту державної мови, Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим та його заступники, Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим та його заступники, міністри Автономної Республіки Крим, Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим та його заступники;
- (пункт 1 частини першої статті 9 із змінами, внесеними
- згідно із Законом України від 19.09.2019 р. N 113-IX,
- зміни, внесені Законом України від 19.09.2019 р. N 113-IX,
- набирають чинності з дня початку роботи
- обласних прокуратур, окружних прокуратур)
- 2) депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутати місцевих рад, посадові особи органів місцевого самоврядування;
- 3) державні службовці;
- 4) голови місцевих державних адміністрацій, їх перші заступники та заступники;
- 5) службовці Національного банку України;
- 6) особи офіцерського складу, які проходять військову службу за контрактом;
- 7) особи начальницького (середнього і вищого) складу Національної поліції, інших правоохоронних та розвідувальних органів, посадові особи інших органів, яким присвоюються спеціальні звання;
- 8) особи рядового, сержантського і старшинського складу Національної поліції, інших правоохоронних, розвідувальних органів, інших органів, яким присвоюються спеціальні звання;
- 9) прокурори;
- 10) судді, які обрані чи призначені відповідно до Конституції України та здійснюють правосуддя на професійній основі, члени та дисциплінарні інспектори Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, члени Вищої ради правосуддя;
- 11) адвокати;
- 12) нотаріуси;
- 13) керівники закладів освіти всіх форм власності;
- 14) педагогічні, науково-педагогічні і наукові працівники, крім іноземців чи осіб без громадянства, які запрошені до закладів освіти та/або наукових установ та працюють на тимчасовій основі як наукові, педагогічні, науково-педагогічні працівники або викладачі іноземної мови;
- 15) медичні працівники державних і комунальних закладів охорони здоров'я;
- 16) посадові та службові особи підприємств, установ і організацій державної і комунальної форм власності, не визначені в підпунктах 1 - 15 частини першої цієї статті, крім осіб, які не є громадянами України.
- 2. Володіти державною мовою зобов'язані особи, які претендують на обрання чи призначення на посади, визначені частиною першою цієї статті.
З огляду на вищевикладене ВИМАГАЮ вилучити дискримінаційну вимогу п.7 -Тендерна пропозиція учасника повинна містити державний сертифікат про рівень володіння державною мовою на рівні не нижче вільного володіння першого ступеня виданий на ім’я директора, засновника та кінцевого бенефіціарного власника учасника Національною комісією зі стандартів державної мови.
Відповідно до ст.10 Конституції України, державною мовою в Україні є українська мова.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.6 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", кожний громадянин України зобов’язаний володіти державною мовою.
Держава забезпечує кожному громадянинові України можливості для опанування державної мови через систему закладів дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, освіти дорослих, а також через підтримку неформальної та інформальної освіти, спрямованої на вивчення державної мови.
Ст.37 вказаного Закону встановлює, що мовою листування громадських об’єднань, політичних партій та інших юридичних осіб, зареєстрованих в Україні, з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної і комунальної форм власності в Україні є державна мова.
Як вбачається зі змісту тендерної документації, замовник вимагає надати документ, які підтверджують відповідність учасників кваліфікаційним критеріям, а саме – державний сертифікат про рівень володіння державною мовою. Жоден документ, не передбачений законодавством України, замовником від учасників не вимагається.
Та обставина, що Законом України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" не передбачається обов'язкове отримання державного сертифікату про рівень володіння державною мовою керівником, засновником та кінцевим бенефіціаром учасника процедури тендерної закупівлі, не позбавляє замовника права вимагати такі сертифікати від осіб, які мають намір виконувати роботи (надавати послуги), вести ділове листування, укладати договір, подавати звітність тощо з розпорядником коштів Державного бюджету України.
За таких обставин вимога надання такого сертифікату не може вважатись порушенням законодавства про публічні закупівлі.
Крім того, слід врахувати наступне.
Відповідно до ст.16 Закону України "Про публічні закупівлі", замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Отже, вимога замовника від учасників процедури закупівлі надати документальне підтвердження інформації про відповідність кваліфікаційним критеріям, не може вважатись протиправною.
Щодо дискримінаційності вимоги надання державного сертифікату про рівень володіння державною мовою додатково слід зазначити наступне.
Ч.1 ст.5 Закону України "Про публічні закупівлі", зазначає, що закупівлі здійснюються за принципом, зокрема, недискримінації учасників та рівного ставлення до них.
Вимога про підтвердження володіння державною мовою не може вважатись проявом дискримінації до учасників процедури закупівлі, тим більше, під час військового наступу країни-агресора, яка серед однієї з вимог до України зазначає про другорядність державної української мови.
Ч.4 ст.5 вказаного Закону зазначає, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Згідно зі ст.22 Закону України "Про публічні закупівлі", тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Яким чином вимога щодо підтвердження вільного володіння державною мовою чітко визначеного кола посадовців учасників процедури закупівлі, обмежує потенційне коло учасників процедури закупівлі у запереченнях не зазначено.
Та обставина, що для отримання вказаного сертифікату необхідний певний час, не може вважатись обмеженням, оскільки для отримання інших документів, передбачених тендерною документацією як обов'язкові, також потрібен час та виконання певного алгоритму дій з боку кожного з учасників або з боку їх посадових осіб.
Окрім того, відповідно до Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" Національною комісією зі стандартів Державної мови (https://mova.gov.ua/) опублікований перелік спеціально уповноважених установ (організацій), які проводять іспити на рівень володіння державною мовою за результатами якого видається, у випадку успішного проходження іспиту, державний сертифіікат про рівень володіння державною мовою. Отримати сертифікат має право будь-яка особа.
Зокрема, щодо аналогічної вимоги було опубліковано рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) № 968-р/пк-пз від 20.01.2021, оголошення № UA-2020-11-23-006192-c ДК 021:2015:09120000-6: Газове паливо, очікувана вартість 216 000,00 грн. Умова тендерної документації: «Відповідно до пункту 7 розділу „Оцінка тендерної пропозиції“ під час проведення процедур закупівель усі документи, що готуються замовником, викладаються українською мовою. Тендерна пропозиція та усі документи, що мають відношення до неї, складаються українською мовою. Частиною 9 статті 12 Закону України „Про публічні закупівлі“ (далі — Закон) передбачено, що під час проведення процедур закупівель / спрощених закупівель усі документи, що готуються замовником, викладаються українською мовою, а також за рішенням замовника одночасно всі документи можуть мати автентичний переклад на іншу мову. Визначальним є текст, викладений українською мовою. З огляду на вказане тендерна пропозиція учасника повинна містити документ, виданий уповноваженим підприємством, установою, закладом, організацією з перевірки знань щодо наявності знань та успішного володіння уповноваженою особою учасника на складання документів у складі тендерної пропозиції українською мовою, з наданням його копії та ліцензії або свідоцтва організації, що видала вказаний документ. У випадку, якщо процедура закупівлі оголошена відповідно до положень частини 3 статті 10 Закону, учасники додатково надають документ про успішне знання англійської мови уповноваженою особою учасника». Суть скарги: скаржник не погоджується з рішенням замовника щодо відхилення його тендерної пропозиції з причини ненадання копії документа, виданого уповноваженим підприємством, установою, закладом, організацією з перевірки знань щодо наявності знань та успішного володіння уповноваженою особою учасника на складання документів у складі тендерної пропозиції українською мовою. Відсутність такого документа не впливає на зміст тендерної пропозиції. Позиція Колегії: у складі тендерної пропозиції скаржника відсутній документ, виданий уповноваженим підприємством, установою, закладом, організацією з перевірки знань щодо наявності знань та успішного володіння уповноваженою особою учасника на складання документів у складі тендерної пропозиції українською мовою, з наданням його копії та ліцензії або свідоцтва організації, що видала вказаний документ. Враховуючи викладене, тендерна пропозиція скаржника була правомірно відхилена замовником з наведеної вище підстави, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
Враховуючи наведене, Замовник не задовольняє вимогу Учасника.
Державна система сертифікації припинила своє існування з 01.01.2018
Лист Мінекономрозвитку від 12.01.2018 р. № 3433-06/1382-07: «У зв'язку із втратою чинності з 01.01.2018 Декрету Кабінету Міністрів України від 10.05.93 N 46-93 "Про стандартизацію і сертифікацію" (далі - Декрет) повідомляємо.
…З 01.01.2018 у зв'язку із втратою чинності Декрету державна система сертифікації припинила своє існування, а тому з 01.01.2018 відсутні правові підстави провадження органами із сертифікації діяльності як призначених органів із сертифікації в державній системі сертифікації»…
Основний принцип проведення акредитації - добровільність (акредитація не є обов'язковою)
1. Стаття 5 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про акредитацію органів з оцінки відповідності»: «Діяльність з акредитації базується на таких основних принципах: забезпечення рівності прав, законних інтересів усіх заінтересованих сторін… добровільності акредитації»
2. Національне агентство з акредитації України (НААУ) в «Основних принципах діяльності НААУ» також чітко вказує на добровільність акредитації (офіційний сайт НААУ).
Неприпустимість штучного обмеження потенціного кола учасників тендера.
Письмо Мінекономіки № 3433-09/17860-09 вiд 23.03.2021 підписом заступника міністра І. Новікової:
«Мінекономіки розглянуло Ваше звернення щодо сертифікації систем управління якістю акредитованим органом із сертифікації та повідомляє.
Виходячи з норм Закону України “Про публічні закупівлі” (далі — Закон про закупівлі), вимоги в тендерній документації встановлюються замовником самостійно згідно із законодавством, з урахуванням частини четвертої статті 5 Закону про закупівлі, відповідно до якої замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників, та з дотриманням принципів, закріплених у частині першій статті 5 Закону про закупівлі, не призводячи своїми діями до штучного a6o умисного обмеження потенційного кола учасників.
Відповідно до норм Закону про закупівлі та Положення про Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 459 (зі змінами), до компетенції Мінекономіки як Уповноваженого органу не належить визначення правомірності дій замовників в конкретних випадках.
Разом з цим зазначаємо, що відповідно до статті 5 Закону України “Про акредитацію органів з оцінки відповідності”, який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації є її добровільність…»
З огляду на вищевикладене вимагати сертифікати ISO не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000 грн та більше. У разі відсутності сертифіката ISO, якого вимагає замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, який може бути необов’язковим у його сфері діяльності тим більше вказувати, що Сертифікати повинні бути видані органом з сертифікації акредитованим національним агентством з акредитації України. Дана вимога є дискримінаційна по відношенню до учасників тендерних закупівель
Також оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця. При цьому перелік ISO стандартів налічує більше ніж 16 000 одиниць та отримати всі сертифікати нереально. Постійно діючій адміністративній колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія).
Замовником в тендерній документації не обґрунтовано необхідність встановлення вимоги необхідності надання вищевказаних сертифікатів, а також не обґрунтовано чому саме Сертифікати повинні бути видані органом з сертифікації акредитованим національним агентством з акредитації України.
Наголошую , що дані вимоги , що обмежують коло осіб участі в тендері є дискримінаційні та вбачаємо в діях ЗАМОВНИКА в частині встановлення наведених вимог порушують вимоги статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників. Замовник повинен усунути наведені невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації.
Вимагаємо усунути дискримінаційні вимоги: Учасник має документально підтвердити, що він пройшов аудит та має діючі на момент подання пропозиції 1) сертифікати на систему управління якістю, що підтверджує її відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015 IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», 2) на систему екологічного управління, що підтверджує її відповідність вимогам ДСТУ ІSО 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління», системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, що підтверджує її відповідність вимогам ДСТУ ІSО 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування». Вимоги та настанови щодо застосування», що підтверджує її відповідність вимогам ДСТУ ISO 37001:2018 Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 37001:2016, IDT). Сертифікати повинні бути видані органом з сертифікації акредитованим національним агентством з акредитації України. Сфера сертифікації має відповідати виду робіт відповідно до технічного завдання та бути чинні протягом всього строку виконання робіт - шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації
Так, частиною 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників. Однак,. згідно ч.2 ст. 23 ЗУ «Про публічні закупівлі» „У разі якщо предмет закупівлі в подальшому буде використовуватися фізичними особами, технічні специфікації повинні складатися з урахуванням потреб осіб з інвалідністю або проектувальних вимог для врахування потреб усіх категорій користувачів”. Водночас, згідно ч. 3 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», „тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити”., згідно ч.5 ст 23 цього ж закону „Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам”. Зауважу, що сертифікат якості не являється обов’язковим, але може бути документом, який підтверджує якість поставленого товару/наданих послуг/виконаних робіт.
Водночас, в р.5 п. 2 Тендерної Документації вказано „У разі якщо учасник або переможець не повинен складати або відповідно до норм чинного законодавства (в тому числі у разі подання тендерної пропозиції учасником-нерезидентом / переможцем-нерезидентом відповідно до норм законодавства країни реєстрації) не зобов’язаний складати якийсь зі вказаних в положеннях документації документ, накладати електронний підпис, то він надає лист-роз’яснення в довільній формі, у якому зазначає законодавчі підстави щодо ненадання відповідних документів або ненакладення електронного підпису; або надає копію/ї роз'яснення/нь державних органів щодо цього.”. Згідно ч.6 ст. 23 вищезазначеного ЗУ „якщо учасник не має відповідних маркувань, протоколів випробувань чи сертифікатів і не має можливості отримати їх до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій із причин, від нього не залежних, він може подати технічний паспорт на підтвердження відповідності тим же об’єктивним критеріям. Замовник зобов’язаний розглянути технічний паспорт і визначити, чи справді він підтверджує відповідність установленим вимогам, із обґрунтуванням свого рішення. Якщо замовник посилається в тендерній документації на конкретні маркування, протокол випробувань чи сертифікат, він зобов’язаний прийняти маркування, протоколи випробувань чи сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.”. Тобто, Замовник зобов’язаний розглянути Вашу пропозицію без вказаних Вами документів та прийняти її, якщо Учасник доведе, що продукція, яку він пропонує відповідає всім вимогам замовника.
Згідно з позицією Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія), що викладена, зокрема, в рішеннях від 09.09.2020 № 16980-р/пк-пз, від 01.06.2020 № 10800-р/пк-пз, від 23.10.2019 № 15333-р/пк-пз та інших, не є дискримінацією встановлення умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції згаданих у вимозі документів.
Питанням оскарження відповідно до цих рішень було те, що за твердженнями учасників така умова є дискримінаційною, і виконати її можуть лише ті учасники, які вже мають виготовлені такі сертифікати.
Колегія суддів Касаційного адміністративного суду Верховного суду згідно з постановою від 24.06.2020 у справі № 826/15639/17 (далі — постанова № 826/15639/17) виклала позицію, що, хоча виробництво не підлягає обов’язковій сертифікації, це не позбавляє учасника можливості отримати сертифікат у добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу (торгів).
Таким чином, можливість встановлення замовниками в тендерній документації умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції сертифікатів відповідності чи сертифікатів якості передбачена нормами чинного законодавства, зокрема Законом № 922, та в свою чергу не є дискримінаційною і не заборонена іншими нормативно-правовими актами.
Будь-який суб’єкт господарювання за власною ініціативою для доведення якості та відповідності продукції стандартам чи технічним умовам може пройти сертифікацію, це не заборонено та є можливим. Отже, це не є дискримінаційною вимогою, адже будь-який учасник може отримати сертифікат відповідності і цим самим довести якість та відповідність стандартам запропонованих ним товарів, послуги чи робіт.
Враховуючи наведене, Замовник не задовольняє вимогу Учасника.
Тендерна пропозиція учасника повинна містити державний сертифікат про рівень володіння державною мовою на рівні не нижче вільного володіння першого ступеня виданий на ім’я директора, засновника та кінцевого бенефіціарного власника учасника Національною комісією зі стандартів державної мови.
Аргументуючи причини дискримінації, зазначаємо, що частинами 1 та 2 статті 6 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» визначено, що кожний громадянин України зобов’язаний володіти державною мовою. Держава забезпечує кожному громадянинові України можливості для опанування державної мови через систему закладів дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, освіти дорослих, а також через підтримку неформальної та інформальної освіти, спрямованої на вивчення державної мови.
Особи, які мають намір отримати громадянство України, згідно із статтею 7 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» зобов’язані засвідчити відповідний рівень володіння державною мовою.
Статтею 9 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» встановлено вичерпний перелік осіб, які зобов’язані володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов’язків.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 409 затверджено ПОРЯДОК проведення іспитів на рівень володіння державною мовою, яким встановлює правові та організаційні засади проведення іспитів на рівень володіння державною мовою для осіб, які зобов’язані володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов’язків, та осіб, які мають намір набути громадянство України.
Проте, ПОТЕНЦІЙНІ УЧАСНИКИ – посадові та службові особи підприємств, установ і організацій приватної форми власності, в тому числі директор, засновник та кінцевий бенефіціарний власник ГРОМАДЯНИ УКРАЇНИ (ЯКІ ОПАНУВАЛИ ДЕРЖАВНУ МОВУ ЧЕРЕЗ СИСТЕМУ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬКОЇ, ПОВНОЇ, СЕРЕДНЬОЇ, ПОЗАШКІЛЬКОЇ, ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ, ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ТА ВИЩОЇ ОСВІТИ) та нерезиденти (ЯКІ НЕ МАЮТЬ НАМІРУ НАБУТИ ГРОМАДЯНСТВО УКРАЇНИ) – не відноситься до переліку осіб визначених статтями 7 та 9 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», які зобов’язані володіти та підтвердити сертифікатом рівень володіння державною українською мовою на рівні не нижче вільного володіння першого ступеня виданого Національною комісією зі стандартів державної мови, оскільки чинним законодавством України не передбачено процедуру проведення та підтвердження володіння державної української мови, саме для даної категорії осіб.
Дана вимога є незаконною та дискримінаційною по відношенню до Учасників (резидентів та нерезидентів), всіх форм власності та організаційно-правових форм, оскільки, відсутні правові підстави в отриманні даного сертифікату для вищезазначеної категорії осіб.
Додатково, не зрозуміло, яке відношення має виконання робіт з Регулювання річкового стоку та протипаводкові роботи «Відновлення гідрологічного режиму та екологічного стану річки Безименної на території с. Мирівка Кагарлицького району Київської області», до наявності сертифікату про рівень володіння державною мовою на рівні не нижче вільного володіння першого ступеня виданий на ім’я директора, засновника та кінцевого бенефіціарного власника учасника Національною комісією зі стандартів державної мови. Крім того, даний документ жодним чином не впливає на зміст тендерної пропозиції, не має ніякого відношення до відповідності кваліфікаційним критеріям учасника, його досвіду та спроможності виконання робіт передбачених технічним завданням предмету закупівлі.
Натомість, даною вимогою, Замовник, обмежує конкуренцію та звужує коло потенційних учасників, давши можливість прийняти участь лише тим учасникам, в яких наявний сертифікат.
Тому вимога Замовника про наявність в тендерній документації державного сертифікату про рівень володіння державною мовою на рівні не нижче вільного володіння першого ступеня виданого на ім’я директора, засновника та кінцевого бенефіціарного власника учасника Національною комісією зі стандартів державної мови - є законодавчо не обґрунтованою та суперечить Конституції України, ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України “Про публічні закупівлі”.
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і до того ж не зобов’язані його отримувати, а також відсутній будь-який нормативно-правовий акт, який регулював процедуру отримання даного сертифікату, саме для даної категорії осіб), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Внесення даних необґрунтованих вимог порушує наші права та законні інтереси як учасника публічної закупівлі .
Неналежна поведінка між суб’єктами сфери публічних закупівель суттєво впливає на кінцевий результат закупівель. Недотримання етичних норм, та свідоме або несвідоме ігнорування норм законодавства, своїх посадових обов’язків може призвести до порушень, які передбачають дисциплінарну, адміністративну та/або кримінальну відповідальність.
Враховуючи, вищезазначені обставини та факти, ВИМАГАЄМО СКАСУВАТИ дискримінаційну вимогу передбачену п. 7 Перелік додаткових документів, що має надати Учасник Додатку 2 до тендерної документації, щодо наявності державного сертифікату про рівень володіння державною мовою на рівні не нижче вільного володіння першого ступеня виданого на ім’я директора, засновника та кінцевого бенефіціарного власника учасника Національною комісією зі стандартів державної мови.
В разі залишення вимоги без задоволення будемо вимушені звернутися до органів контролю, що займаються моніторингом та здійснюють перевірки публічних закупівель.
Щодо доводів про незаконність вимоги
Відповідно до ст.10 Конституції України, державною мовою в Україні є українська мова.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.6 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", кожний громадянин України зобов’язаний володіти державною мовою.
Держава забезпечує кожному громадянинові України можливості для опанування державної мови через систему закладів дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, освіти дорослих, а також через підтримку неформальної та інформальної освіти, спрямованої на вивчення державної мови.
Ст.37 вказаного Закону встановлює, що мовою листування громадських об’єднань, політичних партій та інших юридичних осіб, зареєстрованих в Україні, з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної і комунальної форм власності в Україні є державна мова.
Відповідно до п.2 ч.2 ст.22 Закону України "Про публічні закупівлі", у тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема, один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Як вбачається зі змісту тендерної документації, замовник вимагає надати документ, які підтверджують відповідність учасників кваліфікаційним критеріям, а саме – володіння державною мовою на визначеному рівні.
Замовником зазначається і спосіб підтвердження, а саме - надання державного сертифікату про рівень володіння державною мовою.
Жоден документ, не передбачений законодавством України, замовником від учасників не вимагається.
Та обставина, що Законом України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" не передбачається обов'язкове отримання державного сертифікату про рівень володіння державною мовою керівником, засновником та кінцевим бенефіціаром учасника процедури тендерної закупівлі, не позбавляє замовника права вимагати такі сертифікати від осіб, які мають намір виконувати роботи (надавати послуги), вести ділове листування, укладати договір, подавати звітність тощо з розпорядником коштів Державного бюджету України.
За таких обставин вимога підтвердження відповідності учасників кваліфікаційним критеріям шляхом надання відповідного сертифікату, не може вважатись порушенням законодавства про публічні закупівлі.
Крім того, слід врахувати наступне.
Відповідно до ст.16 Закону України "Про публічні закупівлі", замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Отже, вимога замовника від учасників процедури закупівлі надати документальне підтвердження інформації про відповідність кваліфікаційним критеріям, не може вважатись протиправною.
Слід зазначити, що відповідність зазначеним критеріям безпосередньо впливає на зміст тендерної пропозиції, оскільки відповідно до ч.9 ст.12 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", під час проведення процедур закупівель/спрощених закупівель усі документи, що готуються замовником, викладаються українською мовою.
Крім того, як вже зазначалось, відповідно до ст.37 вказаного Закону, мовою листування громадських об’єднань, політичних партій та інших юридичних осіб, зареєстрованих в Україні, з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної і комунальної форм власності в Україні є державна мова.
Оформлення договору, додаткових угод до договору (за необхідності), оформлення результатів виконання договору також, на підставі вищенаведених норм, здійснюється українською мовою.
Щодо доводів про дискримінаційність вимоги
Щодо дискримінаційності вимоги в частині підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям шляхом надання державного сертифікату про рівень володіння державною мовою слід зазначити наступне.
Ч.1 ст.5 Закону України "Про публічні закупівлі", зазначає, що закупівлі здійснюються за принципом, зокрема, недискримінації учасників та рівного ставлення до них.
Вимога про підтвердження володіння державною мовою не може вважатись проявом дискримінації до учасників процедури закупівлі, тим більше, під час військового наступу країни-агресора, яка серед однієї з вимог до України зазначає про другорядність державної української мови.
Ч.4 ст.5 вказаного Закону зазначає, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Згідно зі ст.22 Закону України "Про публічні закупівлі", тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Яким чином вимога щодо підтвердження вільного володіння державною мовою чітко визначеного кола посадовців учасників процедури закупівлі, обмежує потенційне коло учасників процедури закупівлі у запереченнях не зазначено.
За практикою розгляду скарг учасників процедури закупівлі вбачається, що підставою для визначення ознаки дискримінаційності є (1) документальне підтвердження неможливості виконати певну умов тендерної документації та (2) одночасне документальне обґрунтування того, що умова тендерної документації порушує права та інтереси певного учасника (декількох учасників) та позбавляє його можливості подати свою тендерну пропозицію.
Учасником, який надав вимогу про скасування умови тендерної документації не наведено та документально не підтверджено:
1) неможливість виконання даної умови учасником;
2) порушення даною вимогою прав та інтересів учасника, що має наслідком неможливість подання своєї тендерної пропозиції.
Державний сертифікат про рівень володіння державною мовою видається Національною комісією зі стандартів державної мови зі результатами іспиту. Чому учасник не може виконати дану умову, надані ним документи відповіді не мають.
Та обставина, що для отримання державного сертифікату необхідний певний час, не може вважатись дискримінаційним обмеженням, оскільки для отримання інших документів, передбачених тендерною документацією як обов'язкові, також потрібен час та виконання певного алгоритму дій з боку кожного з учасників або з боку їх посадових осіб.
Щодо застосування ст.31 Господарського кодексу України, на яку посилається учасник.
Відповідно до вказаної норми Закону, дискримінацією суб'єктів господарювання органами влади у цьому Кодексі визнається:
заборона створення нових підприємств чи інших організаційних форм господарювання в будь-якій сфері господарської діяльності, а також встановлення обмежень на здійснення окремих видів господарської діяльності або виробництво певних видів товарів з метою обмеження конкуренції;
примушування суб'єктів господарювання до пріоритетного укладання договорів, першочергової реалізації товарів певним споживачам або до вступу в господарські організації та інші об'єднання;
прийняття рішень про централізований розподіл товарів, який призводить до монопольного становища на ринку;
встановлення заборони на реалізацію товарів з одного регіону України в інший;
надання окремим підприємцям податкових та інших пільг, які ставлять їх у привілейоване становище щодо інших суб'єктів господарювання, що призводить до монополізації ринку певного товару;
обмеження прав суб'єктів господарювання щодо придбання та реалізації товарів;
встановлення заборон чи обмежень стосовно окремих суб'єктів господарювання або груп підприємців.
Учасником не наведена норма ст.31 ГК України, яка свідчить про створення дискримінаційної умови в тендерній документації. Також учасником не наведено жодних обґрунтувань можливості застосування якоїсь з наведених норм.
За таких умов, посилання учасника на ст.31 ГК України розцінюється як спроба тиску на замовника. Таким саме тиском з боку учасника на замовника розцінюється погроза звернення до органів контролю, що займаються моніторингом публічних закупівель.
Так, право оскарження гарантоване законодавством України, зокрема, Конституцією України та Законом України "Про публічні закупівлі". Намір подання скарги жодним чином не може впливати на рішення замовника щодо залишення без змін або зміни тендерної документації.
Враховуючи наведене, вимоги учасника в частині підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям шляхом надання державного сертифікату про рівень володіння державною мовою, є такими, що не відповідають Закону України "Про публічні закупівлі", Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної". Оскільки зазначена умова тендерної документації не є ані протиправною, ані дискримінаційною, у задоволенні вимоги учасника про скасування умови тендерної документації, відмовлено.
Виходячи з норм Закону України “Про публічні закупівлі” (далі — Закон про закупівлі), вимоги в тендерній документації встановлюються замовником самостійно згідно із законодавством, з урахуванням частини четвертої статті 5 Закону про закупівлі, відповідно до якої замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників, та з дотриманням принципів, закріплених у частині першій статті 5 Закону про закупівлі, не призводячи своїми діями до штучного a6o умисного обмеження потенційного кола учасників.
Замовником визначено , що саме Сертифікати повинні бути видані органом з сертифікації акредитованим національним агентством з акредитації України. Дана вимога значно скоротить коло учасників та позбавить змагальності сторін .
ВИМАГАЄМО : Скасувати дискримінаційну вимогу - Сертифікати повинні бути видані органом з сертифікації акредитованим національним агентством з акредитації України.
Інформація про моніторинг
- UA-M-2023-10-18-000013 ● 9aa4421ab24f4a79a7d8b34c1c5b4f3a
- Статус: порушення виявлені
-
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
-
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозиції, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: | 17 жовтня 2023 |
Дата публікації рішення про проведення моніторингу: | 18 жовтня 2023 11:12 |
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНО-СХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЛУГАНСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
17.10.2023 № 30-З
Сєвєродонецьк
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 14 пункту 10 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25 серпня 2016 року № 2 зі змінами, внесеними наказом від 17 грудня 2018 року № 255
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Начальник Управління
Північно-східного офісу
Держаудитслужби в Луганській області Тетяна ЖИХАР
Додаток
до наказу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області
Від 17.10.2023 № 30-З
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу
15 UA-2023-08-31-004757-a 31.08.2023 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Начальник Управління
Північно-східного офісу
Держаудитслужби в Луганській області Тетяна ЖИХАР
Запит замовнику на пояснення
Дата: 2023-10-23 10:52:06
Запит про надання пояснення.
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі робіт з відновлення гідрологічного режиму та екологічного стану річки Безименної на території с. Мирівка Кагарлицького району Київської області (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-08-31-004757-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 р. № 43, постала потреба в отриманні пояснення.
1. Яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
2. Також просимо надати посилання на сторінку власного веб-сайту на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами), та яка буде доступна для перегляду.
Пояснення необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту. При цьому до пояснення необхідно долучити його документальне підтвердження.
Відповідно до норм статті 351¹ Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Відповідь замовника на пояснення
Дата: 2023-10-26 12:49:56
Відповідь на звернення
У відповідь на Ваше звернення повідомляємо, що закупівля робіт з відновлення гідрологічного режиму та екологічного стану річки Безименної на території с. Мирівка Кагарлицького району Київської області (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-08-31-004757-a) було в рамках плану виконання заходів по напрямах та об’єктах, що фінансуються з держбюджету по КПКВК 2707070 “Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області”
Замовником було замовлено проектно-кошторисну документацію, проведено експертизу кошторисної частини проекту.
Відповідно до проекту, кошторису та обсягів робіт обгрунтовано технічні та якісні характеристики предмета закупівлі та визначено очікувану вартість робіт. У прикріплених файлах надано позитивний експертний звіт (з додатком).
Cторінка власного веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі знаходиться за посиланням https://buvrd.gov.ua/wp-content/uploads/2023/10/ekspertnyj-zvit-myrivka-po-napryamkah-2.pdf.
Надання інформації про усунення порушення замовником
У відповідь на рішення моніторингу UA-M-2023-10-18-000013 повідомляю, що Замовником було вжито заходів щодо усунення встановлених порушень, шляхом оприлюднення Договору №С-18/09/23 від 26.09.2023 у повному обсязі (з помилково відсутніми при первинній публікації пунктами 3.4.1, 3.4.2, 3.4.3, 3.4.4, 3.4.5, 3.5, 3.6, 3.7, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7, 5.2, 5.3, 6.1 та додатком до договору № 1 “Календарний графік”).
2023-11-08 10:34:24
Висновок про результати моніторингу закупівлі
Дата публікації: | 07 листопада 2023 |
Кінцевий строк оскарження: | 22 листопада 2023 |
Порушення виявлено
- Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
Реєстр пропозицій
Дата і час розкриття: 13 вересня 2023 10:00
Учасник | Первинна пропозиція | Остаточна пропозиція | Відповідність критеріям | Документи |
---|---|---|---|---|
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ПМК-КИЇВ" |
10 840 652,44
UAH з ПДВ
|
10 840 652,44
UAH з ПДВ
|
Відповіді учасника | Документи |
Протокол розкриття
Учасник | Рішення | Пропозиція | Опубліковано |
---|---|---|---|
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ПМК-КИЇВ" #40694776 |
Переможець |
10 840 652,44
UAH з ПДВ
|
15 вересня 2023 15:00
|
Укладений договір
Контракт | Статус | Опубліковано |
---|---|---|
Електронний підпис | зміни до договору |
08 листопада 2023 10:23
|
Генеральний_договір_підряду_№С_18_09_23_від_26_09_2023.pdf | зміни до договору |
08 листопада 2023 10:22
|
Електронний підпис | укладений |
26 вересня 2023 15:40
|
С-18:09:23.pdf | укладений |
26 вересня 2023 15:39
|
Зміни до договору
Дата внесення змін до договору: | 26 вересня 2023 |
Дата публікації змін до договору: | 08 листопада 2023 |
Випадки для внесення змін до істотних умов договору: |
|
Опис змін, що внесені до істотних умов договору (Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг після внесення змін): | Відповідно до рішення моніторингу UA-M-2023-10-18-000013 було встановлено, що Замовником було оприлюднено договір не в повному обсязі, а саме відсутні сторінки з пунктами 3.4.1, 3.4.2, 3.4.3, 3.4.4, 3.4.5, 3.5, 3.6, 3.7, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7, 5.2, 5.3, 6.1. Крім того відсутній додаток до договору № 1 “Календарний графік”. Процедура закупівлі знаходиться на стадії "Завершена", і в Замовника на даному етапі відсутня технічна можливість видалити помилково завантажений не повний файл та замінити його договором про закупівлю у повному обсязі. У звʼязку з цим Замовником прийнято рішення оприлюднити договір про закупівлю через функціонал для оприлюднення додаткових угод шляхом обрання підстави для внесення змін до договору про закупівлю "покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю". Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, яке сформується в електронній системі закупівель, вирішено вважати недійсним. |
Номер договору про закупівлю: | С-18/09/23 |
Договір: | |
Номер додаткової угоди: | Договір №С-18/09/23 |
Друкувати повідомлення про внесення змін до договору: | PDF ● HTML |