Спробуйте новий дизайн сторінки тендера

arrow_right_alt

Звернення до Держаудитслужби

Оберіть

Контактна інформація

Дані про місцезнаходження та Email будуть доступні лише працівникам Державної аудиторської служби України

Електронний підпис

Енергія електрична на умовах універсальної послуги
Очікувана вартість
406 000,00 UAH
UA-2020-01-17-001402-c 6b52139cbd964b8eb2c20ffb3b131c4c
Переговорна процедура (скорочена)    Завершена
Електронний підпис накладено. Перевірити

Перевірка підпису

Контакти

Федак Наталія Василівна

+380312613764 zak@dei.gov.ua

Державна аудиторська служба України

Знайшли порушення законодавства у сфері закупівель?

Оголошення про проведення

Друкувати звіт про результати проведення процедури PDFHTML

Інформація про замовників

Найменування: Державна екологічна інспекція у Закарпатській області
Код ЄДРПОУ: 38015668
Місцезнаходження: 88000, Україна , Закарпатська обл., Ужгород, Швабська, 14
Контактна особа: Федак Наталія Василівна
+380312613764
zak@dei.gov.ua
Категорія: Юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади

Обґрунтування застосування переговорної процедури

Пункт закону
Роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання
Обґрунтування
Згідно змін, внесених Законом України від 23.11.2018 № 2628-VIII до статті 13 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії», тимчасово, на період з 01 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послуги, крім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт. У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності та на інших споживачів, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт, поширюються всі права та обов’язки, передбачені Законом України «Про ринок електричної енергії» для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг. Відповідно до постанови НКРЕКП від 26.10.2018 р. № 1268 постачальником універсальних послуг на території Закарпатської області визначено - ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ». Ч.2 ст.63 ЗУ «Про ринок електричної енергії» передбачено, що у межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг.

Інформація про процедуру

Дата оприлюднення: 17 січня 2020 15:00
Оскарження наміру укласти договір: 23 січня 2020 00:00

Інформація про предмет закупівлі

Вид предмету закупівлі: Товари


Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:09310000-5: Електрична енергія


Опис окремої частини або частин предмета закупівлі
119110 кВт*год
Ціна за одиницю: 3.41UAH з ПДВ
Енергія електрична на умовах універсальної послуги
Місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг: 88018, Україна, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Швабська, 14
Строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 17 січня 2020  —  31 грудня 2020
ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія

Умови оплати договору (порядок здійснення розрахунків)

Подія Опис Тип оплати Період, (днів) Тип днів Розмір оплати, (%)
Надання послуг Енергія електрична на умовах універсальної послуги Пiсляоплата 5 Банківські 100

Тендерна документація

17 січня 2020 14:37
Файл з підписом Друкувати оголошення PDF
17 січня 2020 14:33
2020-01-17_14-18-13_winscan_to_pdf Протокол ТК _3.pdf
17 січня 2020 14:33
2020-01-17_13-59-58_winscan_to_pdf Протокол переговорів.pdf

Інформація про моніторинг

  • UA-M-2020-01-24-000019 ● 03b34fb4aaeb406d9bebdd2f28eb21ba
  • Статус: порушення виявлені
  • Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:

    1. Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
  • Етапи закупівельного процесу:

    1. Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
    2. Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)

Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі

Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 24 січня 2020
Дата публікації рішення про проведення моніторингу: 24 січня 2020 14:44
Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі:

ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
В ЗАКАРПАТСЬКІЙ ОБЛАСТІ
НАКАЗ

24.01.2020 № 4

Ужгород

Про початок
моніторингу закупівель

Відповідно до частини другої статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 15 пункту 10 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 02.07.2018 № 185, із змінами, внесеними наказом Західного офісу Держаудитслужби від 14.12.2018 №291.

НАКАЗУЮ:

1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.

В.о. начальника Михайло ФЕДАК

Додаток
до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби в
Закарпатської області
від 24.01.2020 № 4

Витяг з переліку процедур закупівель для моніторингу

№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу
2 UA-2020-01-17-001402-c 17.01.2020 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель

Електронний підпис

Перевірити

Перевірка підпису

Звернення за роз'ясненням щодо висновку

Дата: 2020-01-31 15:48:04

Роз'яснення щодо висновку

Запит про надання роз’яснень щодо змісту висновку та зобов’язань

На підставі наказу управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області про початок моніторингу закупівель від 24.01.2020 р. за № 4 було проведено моніторинг закупівлі Державної екологічної інспекції у Закарпатській області (код ЄДРПОУ 38015668) електричної енергії на 2020 рік.
За результатами моніторингу закупівлі Державної екологічної інспекції у Закарпатській області електричної енергії (інформація про оприлюднення закупівлі: ID закупівлі 6b52139cbd964b8eb2c20ffb3b131c4c, ідентифікатор закупівлі UA-2020-01-17-001402-c), 29.01.2020 р. було оприлюднено висновок моніторингу, згідно якого було виявлено порушення, а саме встановлено порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі.
У констатуючій частині висновку моніторингу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області зобов’язує Державну екологічну інспекцію у Закарпатській області здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема вжити заходів щодо розірвання договору відповідно до законодавства та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Зі змісту зобов’яання випливає, що Державна екологічна інспекція у Закарпатській області зобов’язана протягом 5 робочих днів вжити заходи щодо розірвання Договору про постачання електричної енергії постачальника універсальних послуг від 23.01.2020 р. (далі – Договір), укладений із Товариством з обмеженою відповідальністю «Закарпаттяенергозбут» (далі – ТОВ «Закарпаттяенергозбут»).
Відповідно до п. 13.4. Договору, за умови відсутності заборгованості та виконання своїх зобов’язань перед Постачальником Споживач має право розірвати цей Договір з урахуванням вимог положень цього Договору без сплати будь-яких штрафних санкцій чи іншої фінансової компенсації Постачальнику.
Згідно з п. 10.1. Договору, Споживач має право в будь-який час змінити електропостачальника шляхом укладення нового договору про постачання електричної енергії з новим електропостачальником принаймні за 21 календарний до такої зміни, вказавши дату або період такої зміни (початок дії нового договору про постачання електричної енергії).
Відповідно до п. 9.1. Договору, за невиконання або неналежне виконання своїх зобов’язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність передбачену цим Договором та чинним законодавством.
Згідно положень пункту Термін дії договору, викладених у Комерційній пропозиції № 4 «бюджетна», яка є додатком 3 до Договору, Договір може бути розірвано за ініціативою будь-якої із Сторін, у порядку визначеному законодавством України та цим Договором, але в будь-якому випадку Договір діє до повної оплати заборгованості за Договором, включаючи штрафні санкції.
Відповідно до абз. 1 ч. 8 ст. 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII, Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку.
На підставі викладеного та керуючись ст. 7-1 ЗУ «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII просимо надати роз’яснення:
1. Яким чином оформити розірвання Договору у 5-ти денний термін, визначений у висновку моніторингу, зокрема за умови наявності заборгованості перед Постачальником?
2. Яким чином розрахуватися з ТОВ «Закарпаттяенергозбут» за вже поставлену електричну енергію у випадку дострокового розірвання Договору?
3. Хто буде постачати Державній екологічній інспекції у Закарпатській області електричну енергію в разі дострокового розірвання Договору в період з дати розірвання договору з ТОВ «Закарпаттяенергозбут» та до дати набуття чинності договору, що буде укладено з постачальником після проведення процедури відкритих торгів? З огляду також на те, що у відповідності до процедури зміни електропостачальника, Держана екологічна інспекція у Закарпатській області повинна повідомити про бажання зміни такого не пізніше ніж за 21 календарний день до початку постачання новим постачальником, а процедура закупівлі електричної енергії на відкритих торгах потребує більшого проміжку часу?

Відповідь на звернення щодо висновку

Дата: 2020-02-04 15:29:34

Висновок на заперечення.

Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області розглянуло заперечення Державної екологічної інспекції у Закарпатській області, до висновку про результати моніторингу закупівлі електричної енергії (Постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг») за ідентифікатором закупівлі UA-2020-01-17-001402-c та повідомляє наступне.
Метою Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. Також, як зазначено в Законі, цей Закон установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.
Водночас слід зазначити, що відповідно до частини першої статті 20 Закону основною процедурою закупівлі є відкриті торги, проведення яких має на меті раціональне та ефективне використання державних коштів, що забезпечується створенням конкурентного середовища серед учасників і визначенням найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції Замовником з подальшим укладенням договору про закупівлю за результатами такої процедури, і сприяє максимальній економії та ефективності при здійсненні закупівель.
При цьому зауважуємо, що винятковість переговорної процедури закупівлі на відміну від інших процедур закупівлі потребує максимального обґрунтування та об’єктивного документального підтвердження необхідності застосування цієї процедури як єдино можливої в конкретному випадку за умов, визначених частиною другою статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі».
Проте, Замовником не вжито заходів для проведення конкурентних торгів, а саме: відкритих торгів на закупівлю електричної енергії, а застосовано переговорну процедуру закупівлі електричної енергії без настання умов щодо застосування переговорної процедури закупівлі, як винятку.
Відповідно до Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, розміщеного на сайті www.nerc.gov.ua, ліцензії на право постачання електричної енергії споживачам на території України, видано понад 650 суб’єктам господарювання, що свідчить про наявний конкурентний ринок з продажу електроенергії.
Окрім цього, Замовником не враховано норми частини першої статті 3 та пункту 1 статті 56 Закону України «Про ринок електричної енергії», якою передбачено, що ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах, крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими Законом України «Про ринок електричної енергії», відповідно постачання електричної енергії споживачам здійснюється електропостачальниками, які отримали відповідну ліцензію, за договором постачання електричної енергії споживачу.
Слід зауважити, що Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, як Уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель та передбачає застосування відкритих торгів на закупівлю електроенергії, про що зазначено в інформаційному листі від 13.12.2018 № 3304-04-54502-07 «Щодо конкурентного ринку електричної енергії».

Надання інформації про усунення порушення замовником

ЗАПЕРЕЧЕННЯ ДО ВИСНОВКУ МОНІТОРИНГУ ЗАКУПІВЕЛЬ Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області на підставі наказу про початок моніторингу закупівель від 24.01.2020 р. за № 4 було проведено моніторинг закупівлі електричної енергії на умовах універсальної послуги на 2020 рік Державної екологічної інспекції у Закарпатській області, код ЄДРПОУ 38015668 (далі –Інспекція). За результатами моніторингу закупівлі Інспекції (інформація про оприлюднення закупівлі: ID закупівлі 6b52139cbd964b8eb2c20ffb3b131c4c, ідентифікатор закупівлі UA-2020-01-17-001402-c), 29.01.2020 р. було оприлюднено висновок моніторингу, згідно якого було виявлено порушення, а саме встановлено порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі. Так, у констатуючій частині висновку моніторингу зазначено, що Інспекцією не враховано норми частини першої статті 3 та пункту 1 статті 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, та роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, яке є Уповноваженим органом у сфері закупівель, від 13.12.2018 р. № 3304-04-54502-07 щодо конкурентного ринку електричної енергії. Відповідно до Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, розміщеного на сайті www.nerc.gov.ua, ліцензії на право постачання електричної енергії споживачам на території України, видано понад 650 суб’єктам господарювання. Таким чином, згідно висновку, Інспекцією проведено переговорну процедуру закупівель без настання умов щодо застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до пункту 2 частини другої статті 35 Закону. Отже, згідно висновку, на порушення вимог частини другої статті 35 Закону, Інспекцією неправомірно обрано та застосовано переговорну процедуру закупівлі електричної енергії. Проте, звертаємо увагу, що згідно умов укладеного Договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг від 23.01.2020 р. (далі – Договір), Інспекція закуповує електричну енергію в межах універсальної послуги. Так, згідно з п. 93 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII універсальна послуга ‒ постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України. Відповідно до абз. 11 п. 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, тимчасово, на період з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послуги, крім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт. У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності та на інших споживачів, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт, поширюються всі права та обов’язки, передбачені Законом України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг, передбачених статтею 63 цього Закону. Право бюджетних установ на користування універсальною послугою з постачання електричної енергії на рівні з побутовими та малими непобутовими споживачами передбачено законом, тому замовники, що являються бюджетними установами, мають право реалізувати надану законодавством можливість і закуповувати електричну енергію на умовах універсальної послуги. Відповідно до п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 19.04.2017 р. № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Згідно п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію у Закарпатській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 22.11.2018 р. № 249, Державна екологічна інспекція у Закарпатській області (далі − Інспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України (далі − Держекоінспекція) та їй підпорядковується. Державна екологічна інспекція у Закарпатській області утримується за рахунок коштів Державного бюджету України. Код та назва відомчої класифікації видатків та кредитування державного бюджету 240 ‒ Міністерство енергетики та захисту довкілля. Згідно положень абз. 2 ч. 1 та абз. 4 ч. 2 ст. 63 ЗУ «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, постачальник універсальних послуг не може відмовити побутовому та малому непобутовому споживачу, які знаходяться на території здійснення його діяльності, в укладенні договору постачання електричної енергії. У межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг. Відповідно до абз. 1 п. 13 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрований суб’єкт господарювання повинен до 1 січня 2019 року вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб’єктів господарювання. Суб’єктом господарювання, створеним з метою відокремлення від Приватного акціонерного товариства «Закарпаттяобленерго» як оператора системи розподілу функції постачання електричної енергії, є Товариство з обмеженою відповідальність «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ» (далі – ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ»). Згідно з абз. абз. 2-4 п. 13 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, з метою забезпечення надійного та безперервного постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам відокремлення оператора системи розподілу, кількість приєднаних споживачів до системи розподілу якого перевищує 100 тисяч, здійснюється з урахуванням вимог цього пункту, а саме: - суб’єкт господарювання, створений у результаті здійснення заходів з відокремлення з метою забезпечення постачання електричної енергії споживачам, у строк не пізніше ніж 12 місяців з дня набрання чинності цим Законом зобов’язаний в установленому порядку отримати ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії; - упродовж двох років з 1 січня 2019 року такий електропостачальник, який отримав ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії виконує функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території, яка визначається як область, міста Київ та Севастополь, Автономна Республіка Крим, на якій до відокремлення провадив свою діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом вертикально інтегрований суб’єкт господарювання. Відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.06.2018 року № 429 було прийнято рішення видати ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ» ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу. Додатково зазначаємо про лист Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 07.08.2018 № 7034/21.1/7-18, у якому НКРЕКП інформує Кабінет Міністрів України про те, що вертикально інтегрованими суб’єктами господарювання було створено відповідні суб’єкти господарювання, які отримали ліцензії з постачання електричної енергії споживачу, відповідно до вимог постанови НКРЕКП від 27.12.2017 р. № 1469, та які упродовж двох років виконують функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території. Так, згідно переліку наявному в зазначеному листі внаслідок здійснення ПрАТ «Закарпаттяобленерго» відокремлення було створено ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ». Отже, на підставі норм ЗУ «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII на території Закарпатської області єдиним постачальником універсальної послуги до 01.01.2021 р. є ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ», а діяльність інших постачальників універсальної послуги на території Закарпатської області не допускається. Таким чином, конкуренція на ринку надання універсальної послуги по постачанню електричної енергії в Закарпатській області відсутня. З приводу роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.12.2018 № 3304-04-54502-07 щодо конкурентного ринку електричної енергії зазначаємо наступне. У вказаних роз’ясненнях зазначається про рекомендації щодо порядку дій замовників товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави або територіальної громади стосовно закупівлі електричної енергії на 2019 рік з урахуванням положень законів України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII та «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII, які розміщено за посиланням https://www.nerc.gov.ua/?news=8244, на веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП). В зазначених роз’ясненнях НКРЕКП зазначено, що Замовники у розумінні Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII не підпадають під категорію малий непобутовий споживач (так як не є суб’єктами малого підприємництва відповідно до статті 55 Господарського кодексу України), тому не мають права на постачання електричної енергії на умовах універсальної послуги. Звертаємо увагу, що дані роз’яснення було оприлюднено 08.11.2018 р. у відповідності з чинним, на той час, законодавством. Однак, 01.01.2019 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» від 23.11.2018 р. за № 2628-VIII. Зазначаємо, що вказаний закон від 23.11.2018 р. за № 2628-VIII набув чинності після надання роз’яснень Міністерством економічного розвитку і торгівлі України від 13.12.2018 № 3304-04-54502-07 та роз’яснень НКРЕКП від 08.11.2018 р., у зв’язку з чим зазначені роз’яснення не в повній мірі відповідають чинному законодавству на сьогоднішній день. Так, саме пп. 18 п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 23.11.2018 р. за № 2628-VIII внесено зміни до п. 13 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, якими визначено, що на період з 01.01.2019 р. по 31.12.2020 р. універсальні послуги, крім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності. А також, у зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності поширюються всі права та обов’язки, передбачені ЗУ «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг. Також, у роз’ясненнях Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.12.2018 № 3304-04-54502-07 зазначено, що здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, у тому числі електричної енергії, споживачами, які є замовниками згідно з положеннями ЗУ «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII, має здійснюватися за основною процедурою закупівлі – відкритими торгами. Переговорна процедура застосовується як виняток у вичерпному переліку випадків. Так, у самих роз’ясненнях Міністерства економічного розвитку і торгівлі України не виключається можливість застосування для закупівлі електричної енергії переговорної процедури, хоч і сам перелік випадків застосування такої процедури не наведений. Тому, на підставі вищевикладеного, з урахуванням положень чинного законодавства, вважаємо, що закупівля електричної енергії в межах універсальної послуги Інспекцією, це і є той винятковий випадок, коли можна здійснювати закупівлю по переговорній процедурі, про який йде мова у роз’ясненнях Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.12.2018 № 3304-04-54502-07. Окрім того, звертаємо увагу на лист Державної казначейської служби України від 16.10.2019 р. за № 16-06-06/17717, в якому зазначено, відповідно до норм Закону № 2019 (Закон № 2019-VIII «Про ринок електричної енергії») бюджетним установам надано право, проте не зобов'язано, закуповувати електроенергію як універсальну послугу. При цьому придбання електроенергії як універсальної послуги може здійснюватися із застосуванням переговорної процедури відповідно до пункту 2 частини другої статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII, а саме: відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи. Також, у зазначеному листі Державної казначейської служби України зазначено, що пунктом 5 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 17.03.2016 № 454, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.03.2016 за № 448/28578, визначено, що якщо під час здійснення замовником закупівлі товарів передбачається також закупівля послуги (послуг), пов'язаної (пов'язаних) з поставкою товарів (зокрема, послуги з транспортування, установки, монтажу, наладки, інсталяції програмного забезпечення, навчання персоналу тощо), предметом закупівлі в такому разі є товари за умови, що вартість такої послуги (таких послуг) не перевищує вартості самих товарів. Тобто закупівля електричної енергії як універсальної послуги здійснюється як товар. Споживачі електричної енергії, які є замовниками за Законом (Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII ), мають здійснювати закупівлі з дотриманням вимог Закону та з урахуванням законодавчих та нормативно-правових актів, які регулюють ринок електричної енергії. Так, у зв’язку з тим що вартість доставки електричної енергії (розподіл, передача) не перевищує вартість самої електричної енергії, замовнику не потрібно здійснювати закупівлю послуги з розподілу чи передачі електричної енергії, а тільки самої електричної енергії як товару, що постачається в межах універсальної послуги. Отже, на підставі викладеного вище, зважаючи на особливості регулювання ринку електричної енергії, у відповідності до вимог та принципів здійснення закупівель, встановленими Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII, з метою забезпечення безперебійного електропостачання, Інспекцією прийнято рішення про застосування переговорної процедури на підставі п. 2 ч. 2 ст. 35 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII у зв’язку з відсутністю конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи, для закупівлі електричної енергії на умовах універсальної послуги, адже: 1) саме на постачальників універсальних послуг покладено обов’язок надавати універсальні послуги, зокрема, бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності на умовах, передбачених для малих не побутових споживачів; 2) на території Закарпатської області має право здійснювати діяльність лише один постачальник універсальних послуг – ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ». На підставі вищевикладеного, виникають підстави для застосування переговорної процедури закупівлі електричної енергії у порядку, визначеному п. 2 ч. 2 ст. 35 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII − у зв’язку з відсутністю конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи. Обрання процедури є правомірним, оскільки виходячи з норм Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII процедура застосовується у разі відсутності конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи. Інспекцією обґрунтовано підстави застосування згідно з чинним законодавством. Використовуючи своє право на універсальну послугу по регульованих тарифах, через відсутність конкуренції по універсальній послузі, Інспекція не має можливості здійснювати закупівлю електричної енергії на умовах універсальної послуги у інших постачальників. Електричну енергію на умовах універсальної послуги на території Закарпатської області може бути надано лише одним суб’єктом господарювання – постачальником універсальних послуг, а саме – ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ», оскільки відповідно до п. 2 ст. 63 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII у межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг. Інша альтернатива отримати електричну енергію на умовах універсальної послуги та конкуренція на ринку універсальних послуг з постачання електричної енергії відсутні, оскільки послуги надаються визначеними постачальниками на визначеній території за регульованим тарифом. Реалізувавши своє право на укладання договору про закупівлю електричної енергії на умовах універсальної послуги Інспекція уникає необґрунтованого підвищення цін, переходу до постачальника «останньої надії» та пов’язаних з цим фінансових втрат. Варто також зазначити, що згідно із ч. 3 ст. 35 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII Замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у строк не раніше ніж через 10 днів (п’ять днів - у разі застосування переговорної процедури закупівлі з підстав, визначених пунктом 3 частини другої цієї статті, а також у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, послуг поштового зв’язку, поштових марок та маркованих конвертів, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування) з дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір за результатами застосування переговорної процедури закупівлі. Нормою ч. 2 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII скарги, що стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки пропозицій учасників, подаються протягом 10 днів з дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір, але до дня укладення договору про закупівлю. Таким чином додатковим підтвердженням відсутності конкуренції на відповідному ринку є те, що жоден потенційний учасник закупівлі (конкурент) не звернувся до Інспекції через електронну систему закупівель із вимогою та не оскаржив переговорну процедуру закупівлі впродовж 10 днів з дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір. Зазначений факт додатково підтверджує факт відсутності конкуренції на відповідному ринку та правомірність застосування Інспекцією переговорної процедури закупівлі на підставі п. 2 ч. 2 ст. 35 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII. У зв’язку з викладеним, Державна екологічна інспекція у Закарпатській області не погоджується з висновком моніторингу, здійсненого управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області та не вбачає підстав для розірвання Договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг від 23.01.2020 р., укладеного з ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ», адже використання встановленого законодавством права відбулось у порядку, передбаченому Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII, Законом України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26.10.2018 № 1268 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території.

2020-02-03 17:19:58


Висновок про результати моніторингу закупівлі

Друкувати висновок про результати моніторингу процедури закупівлі PDFHTML
Дата публікації: 29 січня 2020
Кінцевий строк оскарження: 13 лютого 2020

Порушення виявлено

  1. Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі

Електронний підпис

Перевірити

Перевірка підпису

Оскарження в суді

Опис: № ________________ від “__” _______ 20__ р.- на № ______________ від “___”_______ 2020 р. Закарпатський окружний адміністративний суд вул. Загорська,30 м.Ужгород, 88017 позивач Державна екологічна інспекція у Закарпатській області 88018, м. Ужгород, вул. Швабська, 14, Закарпатська область ЄДРПОУ 3801566 тел. (0312) 61-43-30 е-mail: zak@dei.gov.ua до Західний офіс Держаудитслужби Державної аудиторської служби України 79000, Львівська обл. м.Львів, Галицький р-н, вул.Костюшка, буд.8 ЄДРПОУ 40479801 е-mail: lviv@dkrs.gov.ua ПОЗОВНА ЗАЯВА (в порядку адміністративного судочинства про визнання протиправним та скасування висновку від 29.01.2020 за результатами моніторингу закупівлі електричної енергії ) 17 січня 2020 року Державною екологічною інспекцією у Закарпатській області оголошено повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) про закупівлю електричної енергії на умовах універсальної послуги (ідентифікатор закупівлі UA-2020-01-17-001402 -с) з Товариством з обмеженою відповідальністю «Закарпаттяенергозбуд»(далі ТОВ Закарпаттяенергозбуд”) в кількості 119110 кВт/год на суму 406 000,00 грн. Оголошення розміщено на порталі уповноваженого органу за адресою https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-01-17-001402-c та на порталі ДЕРЖЗАКУПІВЛІ.ОНЛАЙН https://www.dzo.com.ua/tenders/4845529. Підставою для застосування переговорної процедури у даному повідомленні слугували положення абз. 11 п. 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, тимчасово, на період з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послуги, крім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт. У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності та на інших споживачів, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт, поширюються всі права та обов’язки, передбачені Законом України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг, передбачених статтею 63 цього Закону. Відповідно до постанови НКРЕКП від 26.10.2018 р. № 1268 постачальником універсальних послуг на території Закарпатської області визначено - ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ». Ч.2 ст.63 ЗУ «Про ринок електричної енергії» передбачено, що у межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг. Відповідно, до статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі» - відсутність конкуренції внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи. На підставі наказу від 24.01.2020 р. за № 4 Західного офісу Держаудитслужби Управління Західного офісу Державної аудиторської служби в Закарпатській області було проведено моніторинг закупівлі електричної енергії на умовах універсальної послуги на 2020 рік Державної екологічної інспекції у Закарпатській області, (далі –Інспекція). За результатами моніторингу закупівлі Інспекції (інформація про оприлюдненнязакупівлі: ID закупівлі 6b52139cbd964b8eb2c20ffb3b131c4c, ідентифікатор закупівлі UA-2020-01-17-001402-c), 29.01.2020 р. було оприлюднено висновок моніторингу, згідно якого було виявлено порушення, а саме встановлено порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі. Так, у констатуючій частині висновку моніторингу зазначено, що Інспекцією не враховано норми частини першої статті 3 та пункту 1 статті 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, та роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, яке є Уповноваженим органом у сфері закупівель, від 13.12.2018 р. № 3304-04-54502-07 щодо конкурентного ринку електричної енергії. Відповідно до Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, розміщеного на сайті www.nerc.gov.ua, ліцензії на право постачання електричної енергії споживачам на території України, видано понад 650 суб’єктам господарювання. Таким чином, згідно висновку, Інспекцією проведено переговорну процедуру закупівель без настання умов щодо застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до пункту 2 частини другої статті 35 Закону. Отже, згідно висновку, на порушення вимог частини другої статті 35 Закону, Інспекцією неправомірно обрано та застосовано переговорну процедуру закупівлі електричної енергії. Державна екологічна інспекція у Закарпатській області вважає даний висновок протиправним, тому з метою захисту порушеного права, звернулося із даною позовною заявою до суду. Звертаємо увагу суду, що згідно умов укладеного Договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг від 23.01.2020 р. (далі – Договір), Інспекція закуповує електричну енергію в межах універсальної послуги. Так, згідно з п. 93 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII універсальна послуга ‒ постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України. Відповідно до абз. 11 п. 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, тимчасово, на період з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послуги, крім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт. У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності та на інших споживачів, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт, поширюються всі права та обов’язки, передбачені Законом України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг, передбачених статтею 63 цього Закону. Право бюджетних установ на користування універсальною послугою з постачання електричної енергії на рівні з побутовими та малими непобутовими споживачами передбачено законом, тому замовники, що являються бюджетними установами, мають право реалізувати надану законодавством можливість і закуповувати електричну енергію на умовах універсальної послуги. Відповідно до п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 19.04.2017 р. № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Згідно п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію у Закарпатській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 22.11.2018 р. № 249, Державна екологічна інспекція у Закарпатській області (далі − Інспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України (далі − Держекоінспекція) та їй підпорядковується. Державна екологічна інспекція у Закарпатській області утримується за рахунок коштів Державного бюджету України. Код та назва відомчої класифікації видатків та кредитування державного бюджету 240 ‒ Міністерство енергетики та захисту довкілля. Згідно положень абз. 2 ч. 1 та абз. 4 ч. 2 ст. 63 ЗУ «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, постачальник універсальних послуг не може відмовити побутовому та малому непобутовому споживачу, які знаходяться на території здійснення його діяльності, в укладенні договору постачання електричної енергії. У межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг. Відповідно до абз. 1 п. 13 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрований суб’єкт господарювання повинен до 1 січня 2019 року вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб’єктів господарювання. Суб’єктом господарювання, створеним з метою відокремлення від Приватного акціонерного товариства «Закарпаттяобленерго» як оператора системи розподілу функції постачання електричної енергії, є Товариство з обмеженою відповідальність «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ» (далі – ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ»). Згідно з абз. абз. 2-4 п. 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, з метою забезпечення надійного та безперервного постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам відокремлення оператора системи розподілу, кількість приєднаних споживачів до системи розподілу якого перевищує 100 тисяч, здійснюється з урахуванням вимог цього пункту, а саме: - суб’єкт господарювання, створений у результаті здійснення заходів з відокремлення з метою забезпечення постачання електричної енергії споживачам, у строк не пізніше ніж 12 місяців з дня набрання чинності цим Законом зобов’язаний в установленому порядку отримати ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії; - упродовж двох років з 1 січня 2019 року такий електропостачальник, який отримав ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії виконує функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території, яка визначається як область, міста Київ та Севастополь, Автономна Республіка Крим, на якій до відокремлення провадив свою діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом вертикально інтегрований суб’єкт господарювання. Відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.06.2018 року № 429 було прийнято рішення видати ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ» ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу. Додатково зазначаємо про лист Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 07.08.2018 № 7034/21.1/7-18, у якому НКРЕКП інформує Кабінет Міністрів України про те, що вертикально інтегрованими суб’єктами господарювання було створено відповідні суб’єкти господарювання, які отримали ліцензії з постачання електричної енергії споживачу, відповідно до вимог постанови НКРЕКП від 27.12.2017 р. № 1469, та які упродовж двох років виконують функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території. Так, згідно переліку наявному в зазначеному листі внаслідок здійснення ПрАТ «Закарпаттяобленерго» відокремлення було створено ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ». Отже, на підставі норм Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII на території Закарпатської області єдиним постачальником універсальної послуги до 01.01.2021 р. є ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ», а діяльність інших постачальників універсальної послуги на території Закарпатської області не допускається. Таким чином, конкуренція на ринку надання універсальної послуги по постачанню електричної енергії в Закарпатській області відсутня. З приводу роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.12.2018 № 3304-04-54502-07 щодо конкурентного ринку електричної енергії зазначаємо наступне. У вказаних роз’ясненнях зазначається про рекомендації щодо порядку дій замовників товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави або територіальної громади стосовно закупівлі електричної енергії на 2019 рік з урахуванням положень законів України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII та «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII, які розміщено за посиланням https://www.nerc.gov.ua/?news=8244, на веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП). В зазначених роз’ясненнях НКРЕКП зазначено, що Замовники у розумінні Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII не підпадають під категорію малий непобутовий споживач (так як не є суб’єктами малого підприємництва відповідно до статті 55 Господарського кодексу України), тому не мають права на постачання електричної енергії на умовах універсальної послуги. Звертаємо увагу, що дані роз’яснення було оприлюднено 08.11.2018 р. у відповідності з чинним, на той час, законодавством. Однак, 01.01.2019 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» від 23.11.2018 р. за № 2628-VIII. Зазначаємо, що вказаний Закон від 23.11.2018 р. за № 2628-VIII набув чинності після надання роз’яснень Міністерством економічного розвитку і торгівлі України від 13.12.2018 № 3304-04-54502-07 та роз’яснень НКРЕКП від 08.11.2018 р., у зв’язку з чим зазначені роз’яснення не в повній мірі відповідають чинному законодавству на сьогоднішній день. Закон в загальній системі правових актів має вищу юридичну силу. Так, саме пп. 18 п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 23.11.2018 р. за № 2628-VIII внесено зміни до п. 13 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, якими визначено, що на період з 01.01.2019 р. по 31.12.2020 р. універсальні послуги, крім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності. А також, у зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності поширюються всі права та обов’язки, передбачені ЗУ «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг. Також, у роз’ясненнях Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.12.2018 № 3304-04-54502-07 зазначено, що здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, у тому числі електричної енергії, споживачами, які є замовниками згідно з положеннями ЗУ «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII, має здійснюватися за основною процедурою закупівлі – відкритими торгами. Переговорна процедура застосовується як виняток у вичерпному переліку випадків. Так, у самих роз’ясненнях Міністерства економічного розвитку і торгівлі України не виключається можливість застосування для закупівлі електричної енергії переговорної процедури, хоч і сам перелік випадків застосування такої процедури не наведений. Тому, на підставі вищевикладеного, з урахуванням положень чинного законодавства, вважаємо, що закупівля електричної енергії в межах універсальної послуги Інспекцією, це і є той винятковий випадок, коли можна здійснювати закупівлю по переговорній процедурі, про який йде мова у роз’ясненнях Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.12.2018 № 3304-04-54502-07. Окрім того, звертаємо увагу на лист Державної казначейської служби України від 16.10.2019 р. За № 16-06-06/17717 (Додається), в якому зазначено, що відповідно до норм Закону № 2019 (Закон № 2019-VIII «Про ринок електричної енергії») бюджетним установам надано право, проте не зобов'язано, закуповувати електроенергію як універсальну послугу. При цьому придбання електроенергії як універсальної послуги може здійснюватися із застосуванням переговорної процедури відповідно до пункту 2 частини другої статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII, а саме: відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи. Також, у зазначеному листі Державної казначейської служби України зазначено, що пунктом 5 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 17.03.2016 № 454, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.03.2016 за № 448/28578, визначено, що якщо під час здійснення замовником закупівлі товарів передбачається також закупівля послуги (послуг), пов'язаної (пов'язаних) з поставкою товарів (зокрема, послуги з транспортування, установки, монтажу, наладки, інсталяції програмного забезпечення, навчання персоналу тощо), предметом закупівлі в такому разі є товари за умови, що вартість такої послуги (таких послуг) не перевищує вартості самих товарів. Тобто закупівля електричної енергії як універсальної послуги здійснюється як товар. Споживачі електричної енергії, які є замовниками за Законом (Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII ), мають здійснювати закупівлі з дотриманням вимог Закону та з урахуванням законодавчих та нормативно-правових актів, які регулюють ринок електричної енергії. Так, у зв’язку з тим що вартість доставки електричної енергії (розподіл, передача) не перевищує вартість самої електричної енергії, замовнику не потрібно здійснювати закупівлю послуги з розподілу чи передачі електричної енергії, а тільки самої електричної енергії як товару, що постачається в межах універсальної послуги. Отже, на підставі викладеного вище, зважаючи на особливості регулювання ринку електричної енергії, у відповідності до вимог та принципів здійснення закупівель, встановленими Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII, з метою забезпечення безперебійного електропостачання, Інспекцією прийнято рішення про застосування переговорної процедури на підставі п. 2 ч. 2 ст. 35 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII у зв’язку з відсутністю конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи, для закупівлі електричної енергії на умовах універсальної послуги, адже: 1) саме на постачальників універсальних послуг покладено обов’язок надавати універсальні послуги, зокрема, бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності на умовах, передбачених для малих не побутових споживачів; 2) на території Закарпатської області має право здійснювати діяльність лише один постачальник універсальних послуг – ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ». На підставі вищевикладеного, виникають підстави для застосування переговорної процедури закупівлі електричної енергії у порядку, визначеному п. 2 ч. 2 ст. 35 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII − у зв’язку з відсутністю конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи. Обрання процедури є правомірним, оскільки виходячи з норм Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII процедура застосовується у разі відсутності конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи. Інспекцією обґрунтовано підстави застосування згідно з чинним законодавством. Використовуючи своє право на універсальну послугу по регульованих тарифах, через відсутність конкуренції по універсальній послузі, Інспекція не має можливості здійснювати закупівлю електричної енергії на умовах універсальної послуги у інших постачальників. Електричну енергію на умовах універсальної послуги на території Закарпатської області може бути надано лише одним суб’єктом господарювання – постачальником універсальних послуг, а саме – ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ», оскільки відповідно до п. 2 ст. 63 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII у межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг. Інша альтернатива отримати електричну енергію на умовах універсальної послуги та конкуренція на ринку універсальних послуг з постачання електричної енергії відсутні, оскільки послуги надаються визначеними постачальниками на визначеній території за регульованим тарифом. Державна екологічна інспекція у Закарпатській області в межах наданих повноважень здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог природоохоронного законодавства на території Закарпатської області. Реалізувавши своє право на укладання договору про закупівлю електричної енергії на умовах універсальної послуги Інспекція уникає необґрунтованого підвищення цін, переходу до постачальника «останньої надії» та пов’язаних з цим фінансових втрат. А також, безперебійної роботи державного органу, забезпечення державного нагляду контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства, здійснення необхідного моніторингу в разі виникнення аварійних забруднень об’єктів довкілля. Варто також зазначити, що згідно із ч. 3 ст. 35 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII Замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у строк не раніше ніж через 10 днів (п’ять днів - у разі застосування переговорної процедури закупівлі з підстав, визначених пунктом 3 частини другої цієї статті, а також у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, послуг поштового зв’язку, поштових марок та маркованих конвертів, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування) з дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір за результатами застосування переговорної процедури закупівлі. Нормою ч. 2 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII скарги, що стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки пропозицій учасників, подаються протягом 10 днів з дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір, але до дня укладення договору про закупівлю. Таким чином додатковим підтвердженням відсутності конкуренції на відповідному ринку є те, що жоден потенційний учасник закупівлі (конкурент) не звернувся до Інспекції через електронну систему закупівель із вимогою та не оскаржив переговорну процедуру закупівлі впродовж 10 днів з дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір. Зазначений факт додатково підтверджує факт відсутності конкуренції на відповідному ринку та правомірність застосування Інспекцією переговорної процедури закупівлі на підставі п. 2 ч. 2 ст. 35 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII. У зв’язку з викладеним, Державна екологічна інспекція у Закарпатській області не погоджується з висновком моніторингу, здійсненого Західним офісом Держаудитслужби та не вбачає підстав для розірвання Договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг від 23.01.2020 р., укладеного з ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ», адже використання встановленого законодавством права відбулось у порядку, передбаченому Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII, Законом України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII, постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26.10.2018 № 1268 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території. Враховуючи вищенаведене, керуючись ст. ст. 6,17,19, 122, 168, 241, 242, Кодексу адміністративного судочинства України, ПРОСИМО: 1. Прийняти позовну заяву та порушити провадження у справі. 2. Визнати протиправним та скасувати висновок Західного офісу Держаудитслужби Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області про результати моніторингу закупівлі Державної екологічної інспекції у Закарпатській області, а саме застосування переговорної процедури при закупівлі електричної енергії на умовах універсальної послуги (ідентифікатор закупівлі UA-2020-01-17-001402 -с) з Товариством з обмеженою відповідальністю «Закарпаттяенергозбуд»(далі ТОВ Закарпаттяенергозбуд”) в кількості 119110 кВт/год на суму 406 000,00 грн. , який оприлюднено 29 січня 2019 року в частині встановлення порушення законодавства щодо неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі та зобов'язання замовника усунути порушення. Додатки: - витяги з системи публічних електронних закупівель,майданчик Prozorro на 11арк.; - лист Державної Казначейської служби України на 3 арк; - завірена копія наказу щодо повноважень в.о. начальника Інспекції на 1арк; - платіжне доручення №40 від 11.02.20 щодо сплати судового збору на 1 арк. - копія позовної заяви та додатки до неї документів для направлення відповідачу на арк. В.о. начальника Олександр БАЛЕГА
Дата публікації: 12 лютого 2020

Протокол розкриття

Друкувати протокол розкриття тендерних пропозицій PDFHTML
Учасник Рішення Пропозиція Опубліковано
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ"
#41999833
Переможець 406 000,00
UAH з ПДВ
17 січня 2020 15:00

Документи

17 січня 2020 14:59
Електронний підпис
17 січня 2020 14:51
Протокол

Повідомлення про намір укласти договір

Дата і час публікації: 17 січня 2020 15:00

Друкувати форму повідомлення PDFHTML
Учасник Пропозиція Документи
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ"
#41999833
406 000,00
UAH з ПДВ
Документи

Документи

17 січня 2020 14:59
Електронний підпис
17 січня 2020 14:51
Протокол

Укладений договір

Контракт Статус Опубліковано
Електронний підпис укладений
31 грудня 2020 14:44
Електронний підпис укладений
30 грудня 2020 11:26
Додаткова угода _ 3 2020-12-30_11-12-22_winscan_to_pdf.pdf зміни до договору
30 грудня 2020 11:22
Електронний підпис укладений
22 жовтня 2020 10:32
Додаткова угода № 2 до Договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг зміни до договору
22 жовтня 2020 10:29
Електронний підпис укладений
28 серпня 2020 14:08
енергозбут_winscan_to_pdf.pdf зміни до договору
28 серпня 2020 14:06
Електронний підпис укладений
23 січня 2020 15:48
Додаткова угода №1 до Договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг зміни до договору
23 січня 2020 15:46

Ціни за одиницю:

Конкретна назва предмета закупівлі Кількість Одиниці виміру Ціна за одиницю
Енергія електрична на умовах універсальної послуги 119110 кВт*год 3,41
UAH з ПДВ

Зміни до договору

Дата внесення змін до договору:
28 серпня 2020
Дата публікації змін до договору:
28 серпня 2020
Випадки для внесення змін до істотних умов договору:
  • Зміна сторонніх показників (курсу, тарифів...)
Опис змін, що внесені до істотних умов договору (Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг після внесення змін): У зв’язку зі зміною номеру реєстраційного рахунку, Сторони узгодили внести зміни в реквізити Державної екологічної інспекції у Закарпатській області (розділ Юридичні адреси та банківські реквізити сторін Договору)
Номер договору про закупівлю: № о/р 233866
Договір:
Номер додаткової угоди: № 1
Друкувати повідомлення про внесення змін до договору: PDFHTML
Дата внесення змін до договору:
20 жовтня 2020
Дата публікації змін до договору:
22 жовтня 2020
Випадки для внесення змін до істотних умов договору:
  • Зменшення обсягів закупівлі
Опис змін, що внесені до істотних умов договору (Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг після внесення змін): ОБҐРУНТУВАННЯ У відповідності до част. 1 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19.09.2019 р. № 114-IХ (надалі - Закон) договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Так, статтею 638 Цивільного кодексу України встановлено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди с усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. При цьому порядок змін умов договору про закупівлю визначається замовником самостійно та з дотриманням законодавства в цілому. Згідно із част. 2 ст. 632 Цивільного кодексу України, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, установлених договором або законом. Відповідно до п. 1 част. 5 ст. 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника. Також на підставі дії положень статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного кодексу України, Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 № 312 та у зв’язку із зменшенням використання фактичного обсягу електроенергії та зменшенням кошторисних призначень Державної екологічної інспекції у Закарпатській області на суму 50 000,00 грн., а також дотримуючись положень п. 1 част. 5 ст. 41 Закону, Сторони домовились внести зміни та доповнення до п. 2.1 та п. 5.3. Договору № о/р 233866 від 23 січня 2020 року. Відповідно до внесених змін сума товару по цьому Договору не може бути більшою 356 000,00 грн.
Номер договору про закупівлю: № о/р 233866
Договір:
Номер додаткової угоди: №2
Друкувати повідомлення про внесення змін до договору: PDFHTML
Дата внесення змін до договору:
30 грудня 2020
Дата публікації змін до договору:
30 грудня 2020
Випадки для внесення змін до істотних умов договору:
  • Зменшення обсягів закупівлі
Опис змін, що внесені до істотних умов договору (Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг після внесення змін): ОБҐРУНТУВАННЯ У відповідності до част. 1 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19.09.2019 р. № 114-IХ (надалі - Закон) договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Так, статтею 638 Цивільного кодексу України встановлено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди с усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. При цьому порядок змін умов договору про закупівлю визначається замовником самостійно та з дотриманням законодавства в цілому. Згідно із част. 2 ст. 632 Цивільного кодексу України, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, установлених договором або законом. Відповідно до п. 1 част. 5 ст. 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника. Також на підставі дії положень статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного кодексу України, Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 № 312 та у зв’язку із зменшенням використання фактичного обсягу електроенергії та зменшенням кошторисних призначень Державної екологічної інспекції у Закарпатській області на суму 78 220,30 грн., а також дотримуючись положень п. 1 част. 5 ст. 41 Закону, Сторони домовились внести зміни та доповнення до п. 2.1 та п. 5.3. Договору № о/р 233866 від 23 січня 2020 року. Відповідно до внесених змін сума товару по цьому Договору не може бути більшою 277 779,70 грн.
Номер договору про закупівлю: № о/р 233866
Договір:
Номер додаткової угоди: 3
Друкувати повідомлення про внесення змін до договору: PDFHTML

Ціни за одиницю:

Конкретна назва предмета закупівлі Кількість Одиниці виміру Ціна за одиницю
Енергія електрична на умовах універсальної послуги 119110 кВт*год 3,41
UAH з ПДВ

Виконання договору

Друкувати звіт про виконання договору про закупівлю PDFHTML
Строк дії за договором: 01 січня 2020 — 31 грудня 2020
Сума оплати за договором: 277 779,70
UAH (в тому числі ПДВ 46 296,61 UAH)