1. Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу
процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 15 листопада 2021 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та внесення змін до неї, надання відповіді на запитання до процедури закупівлі від 03.09.2021, розгляду тендерної пропозиції переможця, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель військової частини А0456 (далі – Замовник) на 2021 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію (зі змінами), затверджену протоколом уповноваженої особи від 02.09.2018 № 134 (зі змінами від 07.09.2021 № 138), відповідь Замовника на запитання до процедури закупівлі від 03.09.2021, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» (далі – ТОВ «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ», переможець), протокол розкриття тендерних пропозицій від 28.09.2021, протокол уповноваженої особи військової частини А0456 від 30.09.2021 № 140 щодо визначення переможця та прийняття рішення про намір укласти договір, повідомлення про намір укласти договір від 30.09.2021, договір підряду від 20.10.2021 № 43/2021.
Під час здійснення моніторингу процедури закупівлі встановлено, що відповідно до пункту 6 розділу III тендерної документації, Замовник установив вимогу, що для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам учасник у складі цінової пропозиції повинен надати розрахунки цінової пропозиції (договірної ціни) за формою, визначеною національним стандартом ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013 № 293 (далі – ДСТУ Б Д.1.1-1:2013) з підтверджуючими розрахунками за статтями витрат договірної ціни у відповідності до ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 Додаток С (з локальними кошторисами Додаток А). Розрахунок подається у вигляді інформаційної моделі складеної у програмному комплексі АВК-5 (*.imd) та у форматі pdf чи jpeg.;
При цьому, згідно вимог пункту 2 частини шостої розділу III тендерної документації, під час розрахунку загальновиробничих та адміністративних витрат по підприємству у складі договірної ціни, учасник повинен керуватися вимогами ДСТУ-Н Б Д. 1.1-3:2013 «Настанови щодо визначення загальновиробничих і адміністративних витрат та прибутку у вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.08.2013 № 405 (далі – ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013).
Пунктом 6.2.6. ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, визначено, що загальновиробничі та адміністративні витрати в складі ціни пропозиції підрядника обчислюються на підставі положень ДСТУ-Н Б Д. 1.1-3:2013, виходячи зі структури цих витрат, яка склалася в підрядній організації за попередній період з урахуванням потужності будівельної організації-підрядника (з урахуванням трудовитрат робітників, зайнятих на керуванні i обслуговуванні власних машин та механізмів).
При цьому, пунктом 4.3.3 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, визначено, що у складі ціни пропозиції учасника конкурсних торгів підрядник надає визначені розрахунково-аналітичним методом показники загальновиробничих витрат (далі – ЗВВ) по об'єкту замовлення на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку та загальної нормативно-розрахункової трудомісткості виконаних робіт за всіма об'єктами будівництва за той самий період за актами приймання виконаних будівельних робіт.
Проте, відповідно до наданої в складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» пояснювальної записки до договірної ціни, ЗВВ у складі договірної ціни розраховані відповідно до усереднених показників додатка Б до ДСТУ-Н Б Д. 1.1-3:2013, а не на підставі визначених розрахунково-аналітичним методом показників ЗВВ виходячи зі структури цих витрат, яка склалася в підрядній організації за попередній період з урахуванням потужності будівельної організації-підрядника.
Також, в підтвердження даного факту, учасник ТОВ «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» завантажив в складі тендерної пропозиції довідку від 24.09.2021 № 6.5-24 з інформацією про те, що розрахунок ЗВВ у відповідності до вимог тендерної документації призведе до здорожчання вартості робіт.
Таким чином, в складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» містяться розрахунки ЗВВ у складі договірної ціни, свідомо здійснені не у відповідності до вимог тендерної документації та направлені на отримання здешевлення початкової тендерної пропозиції та неконкурентної переваги в торгах.
Також, відповідно до вимог пункту 5.3.1 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013 адміністративні витрати, що є складовою частиною розрахунку договірної ціни повинні визначатися підрядником на підставі обґрунтованої їх величини і структури, яка склалася у цій організації за попередній звітний період.
Натомість, відповідно до наданої в складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» пояснювальної записки до договірної ціни, адміністративні витрати у складі договірної ціни розраховані відповідно до усереднених показників для визначення розміру адміністративних витрат додатка Д до ДСТУ-Н Б Д. 1.1-3:2013, а не на підставі обґрунтованої їх величини і структури, яка склалася у цій організації за попередній звітний період.
Необхідно відмітити, що використання усереднених показників адміністративних витрат, відповідно до положень пункту 5.3.5 ДСТУ-Н Б Д. 1.1-3:2013 слугує орієнтиром для замовника при співставленні адміністративних витрат, обчислених в інвесторській кошторисній документації, з адміністративних витратами, розрахованими підрядною організацією при складанні договірної ціни.
Слід зазначити, що використавши при розрахунку договірної ціни неправильний спосіб обрахунку адміністративних витрат, учасник зазначив в пояснювальній записці до договірної ціни усереднений показник адміністративних витрат 1,78 грн/люд.год.
Зазначений в тендерній документації предмет закупівлі, відповідно з положеннями Додатка 3 технічної документації відноситься до об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із значними наслідками (СС3).
Такому класу наслідків відповідають усереднені показники для визначення розміру адміністративних витрат будівельних організацій 1,79 грн/люд.год.
Таким чином, учасник ТОВ «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» двічі штучно занизив вартість договірної ціни при розрахунку адміністративних витрат – по-перше, обравши спосіб обрахунку адміністративних витрат договірної ціни, що не відповідає вимогам положень пункту 5.3.5 ДСТУ-Н Б Д. 1.1-3:2013, по-друге, вказавши усереднений показник нижче нормативного відповідно до додатка Д до ДСТУ-Н Б Д. 1.1-3:2013, чим недотримався вимог пунктів 1 та 2 частини шостої розділу III тендерної документації.
Відповідно до пункту 6.2.2 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013 розмір кошторисного прибутку визначається на підставі усереднених показників, наведених у додатку Е ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, виходячи з класу наслідків (відповідальності) об’єкта.
Відповідно до нормативного значення, розмір усередненого показника для визначення розміру кошторисного прибутку становить 20,00 грн/люд.год. Проте, в складі тендерної пропозиції учасник ТОВ «Будівельний Альянс Монтажпроект» надав пояснювальну записку до договірної ціни, в якій усереднений показник для визначення розміру кошторисного прибутку становить 19,84 грн/люд.год. Таким чином, учасник недотримався вимог пункту 1 частини шостої розділу III тендерної документації Замовника.
Умовами пункту 1 частини шостої розділу III тендерної документації Замовник встановив вимогу про включення прямих, загальновиробничих та інших витрати на будівництво об’єкту, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених п. 6.2.10 ДСТУ Б Д.1.1-1, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, збори, обов'язкові платежі.
Відповідно до пункту 6.2.12 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 до складу ціни пропозиції учасника конкурсних торгів (договірної ціни незалежно від її виду) включаються кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися протягом будівництва.
Кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, розраховуються виходячи з строків будівництва, виду будівництва, структури робіт, вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, врахованих у ціні пропозиції учасника конкурсних торгів (договірній ціні), та на підставі прогнозних рівнів інфляції на наступні періоди, що схвалюються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до умов тендерної документації, прогнозний строк завершення виконання робіт – грудень 2022 року. З метою покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами Замовник передбачив необхідність включення даного виду витрат в розрахунок договірної ціни. При обрахуванні коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, слід керуватись показниками відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2021 № 586 «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2022—2024 роки».
Проте, в договірній ціні учасника ТОВ «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» не включені розрахунки додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами. Таким чином, учасник ТОВ «Будівельний Альянс Монтажпроект» недотримався вимог пункту 1 частини шостої розділу III тендерної документації та отримав неконкурентну перевагу занизивши розрахункову вартість договірної ціни.
Отже, переможець закупівлі ТОВ «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» надав тендерну пропозицію з договірною ціною в якій: свідомо занижені показники ЗВВ, занижені показники адміністративних витрат, використаний невірний усереднений показник для визначення розміру кошторисного прибутку, не включені розрахунки коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами.
Таким чином на порушення вимог абзацу другого пункту 1 та абзацу другого пункту 2 частини першої статті 31 Закону Замовник не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, визначив його переможцем та уклав з ним Договір.