1. Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу
процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 11 лютого 2021 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, відповідність вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), розгляд тендерних пропозицій, своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Департаменту капітального будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації (далі – Замовник) на 2021 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, тендерну пропозицію учасника ТОВ «СК МАГНАТ», протокол засідання тендерного комітету від 09.07.2020 року № 2, повідомлення про намір укласти договір від 09.07.2020 року та договір про закупівлю від 24.07.2020 року № 174/07-20, пояснення Замовника, отримане через електронну систему закупівель 08.02.2021 року.
За результатами моніторингу відповідності вимог тендерної документації Замовника вимогам Закону встановлено ряд порушень, а саме:
- на порушення вимог пункту 2 частини 2 статті 22 Закону, тендерна документація Замовника не містить підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, встановлених пунктами 1-4, 7-9 та 11 частини 1 статті 17 Закону;
- на порушення вимог частини 4 статті 23 Закону, технічна специфікація Замовника в тендерній документації (пункти 7-10, 17-21, 25-27, 32-36, 85, 87-88, 97-98, 113, 116, 118-119, 135-136, 154, 157, 159, 160, 167-168, 176-177, 180-181, 190, 192-193, 198, 2020-207, 213-217, 219-220, 227, 229, 230-231, 235-236, 242-243, 265, 267-268, 270, 276-277, 281-282 розділу «Будівельні роботи АР», пункти 23-29, 47-50 розділу «Водопровід та каналізація», пункти 5, 7 розділу «Устаткування системи вентиляції» та пункти 2, 4, 6 розділу «Система відеоспостереження» Додатку № 7 тендерної документації) містить посилання на конкретні торгові марки та виробника з виразом або «еквівалент» без обґрунтування необхідності такого посилання.
Відповідно до пункту 6 розділу 3 тендерної документації, учасники процедури закупівлі, на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним характеристикам до предмета закупівлі, наведених у технічному завданні, повинні надати у складі тендерної пропозиції договірну ціну з пояснювальною запискою, розрахунками (в тому числі загальновиробничих витрат, адміністративних витрат та прибутку), локальними кошторисами, відомостями матеріалів та обладнання які включають види та обсяги робіт, розроблених у порядку та за формами, встановленими ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правил визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013 року № 293 (далі - ДСТУ Б Д.1.1-1:2013).
Слід зазначити, що відповідно до пункту 6.1 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013 «Настанови щодо визначення загальновиробничих і адміністративних витрат та прибутку у вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.08.2013 року № 405 (далі - ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013), розмір кошторисного прибутку залежить від класу наслідків (відповідальності) об’єктів, що входять до складу комплексу (будови), складності виконання будівельних робіт, тривалості будівництва, умов його фінансування тощо. Розмір кошторисного прибутку визначається за ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013.
Поряд з тим, пунктом 6.3 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, визначено, що при складані ціни тендерної пропозиції учасником, розмір прибутку приймається з урахуванням усереднених показників наведених у Додатку Е, в залежності від класу наслідків (відповідальності) об’єкта за видами робіт.
Таким чином, для визначення розміру прибутку у складі ціни тендерної пропозиції з дотриманням вимог пункту 6.3 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, тендерна документація повинна містити інформацію про клас наслідків (відповідальності) об'єкта будівництва, який є предметом закупівель.
Однак, за результатами моніторингу відповідності вимог тендерної документації Замовника вимогам Закону встановлено, що тендерна документація Замовника не містить інформації щодо класу наслідків (відповідальності) об'єкта будівництва, який є предметом закупівель, що не відповідає нормам пункту 3 частини 2 статті 22 Закону.
Відповідно до пункту 6 розділу 3 тендерної документації, встановлено імперативну умову, що учасники процедури закупівлі, на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним характеристикам до предмета закупівлі, наведених у технічному завданні, повинні надати у складі тендерної пропозиції договірну ціну з пояснювальною запискою, розрахунками (в тому числі загальновиробничих витрат, адміністративних витрат та прибутку), локальними кошторисами, відомостями матеріалів та обладнання які включають види та обсяги робіт, розроблених у порядку та за формами, встановленими ДСТУ Б Д.1.1-1:2013.
Відповідно до пункту 6.2.3 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, визначено, що ціна пропозиції підрядника формується на підставі вартості підрядних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об'єкту, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених пунктом 6.2.10 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, зборів, обов'язкових платежів.
В той же час, згідно пункту 6.2.6 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, чітко передбачено, що загальновиробничі та адміністративні витрати в складі ціни пропозиції підрядника обчислюються на підставі положень ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, виходячи зі структури цих витрат, яка склалася в підрядній організації за попередній період з урахуванням потужності будівельної організації-підрядника (з урахуванням трудовитрат робітників, зайнятих на керуванні і обслуговуванні власних машин та механізмів).
При цьому, відповідно до пункту 4.3 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, визначено, що при визначені загально виробничих витрат (далі – ЗВВ) у складі ціни пропозиції учасника конкурсних торгів підрядні організації визначають розрахунково-аналітичним методом кошти на:
- заробітну плату працівників апарату управління відокремленими структурними підрозділами будівельної організації та лінійного персоналу, з урахуванням структурного складу організації та рівня заробітної плати, що планується отримати на об'єкті замовлення (показник I блоку ЗВВ);
- покриття решти статей ЗВВ, виходячи з витрат попереднього звітного періоду за цими статтями, з урахуванням потужності організації та обсягу робіт, що пропонуються до виконання (показник III блоку ЗВВ).
Також, пунктом 4.3 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, визначено, що у складі ціни пропозиції учасника конкурсних торгів підрядник надає визначені розрахунково-аналітичним методом показники ЗВВ по об'єкту замовлення на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку та загальної нормативно-розрахункової трудомісткості виконаних робіт за всіма об'єктами будівництва за той самий період за актами приймання виконаних будівельних робіт.
Таким чином, від учасників у складі тендерних пропозицій імперативно вимагалось надання розрахунку ціни тендерної пропозиції (договірної ціни) за статтями витрат договірної ціни у відповідності до вимог ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, до складу якої зокрема включаються ЗВВ, що розраховані з урахуванням показників I та III блоку ЗВВ, які визначені саме розрахунково-аналітичним методом виходячи зі структури цих витрат, яка склалася в підрядній організації за попередній період з урахуванням потужності будівельної організації-підрядника (з урахуванням трудовитрат робітників, зайнятих на керуванні і обслуговуванні власних машин та механізмів), та з наданням підтверджуючих розрахунків у відповідності до пункту 4.3 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, тобто з наданням у складі тендерної пропозиції учасників визначених розрахунково-аналітичним методом показників I та III блоку ЗВВ по об'єкту замовлення, на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку та загальної нормативно-розрахункової трудомісткості виконаних робіт за всіма об'єктами будівництва за той самий період за актами приймання виконаних будівельних робіт.
Проте, моніторингом установлено, що відповідно до наданих у складі тендерної пропозиції ТОВ «СК МАГНАТ» пояснювальної записки до договірної ціни та наданих локальних кошторисів ЗВВ у складі договірної ціни розраховані за усередненими показниками згідно Додатку Б ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, а не на підставі визначених розрахунково – аналітичним методом показників ЗВВ виходячи зі структури цих витрат, яка склалася в підрядній організації за попередній період з урахуванням потужності будівельної організації-підрядника, що не відповідає вимогам пункту 4.3 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, пункту 6.2.6 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, а відтак не відповідає умовам пункту 6 розділу 3 тендерної документації.
Також, моніторингом установлено, що у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «СК МАГНАТ» відсутній розрахунок показників I та III блоку ЗВВ на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку та загальної нормативно-розрахункової трудомісткості виконаних робіт за всіма об'єктами будівництва за той самий період за актами приймання виконаних будівельних робіт, що не відповідає вимогам пункту 4.3 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, пункту 6.2.6 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, а відтак не відповідає умовам пункту 6 розділу III тендерної документації.
Відповідно до пункту 5.3 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013 визначено, що у складі ціни пропозиції учасника адміністративні витрати визначаються підрядником на підставі обґрунтованої їх величини і структури, яка склалася у цій організації за попередній звітній період (рік).
Аналогічно, проведеним моніторингом також установлено, що відповідно до наданої у складі тендерної пропозиції ТОВ «СК МАГНАТ» пояснювальної записки до договірної ціни, адміністративні витрати у складі договірної ціни розраховані відповідно до усереднених показників Додатку Д ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, а не на підставі обґрунтованої величини структури, яка склалася на підприємстві за попередній звітній період, як це передбачено вимогами пункту 6.2.6 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 та пункту 5.3 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, що не відповідає умовам пункту 6 розділу III тендерної документації.
Слід відмітити, що Додатком № 7 тендерної документації (технічна специфікація), передбачено відомість обсягів робіт, яка містить перелік та обсяги робіт, які є предметом вищевказаної процедури закупівель.
Зокрема, вищевказаним Додатком № 7 тендерної документації, передбачено виконання робіт з монтажу систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією (розділ «Система пожежної сигналізації. система оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей. Внутрішня мережа радіомовлення»), виконання яких відповідно до пункту 13 частини 1 статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та пункту 2 Переліку послуг і робіт протипожежного призначення, що підлягають ліцензуванню, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 року № 852, підлягають обов’язковому ліцензуванню.
Разом з тим, пунктом 17.3. проєкту договору (Додаток № 6 тендерної документації) передбачено, що Генпідрядник, тобто учасник несе відповідальність за наявність ліцензій, необхідних для виконання робіт, визначених нормативними документами.
Так, у складі тендерної пропозиції ТОВ «СК МАГНАТ» надано ліцензію на здійснення господарської діяльності з будівництва об’єктів від 04.10.2018 року № 2013055066, в переліку дозволених видів робіт яких відсутні роботи з виконання робіт з монтажу систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей.
Також, у складі пропозиції переможця ТОВ «СК МАГНАТ» відсутня окрема ліцензія, яка надає право учаснику виконувати роботи протипожежного призначення, робіт з монтажу систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей.
Поряд з тим, слід відмітити, що у складі тендерної пропозиції переможця ТОВ «СК МАГНАТ» міститься лист від 03.07.2020 року № 03/07-32, в якому зазначено, що учасник не планує, для виконання робіт за договором, залучення субпідрядника (субпідрядників).
Крім того, посадовою особою органу державного фінансового контролю, відповідальною за проведення моніторингу процедури закупівель, 05.02.2021 року через електронну систему закупівель надано Замовнику запит про надання пояснень щодо надання переможцем ТОВ «СК МАГНАТ дозволів або ліцензій на провадження певного виду господарської діяльності під час укладення договору про закупівлю у відповідності до пункту 2 частини 2 статті 41 Закону, на який Замовником 08.02.2021 року надано відповідь з документальним підтвердженням.
Проте, моніторингом установлено, що у складі наданих переможцем ТОВ «СК МАГНАТ» документів під час укладення договору про закупівлю відсутня копія ліцензії учасника на виконання робіт з монтажу систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією.
При цьому, дані реєстру ліцензіатів Державної служби з надзвичайних ситуацій (https://e-services.dsns.gov.ua/site/licensee-register), доступ до якого є відкритим та загальнодоступним, також свідчать про відсутність у вищевказаного учасника ліцензії на виконання робіт протипожежного призначення, робіт з монтажу систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей.
Таким чином, переможець ТОВ «СК МАГНАТ», відповідно до даних змісту його пропозиції та наданих ліцензій під час укладання договору про закупівлю фактично не може виконати частину робіт, що є предметом закупівель, необхідність виконання як передбачено розділом «Система пожежної сигналізації. система оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей. Внутрішня мережа радіомовлення» Додатку № 7 тендерної документації.
Отже, моніторингом установлено, що на порушення вимог пунктів 1 та пункту 2 частини 1 статті 31 Закону, Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «СК МАГНАТ», як таку, що не відповідала встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства та не відповідала умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 частини 1 статті 32 Закону встановлено імперативну умову, що у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути, замовник відміняє торги.