23 November 201615:02

Укренерго: «Кожна зекономлена гривня сьогодні - це непідвищений тариф завтра»

Всеволод Ковальчук

Сьогодні як ніколи ДП «НЕК «Укренерго»  потребує кардинальних змін, і в тому числі – у плані політики закупівель та комунікації. Я як керівник компанії усвідомлюю, що будь-які зміни ведуть до спротиву та критичного ставлення з боку як опонентів, так і колег, але не відмовлюсь від своїх принципів на шляху до реформування Укренерго. Перш за все, це прозорість, відкритість та європейські стандарти та підходи до надання послуг.

ДП “НЕК Укренерго” – одне з найбільших користувачів системою ProZorro в Україні. У підприємства є 12 центрів закупівель, що дуже ускладнює контроль за тендерними процесами. Така схема роботи скалася історично, адже Укренерго - класична пострадянська організація, що була створена за територіальним принципом і складається з восьми енергетичних систем, кожна з яких включає в себе 3-5 обласних підрозділів. Енергосистеми мають свій апарат управління з відділами кадрів, постачання, у тому числі і закупівель. Така децентралізована структура призвела до майже повної втрати контролю над власне процесами закупівель і, відповідно, значно підвищила ризики корупції у цьому напрямку.

Прозоро в ProZorro

Ситуація почала змінюватися вже в березні 2015 року, коли ДП «НЕК «Укренерго» приєдналося до тоді ще пілотної системи електронних закупівель ProZorro. В тестовому режимі проведено закупівлі на суму близько 30 млн. грн. Вже перші спроби працювати в системі ProZorro довели, що використання системи може дати до 10% економії. При тому, що до використання електронної системи сума закупівель перевищувала бюджет на 2%. Це дуже не сподобалось регіональним замовникам, і в закупівлях через систему виникла пауза.

Тому логічним другим кроком стала заміна команди, яка займалась закупівлями, і підвищення  централізації. Всі допорогові закупівлі з бюджетом від 50 тис грн було переведено на систему ProZorro. Однак, бізнес все одно з недовірою відносився до змін, а подекуди навіть і не знав про них. Для інформування я скликав велику прес-конференцію, де детально розповів про заходи Укренерго для збільшення прозорості закупівель. Крім того, на сайті компанії було створено розділ з інформацією про актуальні на сьогодні і планові закупівлі у майбутньому. Додатково по вже існуючій базі учасників розіслали інформацію про актуальні торги.

В решті решт нас почули: близько 300 нових компаній виявили бажання регулярно отримувати інформацію про актуальні закупівлі. Нові учасники почали брати участь у тендерах Укренерго, тим самим збільшуючи конкуренцію. Так, наприклад, на оголошену закупівлю робіт і послуг з будівництва ліній електропередачі вдалося залучити 15 компаній.

Отже, мені і моїй команді вдалося зрушити процес з мертвої точки. Це підтвердив і проведений аналіз закупівлі через систему ProZorro. Перш за все, з’ясувалась, що оптимальна кількість учасників торгів - 5-7 компаній. Але чому? Адже здається, що чим більше учасників, тим жвавіший аукціон і краща ціна. Однак, коли учасників багато, то у багатьох опускаються руки і вони думають, що при такій кількості конкурентів у них немає жодних шансів перемогти або, навпаки, сподіваються, що найдешевші пропозиції відсіються в процесі кваліфікації.

 Також аналіз закупівель через систему довів: бюджети закупівель завищувалися в 1,8 раз, а середня економія на аукціонах складає 40%. Звичайно, є закупівлі, де економія невелика через те, що це ринки з обмеженою кількістю гравців. А на таких закупівлях як, наприклад, послуги паспортизації економія сягає 87%. Такий аналіз ринкових цін дозволяє моніторити поточні тендери, і коли видно, що на тендері учасники дають ціни значно вищу ринкової, це є індикатором потенційної змови. В таких випадках на допорогових закупівлях ведуться переговори з учасниками про можливість зниження цін. Якщо учасник відмовляється, то береться пауза і ведеться пошук альтернативних компаній, які запрошуються на вже на новий тендер.

Від зміни доданків сума … міняється

Ще один напрямок боротьби за економію - це уникнення дроблення закупівель.

Укренерго проводить близько 6500 закупівель в рік. Як вже зазначалось вище, всі закупівлі з бюджетом більше 50 тис грн проходять через ProZorro. Замовники в регіонах намагаються дробити закупівлі, щоб бюджети були менше цієї суми для можливості прямої закупівлі поза системою, що в результаті призводить до збільшення витрат. За дев’ять місяців поточного року 40 млн грн було витрачено саме на такі дрібні закупівлі.  Зрозуміло, що саме тут і є найбільший потенціал корупційних ризиків.

Я прийняв одне кардинальне рішення – централізувати всю систему закупівель. Створено нову методику процесу закупівель, що зараз знаходиться на оцінці в незалежній організації. Якщо вона отримає позитивну оцінку, то її впровадження почнеться вже з 1 січня наступного року. Далі у планах – зменшити кількість закупівель до 1500 в рік. Дрібні закупівлі з бюджетами до 50 тис грн будуть складати приблизно 65% із загальним річним бюджетом близько 20 млн грн. Решта 500 будуть проводитись централізовано десятьма уповноваженими особами, що дозволить повністю відмовитись від тендерного комітету. Ці фахівці будуть отримувати ринкові зарплати, що зробить можливим залучення дійсно професіоналів та значно зменшити корупційні ризики. Тобто, зараз публічні закупівлі в Укренерго рухаються в двох напрямках: централізації та спрощення процедур.

Відкритий договір

 Укренерго не веде жодних “чорних списків”. Моя позиція наступна: такі списки не потрібні, якщо користуватися всіма своїми правами: не давати великий аванс без гарантії виконання договору, користуватися правом застосовувати штрафні санкції за несвоєчасне виконання умов договору, вимагати 5% гарантію виконання договору.

Дуже часто самі замовники створюють умови для того, щоб на їх торги прийшли недобросовісні учасники. Ми ж дуже чітко прописали стандартні умови договорів. Наприклад, постачальник може отримати аванс 10%, тільки якщо він надасть банківську гарантію на ці 10%. На незначні, непрофільні закупівлі (наприклад, миття вікон) банківську гарантію не вимагають, але коли йдеться про велику закупівлю специфічного обладнання, то в договорі прописуються жорсткі умови. Одним з превентивних заходів для уникнення невиконання договорів з боку постачальника є те, що в тендерну документацію викладаються не просто основні умови договору, а повністю весь договір. Таким чином, вже на етапі подачі пропозицій учасники погоджуються з усім договором і знають, на що йдуть. Завжди в договорі є пункт, який зазначає, що ціна є фінальною і можливості її змінити не буде. Наразі немає глобальних випадків невиконання договорів.

 Поради для бізнесу

І на останок, дам кілька порад бізнесу, що хоче працювати з Укренерго.

По-перше, потрібно навчитись користуватись інструментами, які є на web-порталі Укренерго www.ukrenergo.energy.gov.ua: план закупівель, де можна подивитись не лише активні на сьогодні закупівлі, а й майбутні. Це дає можливість потенційним учасникам достойно підготуватись до тендера.

По-друге, не соромтеся скаржитися. На тому ж порталі є розділ Скарги, де можна описати ситуацію. Ці скарги дають розуміння того, як ті чи інші замовники працюють, і також допомагають в покращені процесу закупівель.

По-третє, не бійтесь приходити на торги суміжних галузей. Це дасть можливість вийти Вашому бізнесу на новий ринок. Компанія з задоволенням пустить спеціалістів з мостобудування ремонтувати лінію електропередачі.

Ми пам’ятаємо, що кожна зекономлена сьогодні гривня - це непідвищений тариф завтра.